De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 22-05-2006, 23:30
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Belcar spannend houden? Heffen we klasse 1 toch op!

Belcar spannend houden? Heffen we klasse 1 toch op!

Er zijn zo van die threads waar je geen vrienden mee maakt. Dit zal er wel weer eentje worden

Even vaststellen wie dit schrijft en wat het probleem is.

- Liefhebber van de Belcar sinds 1999, in het bezit van een eigen mening en (een beetje) eigenwijs
- Belcar anno 2006 heeft een probleem. Westrijden zijn slapjes. De oorzaak? heel wat externe factoren.....maar ook intern. Ik mis een (keiharde) vuist op de tafel. Kan er een Vlaamse Bernie E. opstaan?
- Is dit probleem iets unieks vanaf 2006? Nee, het is langer aan de gang.......sinds 2002 al!

Iedereen heeft kunnen constateren dat de wedstrijden niet meer spannend zijn. Voor Jan met de pet is de alleen de strijd aan de kop van het veld leuk om te volgen. Voor 99,9% is de strijd in klasse 2 en 3 niet te volgen.

De koningsklasse is de klasse 1 binnen de Belcar Original. Alhoewel koningsklasse? In praktijk hebben we op dit moment 2 wagens die domineren, de rest is veldvulling. Waarom veldvulling? Wagens van een oudere generatie, piloten die wel budget hebben maar niet over de talenten beschikken om een klasse 1 wagen te besturen. Veel kans op zware klappers, honderden PK's en coureurs die dit niet aankunnen. Enkele topcoureurs die door hun natuurlijke snelheid de mindere goden in gevaar brengen..........of andersom.

Klasse 1 vraagt andere bugetten dan de "financieel vriendelijke" wagens uit klasse 2 of klasse 3. Die wagens zijn ook minder krachtig voor de piloten. De kans op klappers is daardoor ook minder. Simpele kant en klare FIA GT3 wagens laten al heel aardige tijden zien.

De onderlinge (snelheids)verschillen zullen ook minder worden, minder geklaag en gebots. Anders gezegd, je haalt de smalle top uit de Belcar............daardoor laat je de brede basis van de Belcar groeien. Let wel, de achterkant van het veld verzekerd het voortbestaan van een serie of klasse. Een doordenkerje, maar die snappen jullie wel

Dit is een mening op sportief en veiligheidsvlak

Maar racen is ook zaakjes doen. Kijken we naar de economie waar de Belcar haar wagens uit vandaan moet halen dan zien we ook op dat gebied ook een verandering. Na de gekte in de Y2K-periode is het gezonde verstand boven komen drijven in de nederlandstalige Lage Landen. Er is nog wel geld voor sponsoring.........maar wel financieel gezond verantwoord.

Waarom is Belcar nog steeds zo sterk? Kijk eens naar het percentage "kaaskoppen" en andere paspoorten in de Belcar. Ik zie nog steeds een stijgende lijn. Waarom? In Nederland is op dat gebied niets (Dank u, H.E uit Z.). Nee, DSC is geen alternatief voor die gasten. DSC heeft zijn eigen succesvolle niche-markt gevonden.

Moeten klasse 1 wagens geweerd worden in 2007? Nee, gewoon volgooien met lood, luchtoevoer knijpen en vleugeltjes bijknippen zodat ze gelijk zijn aan klasse 2 wagens. Dan de hele boel uit-faseren op drie jaar............

De (vermeende) topklasse schrappen uit een succesvol kampioenschap is dat iets nieuws? Nee! Als ik zoiets schrijf mag je er donder op zeggen dat het reeds eerder gedaan is
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-05-2006, 02:21
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
Het is eerder gedaan ja. En het Britse GT laat momenteel perfect zien waarom je dat níet moet doen. Want het is gewoon een laffe vertoning geworden, daar verplaatsen ze het probleem. 2 snelle wagens in GT2 (Ecosse 430 en LNT Panoz) en de rest in die klasse als veldvulling.
Reply With Quote
  #3  
Old 23-05-2006, 16:26
joost joost is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Posts: 1,419
Quote:
Originally Posted by Bramzel
Het is eerder gedaan ja. En het Britse GT laat momenteel perfect zien waarom je dat níet moet doen. Want het is gewoon een laffe vertoning geworden, daar verplaatsen ze het probleem. 2 snelle wagens in GT2 (Ecosse 430 en LNT Panoz) en de rest in die klasse als veldvulling.

Al is dit seizoen iets beter. Bovendien is het nieuwe FIA GT3-gebeuren misschien wel een basis voor goede 'tweedehands' racers om een aardig kampioenschap mee te creëren. Vraag blijft dan wel of die nieuwe GT3's echt goedkoper zijn dan de doorsnee Belcar klasse-1 wagen. Dit probleem is absuluut niet zo makkelijk op te lossen als sommigen hier op dit forum wel uitschreeuwen.
Alle betrokkenen doen enerzijds hun best en zijn ter goeder trouw, maar hebben anderzijds ook eigen belangen en wensen. Een oplossing vinden die iedereen bevalt, zal niet eenvoudig zijn. Ik geloof trouwens niet in allerlei conspiracy-theorieën - die je hier zo (te) vaak leest en die op 'van-horen-zeggen' gebaseerd zijn -, dat is voer voor mensen die nog steeds in Hans en Grietje geloven.
Geef de mensen achter de Belcar de kans om vanuit dit overgangsjaar te evolueren en bij te sturen. Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd leuk, in het voorstel van Mark zitten zeker goede punten, maar wat sommige anderen hier uitkramen is hemeltergend en na al het mooie werk van de Belcar-mensen het afgelopen decenium absoluut onterecht (bovendien stoor ik me soms aan de inhoud en vorm (netiquette) van sommige criticasters).

Joost

Last edited by joost; 23-05-2006 at 16:32.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-05-2006, 18:24
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Ik denkt niet dat je de 'snelle' Klasse 1 wagens moet 'trager' maken.
Maar maak de 'tragere' wagens gewoon 'sneller'.
Denk je dat GLPK of SRT het zien zitten om hun wagen 5a6 seconden trager te laten maken? Ik denk wel dat PSI het ziet zitten dat hun wagen (door het oudere belcar reglement) terug 2a3 tal seconden sneller wordt.

En het publiek? Zouden die het tof vinden dat de TOP wagens trager worden?
Ik denk dat alle Belcar fans ervan houden dat we zo'n snelle wagens hebben.
Weliswaar te weinigig daarvan (2) dus we moeten maar zien dat er meerdere bijkomen. Maar ze trager maken? Neen daar zie ik eerlijk gezegd niet veel in.

Het is natuurlijk maar hoe je het ziet, en ieder heeft z'n eigen mening daarover
Reply With Quote
  #5  
Old 23-05-2006, 18:28
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
Quote:
Originally Posted by Viper GTS-R***
Ik denkt niet dat je de 'snelle' Klasse 1 wagens moet 'trager' maken.
Maar maak de 'tragere' wagens gewoon 'sneller'.
Denk je dat GLPK of SRT het zien zitten om hun wagen 5a6 seconden trager te laten maken? Ik denk wel dat PSI het ziet zitten dat hun wagen (door het oudere belcar reglement) terug 2a3 tal seconden sneller wordt.
maar ondertussen ben je wel aan het ijveren om FFSA-regels in te voeren.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 23-05-2006, 18:33
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Zemst
Posts: 1,748
Quote:
Originally Posted by marcel
maar ondertussen ben je wel aan het ijveren om FFSA-regels in te voeren.
Natuurlijk, in FFSA worden er geen klasse 1 wagens trager gemaakt...
Er worden er alleen 'sneller' gemaakt, waarmee bv. alle Porsche Bi-turbo/GT2-R teams van de Belcar blij mee zouden zijn.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-05-2006, 20:25
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by Bramzel
Het is eerder gedaan ja. En het Britse GT laat momenteel perfect zien waarom je dat níet moet doen. Want het is gewoon een laffe vertoning geworden, daar verplaatsen ze het probleem. 2 snelle wagens in GT2 (Ecosse 430 en LNT Panoz) en de rest in die klasse als veldvulling.
Hmmmmmm, ik zat meer aan het FIA GT te denken In 1998 werden daar de toenmalige GT1's verboden. Te duur, te weinig wagens, geen steun van fabrikanten. Na 1999 is dat toch een aardig kampioenschap geworden

Laat de Britse GT dan een voorbeeld zijn waar men kan leren van de gemaakte fouten.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-05-2006, 20:32
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
Quote:
Originally Posted by Mark
Hmmmmmm, ik zat meer aan het FIA GT te denken In 1998 werden daar de toenmalige GT1's verboden. Te duur, te weinig wagens, geen steun van fabrikanten. Na 1999 is dat toch een aardig kampioenschap geworden
Hele kromme vergelijking, toendertijd waren de GT2's de GT1's van nu. Die waren toen net zo duur als nu. Alleen de proto's uit GT1 (CLK-GTR etc) waren nóg duurder. Dus dat maakt niks uit.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-05-2006, 20:39
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: The only place
Posts: 980
Eerlijk gezegd wil ik ook wel wat exotisch materiaal zien rijden. Voor een pak Porsches kom ik niet echt naar Zolder, die zie ik in het straatbeeld ook
Maar zoals in FIA GT3 dit jaar, dat zou ik wel zien zitten, daar rijden ook mooie wagens rond!
Reply With Quote
  #10  
Old 23-05-2006, 20:39
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by Bramzel
Dus dat maakt niks uit.
Het gaat niet om welk soort wagens er destijds meereden.........maar om de maatregelen die men destijds heeft genomen. De hoogste klasse in je serie schrappen in verband met een gezonde en langdurige toekomst.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-05-2006, 21:04
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by joost
Geef de mensen achter de Belcar de kans om vanuit dit overgangsjaar te evolueren en bij te sturen. Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd leuk, in het voorstel van Mark zitten zeker goede punten,
Uiteraard, en men ziet dat er de intentie is om te evolueren. Zie de voorgestelde reglementswijzigingen.

Waarom kom ik nu met dit plan? Na een dagje Zolder moet ik altijd over een kaarsrechte weg naar huis. Tijd genoeg om na te denken.........en over zoiets te "brainstormen". Wellicht dat iemand mij een route vol met bochten kan toesturen?

De eerste overweging die ik heb gemaakt was: "Wie rijden er nu eigenlijk in de Belcar?" Voor 80% (of nog meer) zijn het gentleman-drivers. De hobby is racen en in staat om bepaalde budgetten te vergaren. Budgetten die groot zijn maar ok eigenlijk heel krap. Een schade-gevalletje en het seizoen ligt in puin.

Dat is dus de klantenkring van de Belcar, en daar zal in de komende jaren ook de omzet vandaan komen Die groep moet je dus blijven bedienen met een prettig reglement. Die gasten vinden het niet leuk om tijdens een sprintje van 125 minuten een ronde of 8 aan de broek te krijgen. Dat is achteraf lastig kletsen met je gasten

In het bedrijfsleven zie je met enige regelmaat dat een bedrijf zijn focus, doelstelling moet herzien vanwege veranderende marktomstandigheden. Waaorm zouden deze wetten niet gelden voor de sport?

Met dit plan zul je ook enkele mensen teleurstellen c.q. zien verdwijnen. Teams zoals GLPK of SRT zien het natuurlijk niet zitten om hun machtige C5R gecastreerd te zien worden. Jammer.............maar als ik twee teams moet opofferen.......om daardoor de andere klanten te behouden en wellicht een eventuele groei te maken in het segment van de gentleman-drivers. Wat doe je dan? Ooit eens wat lessen economie gehad, winst pakken schijnt toch essentieel te zijn in het voortbestaan van een bedrijf.

Het zijn je rekensommetjes die je moet maken......en normaal gesproken is de uitkomst met de meeste groene cijfers de beste. Het is maar een hersenspinsel.............

Zullen de lokale Belgische toppers wegblijven? Nee! Op internationaal vlak komen die tekort en rijden ze voor Jan Doedel mee. Die blijven lekker meedoen in een "Belcar Light"-concept. Ze winnen nog steeds, de verschillen zijn alleen onderling minder groot........everybody happy?

Wat betreft de toeschouwers. De meningen op dit forum zijn niet representatief voor de toeschouwers van een autosportwedstrijd. We zijn allemaal die-hard fans. 99,9% van de toeschouwers zal niet kunnen waarnemen of een echte mannen C5R een bezig is aan een rondje van 1.26 of door het leven gaat als een gecastreerde kater die bezig is met een rondje 1.34 op Zolder.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 23-05-2006 at 21:09.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.