|
#1
|
||||
|
||||
Porsche 917K "Gulf" - Le Mans 1970 - Siffert/Redman (Fujimi - 1/24)
Na meer dan een jaar stilgelegen te hebben met dit project, ben ik er terug aan begonnen. Wat was het probleem? Ik wou de voorste "motorkap" (waar uiteraard geen motor onder zit) vervangen door een dunner exemplaar omdat het originele plastic onderdeel veel te dik was waardoor het zeker 3/4 mm boven de rest van de body uitstak. Na verschillende vruchteloze pogingen werd het model dan terzijde gelegd om het gegeven eens goed te laten bezinken.
Dit jaar besliste ik dan om het onderdeel integraal te vervangen door een aluminium platen stuk, van 0,3 mm dikte. En dat bleek de goede oplossing te zijn. Dus eens dat probleem opgelost was, kon het spuiten van de grondverf beginnen. Omdat het "Powder Blue" erg licht van kleur is heb ik hiervoor witte primer van Gunze Sangyo gebruikt (extra fine). Na 2 lagen was het obligate drogen aangebroken. Daarna kwam het blauw, wat een automotive kleur is van Motip (nr 45160). De lak gebroeg zich perfect, op één kleine plaats na die steeds weer een soort van "krassen" vertoonde. Wegschuren van deze plek en herspuiten bracht geen soelaas : steeds weer kwam die rare plek terug. Tot ik besloot om in plaats van te herspuiten, de blauwe lak gewoon te polishen tot de groeven eruit waren, waarna ik dan uiteindelijk toch nog een lichte mistlaag over het geheel gezet heb omdat het witte plastic er hier en daar begon door te schijnen. En dat lukte wonderwel. Vervolgens moest ik beslissen of ik de oranje decals zou gebruiken dan wel de airbrush. Omdat ik de onderzijde al gespoten had met Tamiya TS-12 orange drong de 2e oplossing zich op. Maar omdat ik nog steeds geen demo gezien heb van het "decanteren" van Tamiya spuitbus-verf in een airbrush-potje durfde ik niet goed. Dus begon ik er toch maar aan met de decals. De neuspartij bestaat uit 2 helften : een bovenzijde en een onderzijde. De bovenste decal ging erg goed en mits een liter of 2 "sol" kreeg ik alle rimpels eruit. Maar dan kwam de onderzijde... Ramp! Nog met geen ganse emmer sol was daar iets van te maken! Dus snel de ganse boel het warme water in en met mijn vingernagel de bovenste decal (die al goed vast zat natuurlijk) eraf geprutst. Ook dat ging weer goed... Conclusie : decanteren dan maar. Eerst heb ik de body helemaal afgeplakt, waarbij ik de decals als mal gebruikt heb, en daarna heb ik het decanteren bij de horens gepakt met een vrij goed resultaat als gevolg : genoeg verf in het potje en niet té veel verf op mijn vingers of tapijt... Het spuiten zelf gaat als een fluitje van een cent : de Tamiya verf is van zeer hoge kwaliteit en dank zij de lage druk waarmee je de airbrush kan inzetten kan je overal goed aan, ook aan de oranje streep onder het achtervleugeltje. Na een uur of 2 heb ik dan het afplakwerk eraf gehaald, zodat de verf niet "afbreekt" bij het verwijderen. Wel opletten dat je de plakdroge verf niet aanraakt of je krijgt vreselijke vingerafdrukken op je spuitwerk. Op de laatste foto's zie je het voorlopige eindresultaat : de opstaande randen van het oranje moeten nog weggepolierd worden en daarna moeten de zwarte sierstrepen er nog over gedecald worden, zodat de imperfecties in afplakwerk helemaal zullen verdwijnen. Daarna komen alle andere decals erop waarna ik 2 à 3 lagen vernis ga spuiten. En tegen dan kan ik weer wat foto's tonen. Tot dan!! |
#2
|
|||
|
|||
ook weer zo'n thread die ik op de voet ga volgen.
Wat ik interessant vind is dat je vermeld welke kleurreferenties je gebruikt. Het maken van zo'n mal aan de hand van je decals, hoe doe je dat precies ? Kopie en tamiya-tape ?
__________________
--------------- BSmodels |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Dit is volgens mij één van de mooiste Porsches die er ooit op de circuits hebben rondgereden. En Sennake kennende gaat dit ook één van de mooiste Porsche-modellen worden.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#5
|
||||
|
||||
nostalgie troef hier, spuitwerk is weer knap, mooi om te volgen
|
#6
|
|||
|
|||
Volgen die handel... ik probeer op ditzelfde moment de Fujimi 917k Martini #22 (dezelfde die Sennake op schitterende wijze van Collections Remémoratrisé gebouwd heeft) tot een succesvol slotracer om te bouwen!
Ik ben vooral benieuwd naar de motorsteunen en zo! Ik ben ook benieuwd wat ik er ga kunnen van gebruiken... G. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Jaja, dat komt ervan als je een meeting overslaat ! |
#8
|
||||
|
||||
Na het wegpolieren van de opstaande oranje randen en het aanbrengen van de zwarte scheidingslijnen ziet het er al een heel stuk beter uit :
Nu gaan we de rest decallen, en vervolgens kan het vernissen beginnen. |
#9
|
|||
|
|||
Sennake... uiteraard alweer prachtig werk (maar dat ben je ondertussen al beugehoord denk ik), maar ik heb twee kleine vraagjes:
1: zijn die zwarte scheidingslijnen decals? 2: Je ben waarschijnlijk ondertussen bezig aan de motorsteunen achteraan, hoe doe jij de overschotjes van de gietstukjes weg op die smalle buisjes? Ik ben bang die te plooien bij mijn model (alhoewel dat de eerste die in m'n kont rijdt, alle buisjes tegelijk gaat plooien vrees ik) Groeten G. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
|
#11
|
|||
|
|||
Ok... je ontdoet de kleine onderdelen van "overschotjes" net als de grote onderdelen dus! Ik dacht dat je misschien voor zo'n fijne dingen een andere techniek had! Bedankt!
G. |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
't is inderdaad een soort gouden regel maar ik laat ik mij dus telkens vangen. Ik begin goed met de body proper te maken, tot het moment dat de primer erop moet. Dan is het zo van, zou ik dat misschien eerst nog doen, of dat ziet er precies niet goed uit enz, enz..... . Uiteindelijk bots je dan op een probleem of kan je niet meer verder omdat de body niet af is en dan verlies je vlug één of twee weken. Meestal heb ik dan ook nog niet de juiste kleur in huis enz.... Ze hebben daar een woord voor, maar ik vergeet het dikwijls nog een vraagje over de gedecanteerde lak, heb je die nog moeten verdunnen ? vrijdag na de meeting heb ik het er met Domi en Flame nog over gehad of je nu wel of niet moet verdunnen. 't is maar dat ik ooit gedecanteerde lak toch nog heb moeten verdunnen om met de airbrush te kunnen spuiten. Domi gebruikt hem zo direct in de airbrush. Decanteren was wel volgens de Huudo-methode
__________________
--------------- BSmodels |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Ook is het zo dat je de Tamiya-lak niet direct mag gebruiken in de airbrush omdat er nogal veel drijfgas inzit. Daardoor lijkt je verf in je airbrush-potje de eerste minuten op een bruisende frisdrank (in mijn geval eerder Fanta gezien de oranje kleur) Na een tijdje "borrelt" je verf niet meer en dan kan je aan de slag. Althans, dat is mijn ervaring op die ene keer dat ik al gedecanteerd heb. |
#14
|
||||
|
||||
Ondertussen heb ik de decals aangebracht. De wagens uit die tijd waren nog niet de rijdende reclameborden, en buiten enkele "Gulf"-decals stond er weinig of niets op deze 917, wat in mijn ogen alleen maar bijdraagt tot de strakheid van de livery, die ik één van de mooiste aller tijden vind.
Het model op de foto's is nog niet vernist, dus die foto's heb je nog tegoed. |
#15
|
||||
|
||||
Hij wordt hoe langer hoe mooier.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|