De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 22-02-2007, 19:37
tony s tony s is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 108
Nascar Worldwide ?

Zo te zien wil NASCAR met de CoT de wereld in.
Ik zou zeggen laat maar komen.
Info hier : http://www.autosport.com/news/report.php/id/56869
Reply With Quote
  #2  
Old 22-02-2007, 19:42
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Ik denk dat ze mee succes zouden hebben als ze hun grand-am idee exporteren.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #3  
Old 22-02-2007, 21:39
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
Beetje Daytona Speed Week info

Ik ben zopas terug van mijn 22e Daytona 500 (binnenkort maak ik ook deel uit van de good OLD boys league); hierbij enkele bedenkingen (hopelijk interesseert het iemand)
- duurste kaart: 5.000$ (wel geldig voor alle evenementen in Daytona). Vraag in de pers: Is dit niet een beetje overdreven? Antwoord van de big boss: "De enige fout die we gemaakt hebben is slechts 100 van deze plaatsen te voorzien; ze waren zo uitverkocht. 200 waren beter geweest !!
- parking op de Florida mall (rechtover het circuit): 40$ op een wedstrijddag en 80$ voor een RV (camper)!!!. Daarvoor mag je natuurlijk NIET overnachten. En in België zouden ze kilometers te voet lopen om geen 2€ parking te moeten betalen
- prijzengeld voor de Daytona 500 (één van de 5 wedstrijden tijdens Speed Week): houdt U goed vast: 18.000.000$ (U leest goed 18 MILJOEN DOLLAR voor één wedstrijd). Kevin Harvick 1,4 miljoen dollar (afgerond). Tweede Mark Martin toch nog 1,05 miljoen dollar. Laatste amper 250.000$, de sukkelaar.
- Het meest bangelijke blijft nog altijd de Outlaw Sprint Cars in Volusia County. 800m aarde ovaal. 59 Sprint Cars waaronder de stars Steve Kinser, Joe Saldano, Danny Lasoski, Craig Dollanski, Donnie Schatz. 800pK onder het zitvlak; bijna geen plaats voor de voeten. Maar een loodzware voet. Volgens de omroeper 133mph = 212kmh GEMIDDELD!!! Maar het gemiddelde is praktisch gelijk aan de topsnelheid. De toppers heffen niet op bij het inkomen van de bocht. Remember 800m ovaal in aarde. "These boys have really VERY big balls". Onze Europese circuit vedetten lijken watjes daarbij vergeleken.
- op de zwarte markt worden tickets voor de 500 tegen 4 x de list prijs verkocht. Alle 160.000 ZITplaatsen uitverkocht (er zijn geen staanplaatsen) ! Welk F1 circuit doet hen dat na?
- parkingprijs voor een RV (camper) in het West lot (naast het circuit - ik schat een 2.000 plaatsen; wij hadden nummer 613 halfweg de eerste parking)): 450$ gelijk of U 3 weken blijft of slechts enkele dagen. Bijna een jaar op voorhand uitverkocht.
- Een drie vier jaar terug moesten ze nog enkele onwaardige auto's toelaten (de fameuze Kirk Shelmerdine) om aan het aantal van 43 starters (televisie, you know) te halen. Dit jaar meer dan 60, waardoor er velen na de twins naar huis mochten.
- Een enquête van Gallup met zeer verrassende resultaten. Alhoewel Nascar razend populair is in de USA, heeft slechts 4% (VIER) van de ondervraagden de autosport op de eerste plaats gezet als hun favoriete sport. American football kwam op de eerste plaats met ongeveer 35%, dan baseball, basketball. Van de autosport zelf heeft Nascar veruit de absolute meerderheid; IRL, dragraces en Champ Cars komen zeer ver achter en van circuit races (bij Grand Am en Formule 1 heeft men reeds een nul voor de komma staan).
- Wat minder boe geroep bij de voorstelling van Jeff Gordon. Zou het zijn omdat hij met een Belgische hertrouwd is?

Bijna geen inkt meer in de pen. Even opvullen en straks tweede gedeelte (Montoya en Nascar worldwide).
Reply With Quote
  #4  
Old 22-02-2007, 22:18
fish88's Avatar
fish88 fish88 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2005
Location: Den Haag, Nederland
Posts: 518
Wat moeten europeanen hiermee. We hebben maar 2 echte ovals en voor de rest alleen maar normale circuits, en dan zie ik toch liever DTM/WTCC dan NASCAR.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-02-2007, 22:18
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally Posted by fish88 View Post
, en dan zie ik toch liever DTM/WTCC dan NASCAR.
En iedereen is zoals jij?
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #6  
Old 22-02-2007, 23:12
tony s tony s is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 108
Quote:
Originally Posted by fish88 View Post
Wat moeten europeanen hiermee. We hebben maar 2 echte ovals en voor de rest alleen maar normale circuits, en dan zie ik toch liever DTM/WTCC dan NASCAR.

Nou dan ga jij Naar je GEWELDIGE DTM/WTCC en wij naar de NASCAR , iedereen tevreden ? alleen heb ik het gevoel dat jij nog nooit live bij een nascar wedstrijd bent geweest ?? anders sprak je wel anders .
Wij hebben maar twee ovals , JA maar dat kan zo veranderen als bepaalde mensen zich daarvoor inzetten.
Normale circuits , tja als je ooit de BRL V6 rond hebt zien rijden moet je toegeven dat dat spanning puur is , zoniet kan ik je ook niet meer helpen .
Gr tony
Reply With Quote
  #7  
Old 22-02-2007, 23:53
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
quote:
wat moeten Europeanen hiermee?

Eerst eens gaan zien en dan een oordeel met kennis van zaken vellen.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2007, 00:01
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
Montoya en Nascar worldwide

Je kunt de amerikanen beminnen, bewonderen of haten, maar één ding hebben ze: ze kunnen spektakel brengen, business doen en ze werken met een toekomstvisie.
Ik heb de Nascar zien evolueren in de loop der jaren. Eerst was het een klein clubje zuiderlingen, met een sport welke alleen het zuid-oosten interesseerde. Dan hebben ze hun circus beginnen uitbreiden naar midden amerika en het westen. Alleen in New York ligt het nog moeilijk (ze willen er een nieuw circuit bouwen, maar het lukt (nog) niet. Nu zijn ze op een punt gekomen waar uitbreiding in de USA praktisch niet meer mogelijk is. Er zijn reeds 36 weekends. Alle stadia zijn altijd kompleet uitverkocht.
Logisch denken is: waar kunnen wij verder uitbreiden? En dan komt in eerste instantie Mexico, Canada (alleen in volle zomer) en Japan in blik. Nadeel is dat deze landen ver uit elkaar liggen en een competitie in elk van deze landen apart te veel wedstrijden op een te kleine oppervlakte zou brengen. Europa ligt op dat vlak veel beter, maar daar is de ovaal cultuur pas sedert een twee à drie jaar in opgang. Ook het aantal ovalen circuits is te beperkt. Een wereldtoer van een soort Bush series (want vergis U niet, de big boys - Nextel Cup - blijven alleen in de USA rijden) zou zeer duur uitvallen. Er zijn niet genoeg ovalen circuits in deze landen en deze zware Amerikaanse bakken op een road course, zoals een circuit als Zolder genoemd wordt in de USA, laten racen, dat lijkt mij ook niet het recept om in Europa veel publiek te lokken, omdat deze autos niet op een road course op hun plaats zijn.
Wat de piloten betreft waren tot voor een vijftal jaren de good old boys (Dale Sr, Rusty Wallace, Ricky Rudd en zovele anderen) het geldkoffertje van Nascar. Deze ganse generatie is praktisch verdwenen en de overstap naar de "joung guns" hebben ze schitterend overleefd met Jeff Gordon, Dale Earnhart Junior en Tony Stewart als nieuwe superstars.
Vroeger werden alle vreemde eenden in de bijt getolereerd, maar nu wordt Montoya met open armen en de grote trom ontvangen. Omdat ze graag een Formule 1 piloot in hun midden hebben? Neen, Formule 1 interesseert geen enkele Amerikaan. Wel omdat het een fantastisch vehikel is voor een verdere uitbreiding van Nascar op wereldvlak. Dit samen met het toelaten van Toyota (voor enkele jaren zou dit nog heiligschennis geweest zijn) is de eerste stap naar Nascar Worldwide.
Toch opvallend dat dit jaar drie 100% circuit piloten bij Nascar rijden: Montoya, AJ Almendinger (Champ Cars) en Sam Hornish Junior (IRL).
Dat ovaal racen veel moeilijker is dan velen denken (alleen maar een beetje naar links draaien) werd duidelijk bewezen. Geen van de drie heeft enige rol van betekenis gespeeld (Montoya heeft wel enkele ronden in de twins aan de kop gereden, maar in de 500 was hij onzichtbaar). En vertel me nu niet dat iemand welke de 500 miles van Indy en 7 Grote Prijzen, waaronder Monaco, gewonnen heeft niet (meer) kan rijden. Dat Montoya af en toe bij de top zal eindigen, daar ben ik overtuigd van, maar hij zal eerst veel ervaring moeten opdoen. Verder ben ik overtuigd dat enkele Nascar piloten, mits de nodige praktijk, in gelijk welke discipline hoge toppen zouden scheren. Vergeet niet dat Jeff Gordon in de Rallye Masters (of hoe noemt het ook) in Gran Canaria (geen micky mouse circuit zoals in Bercy, maar wel degelijk een kleine "etappe speciale" op aarde zoals in rallye) in twee reeksen veelvoudig wereldkampioen Sebastian Loeb eruit gereden heeft en dit nota bene op een rallye auto (was het een Peugeot, ik weet het niet meer).
Zal Nascar in Europa ooit hoge toppen scheren? Ik weet het niet; ik durf zelfs twijfelen. Wat wel zeker is, is dat Nascar in Europa steeds meer fans krijgt, terwijl de interesse voor de Formule 1 sterk achteruit is geboerd; om niet te spreken van de andere circuit disciplines, welke, op enkele uitzonderingen na, voor lege tribunes gespeeld worden.
En vooral niet vergeten en dit lijkt mij fundamenteel, dat Nascar toeschouwers niet recruteert bij de echte autosport liefhebbers, want daarvan zijn er veel te weinig, maar bij de families (a sport for the whole family). En het heeft daarvoor schitterende argumenten: konfortabele tribunes met alleen zitplaatsen, toppiloten, welke men zo in de supermarkt kan ontmoeten en een handtekening vragen, autosport met een spektakel gehalte waar geen enkele andere discipline kan aan tippen; het geheel gebracht met een wervelende show vooraf (live muziek akt - verleden jaar Bon Jovi -, vuurwerk, vlaggen en vendels, F16 straaljagers of een B52 bommenwerper boven het circuit en noem maar op)
De tijd zal het uitmaken, maar ik denk dat de eerste vijf jaar bepalend zullen zijn, welke richting het uitgaat.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-02-2007, 00:05
fish88's Avatar
fish88 fish88 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2005
Location: Den Haag, Nederland
Posts: 518
Quote:
Originally Posted by raceboy View Post
En iedereen is zoals jij?
Kan je lezen? Ik zeg IK niet andere mensen. Forum is toch om een mening/reactie te geven of mag je alleen lezen...
Reply With Quote
  #10  
Old 23-02-2007, 00:06
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
Quote:
Originally Posted by camso belgium View Post
Toch opvallend dat dit jaar drie 100% circuit piloten bij Nascar rijden: Sam Hornish Junior (IRL).
eh? IRL 100% circuit? vorig jaar hebben ze voor het eerst op road courses gereden, en dat waren er een handjevol, en een sterke minderheid van het seizoen. IRL is een openwheeler variant van Nascar, vooral gebouwd voor Ovals, dus
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 23-02-2007, 00:10
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
klopt. Mijn pen was sneller dan mijn gedachten.
Dus Sam Hornish Jr weglaten.
Wel leuk voor mij dat ten minste iemand de lange tekst aandachtig gelezen heeft.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-02-2007, 00:32
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by camso belgium View Post
Dus Sam Hornish Jr weglaten.
Hornish heeft wel een "klassieke opleiding" gehad, karts en junior-formules M.a.w., geen dirt-ovals, midgets en promotieklassen onder Nascar. Die kerel staat toch te boek als een single-seater coureur, ze zien hem toch als een "externe" champion.

@Camso,

Op welke manier zou men dan NASCAR moeten implementeren in Europa? Het Amerikaanse concept integraal overnemen? Of toch aanpassen naar de europese nukken en grillen?


De europese introductie van de NFL is toch niet dat commerciele succes geworden wat men er eerst van had gehoopt. Uiteindelijk een circus geworden in Duitsland
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #13  
Old 23-02-2007, 00:57
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
goed nieuws, men komt mij een beetje te hulp met Sam Hornish Jr.

"Hoe Nascar IMPLEMENTEREN in Europa". Lijken de woorden van een politieker.
Wie ben ik om daarop te antwoorden. Nascar heeft mensen genoeg die daar kompetent in zijn.
Eigenlijk weet ik het zelf niet en kan ik niet objectief genoeg de zaak bekijken, omdat ik zelf grote ovaal fan ben. Het is steeds fout om te denken dat iedereen uw mening deelt.
Ik denk dat het concept moet behouden blijven en dat ovaal een belangrijk deel moet zijn. Enkele road courses zullen wel moeten omdat er niet genoeg ovalen circuits zijn.
De enige vraag die men zich moet stellen, denk ik, is: Doen wij het met Europese body's en dito motoren of niet?
Sentimenteel zou ik zeggen de USA body's behouden (ik vind het fantastisch deze enorme karren 5m lang, 2 meter breed aan 300kmu en dat dreunende V8 geluid), maar ik denk dat commercieel Europese body's aangewezen zijn.
Wat de mislukking van de NLF betreft (en daar kan men K-Markt in Duitsland bijvoegen). Inderdaad, de 2 mentaliteiten (Europa, USA) zijn totaal anders. Daarom heb ik mijn twijfels ook geuit.
Evenzo heeft Bernie Eccelstone zich misrekent om via Indianapolis de F1 in de USA populair te maken. En dit is iets wat ik nu 100% zeker ben: dat zal hem NOOIT lukken.
En ook de almachtige (dat gold tot aan het Bosman arrest) voetbalbond FIFA heeft gedacht dat via het WK in de USA (in de jaren 90) voetbal in de USA ook populair zou worden. Ook dit zal nooit lukken; alleen de Hispanos (en er zijn er inderdaad meer en meer) hebben interesse voor voetbal plus nog enkele stars uit Hollywood (zie Beckham), welke meer op de hype meezweven (zien en gezien worden); ik vrees dat het voor deze laatste groep meer iets is om anders te zijn zoals de anderen (enkele jaren terug was het hip om in California met een Oost Europees ding te rijden - was het een Zastava? ik weet het niet meer-; auto kan men het niet noemen ofwel: het had toch vier wielen.
Reply With Quote
  #14  
Old 13-03-2007, 00:16
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
NASCARfans houden anders niet zo van de boze buitenwereld

Quote:
From Grady Scott ...
I've been a NASCAR fan for 40 years. I love this sport but I don't think it's right that NASCAR goes to Mexico. This country is doing its best to keep them out of our country, and me and a lot of friends think that we should boycott NASCAR at every track they go to. There are a lot of cities right here in the USA that would love to have a Busch race, so why go to a country that hates the USA and help their economy? I think the fans should vote on whether or not NASCAR goes there and I'll bet you that the majority of fans would say no.

http://www.nascar.com/2007/news/opin...s.vegas/1.html
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #15  
Old 13-03-2007, 11:21
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2006
Location: Midden NL
Posts: 59
Vlakbij Lelystad in de polder ligt een grote RDW test-oval, effe ombouwen en ze kunnen gerust langskomen lijkt mij
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.