De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-06-2007, 23:38
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular

Review Spa-Francorchamps: RS Racing

Geslaagd weekend voor RS Racing

Ruben Maes moest afgelopen weekend een dubbel programma afwerken. Enerzijds in de GPR-Porsche GT3 aan de zijde van Marc Duez voor de derde manche van de Mediagroep Van Dyck Belcar en anderzijds als versterking op de BMW Silhouette van KS Motorsport in de 12 Hours of Spa BTCS. Met een vijfde plaats in de Belcar en een (voorlopige) tweede plaats in de BTCS mocht Ruben moe maar voldaan terug richting Ingelmunster.

De Belcar was voor Maes de belangrijkste wedstrijd van het weekend. Met Marc Duez deelt hij immers voor het volledige seizoen een Porsche 997 GT3. Het duo Maes/Duez moest na Donington zijn tweede plaats verdedigen in de tussenstand.
Het verliep niet bepaald over rozen. Reeds tijdens de trainingen waren ze benadeeld door het feit dat ze de volledige chronosessie in de regen moesten rijden. De pare nummers –Duez/Maes rijden met nummer 55- konden tijdens de chronosessie een 10-tal minuten trainen in droge weersomstandigheden en waren duidelijk in het voordeel. Daardoor belandde het GPR-duo op de 18de startplaats, terwijl stalgenoten Dumarey/Soulet met het nummer 56 een derde chrono op de tabellen zetten.

Na de start kon Marc Duez opklimmen naar de 9de positie toen het begon te regenen. Duez kwam pitten en liet regenrubbers aanrukken. Duez bleef achter het stuur omdat de reglementaire rijtijd nog niet was voltooid. Even later lagen beide GPR-Porsches binnen de top 3. Duez reed een maximale stint en kwam binnen net toen de safety car uitrukte wegens de gevaarlijke toestand van de piste door het noodweer. Ruben Maes nam het stuur over en kwam terug in vijfde positie op de piste. Normaliter had Ruben nog enkele voorgangers kunnen verschalken, maar de safety car bleef op de piste tot de geblokte vlag.
“Zéér frustrerend”, zuchtte achteraf een ontgoochelde Ruben Maes. “Marc reed een prachtige wedstrijd, maar ik moest achter de safety car blijven in het zog van een drietal wagens die net voor mij geklasseerd stonden. Ik hoopte dat we nog een wedstrijd kregen tijdens de slotminuten. Een nieuwe podiumplaats had er zeker ingezeten. Maar de koersdirectie besliste er anders over. Door die vijfde plaats zakken we in de tussenstand naar de derde plaats achter de Corvette en de andere GPR-Porsche”.

In de BTCS verging het Ruben Maes beter. Samen met Van Bellingen en Coens mocht hij de tweede plaats verdedigen van de KS Motorsport-BMW Silhouette in de 12 Hours of Spa BTCS. Ruben reed een voortreffelijke wedstrijd en uiteindelijk dook het trio als tweede onder de geblokte vlag.
“Het was plezant om nog eens met een Silhouette te rijden”, gaat Maes verder. “Het team van KS Motorsport werkt zéér professioneel en we hebben een goede wedstrijd gereden. Op het einde heb ik nog de tweede plaats veilig kunnen stellen. Ik kreeg het wel even benauwd toen een remschijf was losgekomen en het linker achterwiel een eigen leven ging leiden”.

De tweede plaats is wel nog niet officieel omdat de winnende wagen niet conform werd bevonden na de wedstrijd. Het betreffende team tekende beroep aan. Dus mogelijk mag Ruben Maes na de uitspraak nog een overwinning toevoegen aan zijn palmares.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules