De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 01-09-2005, 11:40
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Stefan Bellof - Een véél te korte carrière

Dat is de titel van het fotoboek dat vandaag officieel gelanceerd wordt door Ferdi Kräling ( www.kraelingbildagentur.de ) .
De officiële titel luidt : Stefan Bellof - Eine viel zu kurze Karriere .
Het boek is voornamelijk een fotoboek aangevuld met getuigenissen van collega's, journalisten, sportdirecteurs etc.

Waarom vandaag? Het is exact 20 jaar geleden dat Bellof dodelijk verongelukte met een Porsche 962 - die hij deelde met Thierry Boutsen - tijdens de 1000KM van Spa.

Ook hier geldt: what if...? In de jaren 90 hebben we het duel Senna - Schumacher jammer genoeg niet gezien. In de jaren 80 hebben we dat van Bellof tegen Senna en Prost jammer genoeg nooit gezien, behalve die ene legendarische regenrace in Monaco 84...

De zomer van 1985 was voor de Duitse autosport zéér tragisch. Immers enkele weken voordien was Manfred Winckelhock ( de vader van Markus die nu actief is in de World Series by Renault ) verongelukt in Mosport, ook aan het stuur van een Porsche 962. Duitsland was ineens zijn twee meest getalenteerde piloten kwijt.

Voor meer info over Bellof : www.stefanbellof.de

MotorSport Aktuell heeft enkele weken geleden uitreksels gepubliceerd.
Ik tracht enkele hiervan te vertalen.

Last edited by Alain; 01-09-2005 at 11:43.
Reply With Quote
Old 01-09-2005, 11:50
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Bestaat de Memorial Stefan Bellof eigenlijk nog? Veel horen we er niet meer van.

Een vorige discussie hier op DePaddock over het ongeval
Reply With Quote
Old 01-09-2005, 12:21
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Het eerste deel gaat over zijn debuut in de Formule 2.

In Oktober 1981 heeft Bellof een afspraak met Willy Maurer ( eigenaar van het Maurer Formule 2 Team ) in Le Castellet voor een test met een Formule 2. Maurer kan zijn ogen niet geloven en wil Bellof hebben op voorwaarde dat hij 700.000 mark bijeen krijgt. Geld was toen ook al een factor en Bellof had het niet. Dankzij Dieter Stappert - BMW Sportchef en een onvoorwaardelijke fan van Bellof - tekent Bellof toch een contract bij Maurer en kan hij in 1982 het Formule 2 Kampioenschap bestrijden.

De eerste wedstrijd in Silverstone wint hij en plots wil iedereen weten waar deze snelle jongen vandaan komt. Volgende race is in Hockenheim en nu is het de vraag of hij die fantastiche prestatie van Silverstone kan hehalen en aldus bevestigen...

Hij rijdt pole met naast hem op de eerste rij...Thierry Boutsen met de Spirit Honda. Bij de start moet hij Boutsen en Christian Danner nog laten voorgaan. Die laatste heeft hij enkele bochten later al te pakken en enkele ronden later moet ook Boutsen er aan geloven. Bellof wint voor de 2e maal en rijdt de concurrentie in de vernieling. Danner omschrijft Bellof's rijstijl als "brutaal en risicovol". Bellof's repliek : "Zodra ik een kans zie, ga ik er voor. Zo eenvoudig is dat."

Thruxton werd een DNF en dan de Nürburgring - toen nog de Nordschleife - waar hij nauwelijks gereden had. Start van op de 2e rij en na een ronde hangt hij in de versnellingsbak van leider Boutsen. Een kapotte band slaat hem terug tot op plaats 15. Behoorlijk pissig begint hij aan een weergaloze inhaalrace, snelste ronde na snelste ronde, om uiteindelijk als 5e te finishen.

De volgende races in Mugello, Vallelunga, Pau en Spa blijven zonder podium. Echter in Spa - ironisch genoeg in Eau Rouge - maakt hij een gigantische crash in barre weersomstandigheden. Hij belandt - na een net-niet-salto - naast het wrak van Thierry Tassin. Net uit de auto en achter de rail knallen twee anderen op zijn Maurer F2 en herleiden die tot schroot. Geluk bij een ongeluk...

De rest van het seizoen loopt minder fortuinlijk en uiteindelijk zal de titelstrijd gaan tussen Boutsen, Cecotto en Fabi ( Corrado that is ) . Tijdens de eerste ronde dwingt hij Cecotto in een spin waardoor die de titel kan vergeten. Uiteraard was de Venezolaan niet blij...8 jaar later zou hetzelfde gebeuren tijdens de DTM in Hockenheim en de schuldige was ook toen een beloftevolle jonge Duitser, genaamd Michael Schumacher.

Nog enkele woorden van zijn teamchef Willy Maurer, die vanaf 1983 zijn manager zal zijn :
"Ons grootste geheim werd echter nooit publiek. In juli 1985 sloten we in het appartement van L. Di Montezemolo een contract van 2 jaar af. Bellof zou "past perfect" gezegd hebben wanneer hij in Januari 1986 de eerste maal zou plaatsnemen in een Ferrari. Jammer genoeg paste het enkele weken later in Spa voor één keer niet... "

Het tweede deel gaat over Monaco 1984, een race die Prost won en waar ie de titel verloor. Maar vooral een race waar twee jonge supertalenten kwamen boven"drijven" ....

Last edited by Alain; 01-09-2005 at 12:23.
Reply With Quote
Old 01-09-2005, 12:48
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by alain
Dat is de titel van het fotoboek dat vandaag officieel gelanceerd wordt door Ferdi Kräling
Dat boek heb ik al twee weken in huis, naar aanleiding van deze thread heb ik me ooit (2003!) daar eens ingeschreven. Ga het boek eens op lange winteravond doorspitten
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 01-09-2005 at 12:51.
Reply With Quote
Old 01-09-2005, 18:00
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Dat is de titel van het fotoboek dat vandaag officieel gelanceerd wordt door Ferdi Kräling ( www.kraelingbildagentur.de ) .
De officiële titel luidt : Stefan Bellof - Eine viel zu kurze Karriere .
Het boek is voornamelijk een fotoboek aangevuld met getuigenissen van collega's, journalisten, sportdirecteurs etc.
Link werkt niet. Deze wel: http://www.bellof-buch.de/
Reply With Quote
Old 02-09-2005, 14:52
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Scapa
Bestaat de Memorial Stefan Bellof eigenlijk nog?
Af en toe wordt een wedstrijd met deze naam nog eens ingericht, laatste keer vorig jaar (?), ik dacht in Hockenheim.
Reply With Quote
Old 05-09-2005, 08:14
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Tja, Bellof, ik was eigenlijk net iets te jong om zijn Groep C-verleden echt te kennen en bovendien toen haast enkel in F1 geïnteresseerd en had enkel ogen voor Lotus en Ayrton Senna toen hij verongelukte. Voor mij was dat nieuws toen helaas veeleer een fait divers als iets anders.

Ik herinner me die zomer nog goed, want een belangrijke persoonlijke mijlpaal en ook Winkelhock is toen verongelukt. Dat vond ik jammer, want hij reed met zo'n mooie RAM-Bandit Skoal. Achteraf te weten gekomen dat hij in de rampzalige ATS-periode toch ook mooie dingen heeft laten zien (die paar keer dat de auto wel werkte). Wat zijn prestaties in andere raceklassen waren, weet ik niet zo goed (behalve een hallucinante flip flop op de Ring in een F2 dan).

Beide overlijdens waren uiteraard tragisch, maar voor de autosport zal Bellofs dood waarschijnlijk schrijnender zijn geweest dan die van Winkelhock. Bellof was immers nog jong en had talent te koop. Velen zeiden trouwens dat ze tijdens de GP van Monaco '84 Bellof nog indrukwekkender vonden dan Senna, maar ik zou niet weten wie het best op dreef was. Bellof had een geschiktere motor (wagen) voor die omstandigheden en hij had in het begin toch ook ergens een foutje gemaakt dacht ik, want reed met een lichtjes verbogen voorvleugel rond.

Blijf het wel onbegrijpelijk vinden dat iemand van zijn kaliber op die plaats een inhaalmanoeuvre riskeerde.
Old 05-09-2005, 10:44
schumivill's Avatar
schumivill schumivill is offline
De Paddock Regular

Niet zozeer probeerde in te halen,maar terwijl Ickx hem inhaalde zich niet gewonnen willen geven,maar over hoe en wat is er al altijd veel discussie geweest..

Blauwe wagen is Bellof,witte Ickx.

Zoals je ziet,één van de twee had wat gas moeten lossen om de ander voor te laten,ik denk dat Bellof dacht dat Ickx wel ging lossen,en Ickx hetzelfde over Bellof.

Bron: www.izdebski.de
Old 05-09-2005, 12:23
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Klopt dat beiden wel dachten dat de andere zou lossen. Maar twee gelijk snelle rijders, strijdend voor de overwinning, dat vraagt om moeilijkheden.
Op die plaats haalde men in die periode niet meer in, de Radillon was toen veel smaller en bochtiger dan nu.
Het waren twee zware impacten en helemaal niet nodig geweest. Bellof had de pech dat hij net op de meest stabiele plaats in de vangrails klapte. De muur stond daar in die tijd slechts 10cm achter de vangrail, Ickx had net iets meer plaats.
Trouwens die groep C's en vooral de Porsches waren levensgevaarlijke dingen. Te snel, niet stevig genoeg en te weinig plaats voor de piloot.
Reply With Quote
Old 05-09-2005, 15:57
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by schumivill
Niet zozeer probeerde in te halen,maar terwijl Ickx hem inhaalde zich niet gewonnen willen geven,maar over hoe en wat is er al altijd veel discussie geweest..
Toch even rechtzetten. Bellof probeerde Ickx wel degelijk in te halen omdat ie gewoon sneller was en niet Ickx die Bellof probeerde in te halen.

Bellof stond bekend om zijn agressieve rijstijl en wilde Ickx op die plaats verrassen omdat hij op de rechte stukken power tekort kwam tgo de officiële Porsches en het dus op een andere plaats moest proberen. Nou ja, de ronden voorafgaand aan het ongeval had hij daar al enkele keren zijn neus laten kijken maar zette hij zich terug achter Ickx bij het aansnijden van Eau Rouge. Hij was enorm snel uit La Source en de rechte lijn naar beneden en na enkele schuchtere pogingen of misschien beter gezegd, verkenningen, is hij er voor gegaan met alle gevolgen vandien.
Reply With Quote
Old 05-09-2005, 20:07
Yannick R's Avatar
Yannick R Yannick R is offline
De Paddock Regular

Ik heb wel eens over hem gehoord denk ik .. marcel (van hier op't forum) had dat toch eens gezegd van een Duitser die in de regen in Monaco een seconde sneller ofzo reed dan Senna.
Old 06-09-2005, 10:15
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Iedereen herrinner zich hoe Senna in Monaco 1984 op Prost aan het inlopen was en hem ook ingehaald zou hebben indien de wedstrijd volledig zou afgewerkt worden. Wat echter vergeten wordt is dat tijdens diezelfde race Bellof, die als allerlaatste gestart was en op het moment van afvlaggen al 3e lag, zowel op Prost en Senna aan het inlopen was.
In de context van "what if.." zijn de meningen van toen dat wellicht Bellof die race gewonnen zou hebben en niet Senna, zoals algemeen wordt aangenomen. Nu ja, we zullen het uiteraard nooit weten maar dat was toen de algemene teneur.
Volgens Martin Brundle, teamgenoot van Bellof bij Tyrrel in 1984 en grote rivaal van Senna in de Britse F3, had Bellof meer "natural speed" dan Senna.
Ik heb ze ooit een keer tegen elkaar weten rijden maar dat kan bezwaarlijk een referentie zijn : 1000Km Nürburgring 1984. Daar werd Senna naar huis gereden door Bellof maar dat was dan ook in een Porsche 956...
We hebben de rivaliteit Prost - Senna gehad maar zonder Spa 1985 hadden we de daaropvolgende jaren een driestrijd gehad met Bellof in een Ferrari.

Op deze pagina, http://8w.forix.com/bellof.html , staat er ook nog vanalles over Bellof, oa. de race in Monaco 1984. Interessante lectuur voor degenen die iets meer over dit supertalent willen weten en jammer genoeg nooit het genoegen hebben gehad om hem te zien rijden.
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 11:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Iedereen herrinner zich hoe Senna in Monaco 1984 op Prost aan het inlopen was en hem ook ingehaald zou hebben indien de wedstrijd volledig zou afgewerkt worden. Wat echter vergeten wordt is dat tijdens diezelfde race Bellof, die als allerlaatste gestart was en op het moment van afvlaggen al 3e lag, zowel op Prost en Senna aan het inlopen was.
In de context van "what if.." zijn de meningen van toen dat wellicht Bellof die race gewonnen zou hebben en niet Senna, zoals algemeen wordt aangenomen.
Ten onrechte trouwens. Ik las onlangs een artikel in "Motorsport" waarin aangetoond werd dat noch Senna, noch Bellof de volledige race had kunnen uitrijden. Het had te maken met technische problemen van de ene en brandstoftekort van de andere (ik zoek het wel terug op hoor) zodat vermoedelijk de piloot die achter Bellof reed (en wiens naam me nu ook ontsnapt-zoek ik ook op) de race zou gewonnen hebben. Maar goed, "what if's" zijn natuurlijk waard wat ze waard zijn eh.

Wat wel een feit is : Prost was zeer blij dat de race afgevlagd werd op een moment dat hij nog als overwinnaar uitgeroepen werd. Nochtans kwam hij op het einde van dat seizoen welgeteld een half puntje tekort tov Lauda.

En nu de clou : stel dat de race NIET afgevlagd zou zijn, en Prost zou gepasseerd zijn door Senna en Bellof, die dan beide zouden uitgevallen zijn, dan had Prost misschien toch gewonnen of in elk geval 2e geweest zijn. Als 2e zou hij dus 6 punten verdienen ipv de 4,5 punten die een halve overwinning opleverde, en Prost zou nu 5 titels hebben ipv 4!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 11:46
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Kampte Prost toen ook niet met een technisch probleem ? Iets met een remschijf of -klauw die loszat ? Ik ben er niet meer zeker van, maar dacht daar in de Ulrich Schwab van dat jaar iets over te hebben gelezen.
Als ik er aan denk, kijk ik het vanavond na.
Arnoux eindigde toen ook in de punten als ik me niet vergis (4de over de streep ?).
Old 06-09-2005, 13:09
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Bedankt voor die link Alain.

Jochie
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules