|
#1
|
||||
|
||||
1886 Daimler Motorkutsche - Minicraft - 1/16 - Ref 11205
We zijn terug aan de tafel gaan zitten, voor een rasechte klassieker dit keer. Dit tuig wordt beschouwd als de eerste échte auto in de geschiedenis: op een stevige en stabiele basis (4 wielen) en aangedreven door een motor met interne verbranding.
Als je iets meer wil weten over de Motorkutsche zelf, dan verwijs ik graag naar de thread met de kitbespreking (dit is de link). Ondanks het lage aantal onderdelen in de kit gaat de bouw van het model niet echt vanzelf. Zoals al werd aangegeven in de kitbespreking is er veel werk aan de verschillende onderdelen. De eerste 2 foto's geven een idee van de koets op zich. Die heeft al 2 lagen pimer gehad (en 2 bladen schuurpapier er op versleten). De derde foto laat de onderdelen zien die de "stuurinrichting" gaat vormen (of moeten we hier de "bok" zeggen?). Ook die onderdelen zijn al grondig gekuist en hebben al wat primer gehad. De 4e en 5e foto toont de rem. Dit onderdeel heeft nog geen primer gehad, maar het geeft wel een idee van het lapwerk dat nodig was om de sink marks weg te werken. En dit onderdeel is geen uitzondering. Je moet ze allemaal zo behandelen.
__________________
Groetjes, Domi. |
#2
|
||||
|
||||
En nog enkele foto's om te tonen hoe erg het met sommige onderdelen is gesteld: de eerste 2 foto's zijn van de motor, de laatste 3 van een (nog niet gekuiste) zitbank.
Voor wat betreft de verchroomde onderdelen: ik had gezegd dat ik die sowieso zou ontdoen van de gele chroomlaag. Dat is nodig, vermits je toch moet schuren om ze te laten passen, maar er is nog een andere reden die dat nodig maakt, en die ik toen nog niet kende. Het blijkt dat als je die onderdelen in het bleekwater werpt ("javel" voor de vrienden) dat de chroom er wel mooi afkomt, maar dat er ook een hele dunne film op de zwarte plastiek zit. Als je met een zacht schuurpapiertje over het onderdeel gaat komt die makkelijk los, dat is niet het probleem, maar dat heb ik nog niet gezien. Daar is dus ook de nodig aandacht aan te besteden: zorgen dat je alle resten van die film hebt verwijderd, vooraleer je verder werkt aan het onderdeel, want ik heb schrik dat als je een stukje vergeet, dat mettertijd alsnog gaat lossen. Heel raar vond ik dat. Tot de volgende!
__________________
Groetjes, Domi. |
#3
|
|||
|
|||
welcome back Domi,
het gaat ongetwijfeld weer zeer interessant worden hier. allé nog veel plek en putty plezier
__________________
--------------- BSmodels |
#4
|
||||
|
||||
hier gaan we weer iets leren
|
#5
|
||||
|
||||
Ok, een (heel) kleine update. De koets zelf was gespoten, maar moest de olie in omdat er een joekel van een sinkmark tevoorschijn kwam nadat alles in het glanzend zwart stond. Met alleen de primer was die helemaal niet zichtbaar.
Ondertussen staat ze alweer terug in het zwart en krijgt ze de tijd om uit te harden. Update binnen een paar dagen als ze een laagje of 2 clear heeft gekregen. Verder heb ik me vooral bezig gehouden met het oplappen van een een aantal onderdelen: wegwerken van ejector pins, sink marks, bramen en flash, ... In bijlage zien jullie foto's van de motor, de benzinetank en de zetels. De motor en benzinetank heb ik gestript van hun gele chroomlaag. Dan werden ze geassembleerd en werden alle voegen weggewerkt. Na de obligate primer laag kregen ze dan 3 laagjes glanzend zwart enamel als onderlaag voor de Alclad Pale Gold finish. Er zitten 8 heel dunne lagen Pale Gold op. Dat was de beste match die ik kon vinden voor geel koper. Heeft iemand van jullie een beter idee om geel koper te spuiten, laat maar weten. Enjoy.
__________________
Groetjes, Domi. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
In de geest van het model vind ik dit perfect, komt zeer realistisch over. Dus voor mijn part VERDER doen
__________________
--------------- BSmodels |
#7
|
||||
|
||||
Spuiten niet, maar als je handig bent met messing buisjes kan dat een alternatief zijn. Een Dremel, vijlen en staalwol + polierpasta en het is net echt geel koper.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#8
|
||||
|
||||
sjiek genoeg voor mijn smaak.
|
#9
|
||||
|
||||
Mmmh, dat wordt weer een leuke conversatie, volgende week daar in Nieuwegein ...
__________________
Groetjes, Domi. |
#10
|
||||
|
||||
Daar wil ik bij zijn, al was het maar om jullie te wijzen op het feit dat "too far in detailing" kan leiden tot "no model finished".
|
#11
|
||||
|
||||
Is dat ne steek onder de gordel????
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#12
|
||||
|
||||
Misschien, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd : als je nu eens de "gewone" alclad gebruikt (de chroom dus) en daarover een laag doorzichtig geel zou spuiten?
|
#13
|
||||
|
||||
neen hoor, een gewone vaststelling, die niet alleen voor jullie opgaat, ook voor mezelf. Heb thuis nog een Benetton B188 al enkele jaren in de doos terug zitten omdat ik er maar niet uitgeraak hoe ik nu het best het uitlaatsysteem maak. Soms is het gewoon beter om tevreden te zijn met iets dat "looks right", maar het daarom misschien niet 100% is.
|
#14
|
||||
|
||||
Valt eens uit te testen. Thx.
__________________
Groetjes, Domi. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Ik vroeg mij alleen af of het niet mogelijk is om geel koper te reproduceren... Toch niks verkeerds mee?
__________________
Groetjes, Domi. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|