|
#1
|
||||
|
||||
Porsche 911 GT1 - LM 1998 winnaar - Provence Moulage -1/43
Na het bouwen van 2 klantenmodellen is mijn gemiddelde bouwtempo wel de hoogte in gegaan, maar wat de vooruitgang van mijn eigen modellenstapel betreft ben ik natuurlijk geen stap verder gekomen. Dus ga ik ook voor mezelf enkele 1/43 modellen bouwen die in de collectie nog ontbreken, zodat er weer wat gaten opgevuld worden.
Aangezien we in de week vóór Le Mans zitten slaat de 24 uren-koorts ook bij mij weer toe en ben ik helemaal in de mood om Le Mans winnaars te bouwen. Toen de groep C wagens in 1994 verboden werden in Le Mans, waren de GT's aan de beurt om voor de algemene overwinning te gaan. Porsche vond via een omweg nog een achterpoort om in 1994 met de Dauer-Porsche de algemene overwinning te behalen, maar in 1995 won de eerste echte GT de 24 uur, nl. de McLaren GTR. Dus besloot Porsche om vanaf 1996 ook een gooi te doen naar de algemene overwinning met een echte GT, en dat werd de 911 GT1. Ironisch genoeg was het de Joest-Porsche prototype die in 1996 en 1997 met de overwinning ging lopen, maar in 1998 was het eindelijk prijs: Aiello/McNish/Ortelli wonnen de 24 uur met de evolutie-versie van de Porsche 911 GT1, één van de mooiste GT's die er ooit geweest zijn. Deze wil ik dus bouwen deze week (onder andere). Last edited by Sennake; 13-06-2007 at 18:05. |
#2
|
||||
|
||||
Eerst heb ik de resin body ontdaan van alle bramen en heb ik ook de naden dieper uitgekrast. Omdat de Porsche voornamelijk wit van kleur is denk ik dat het inkleuren van de naden altijd onnatuurlijk gaat overkomen, en zeker met een 1/43 model. Het dieper maken van de naden lost dit probleem op: de schaduw wordt niet nagebootst door een geverfde naad, maar door de echte schaduw van de naad zelf. De kleur kan dus ook niet anders dan correct zijn. Puristen kunnen misschien opmerken dat de naad op schaal eigenlijk te breed is en dat klopt ook wel, maar een naad op schaal in ware grootte weergeven in 1/43 zou betekenen dat je de naad gewoon niet ziet. Zoals vaak moet ik ook hier dus een compromis sluiten tussen schaalfactor en realisme.
Vervolgens heb ik de body ontvet en in witte primer gezet, wat me wel logisch lijkt gezien de witte body-kleur. Terwijl de grondverf droogt kan ik het chassis, het dashboard en de kuipzetel prepareren om te spuiten. Voor het chassis komt dit neer op ontdoen van bramen, ontvetten en de versnellingspook aanbrengen. Het dashbord wordt gewoon ontdaan van bramen en ontvet, en de kuipzetel wordt uitgeboord op de plaatsen waar de veiligheidsgordels de zetel binnendringen, waarna de foto-ets gordels op de zetel vastgekleefd worden. Dit doe ik omdat ik ze op deze manier in de exact correcte positie kan vastkleven en ze een natuurlijke positie innemen. Later kan ik ze dan wel in detail schilderen. Tenslotte kan ik deze onderdelen allemaal in grijze primer spuiten en van een laag semigloss black voorzien. |
#3
|
||||
|
||||
De achterspoiler werd samengebouwd uit whitemetal onderdelen en foto-ets onderdelen, waarna hij in grijze primer gespoten werd om tenslotte een laag semigloss black te krijgen.
De achteruitkijkspiegels zijn ook onder hande genomen. Eerst heb ik de resin verbindingspinnetjes weggesneden en vervangen door metalen pinnen voor de stevigheid. Daarna heb ik de spiegels ontvet en in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen witte Motip autolak overheen gegaan zijn. De velgen, bestaande uit aluminium cilinders waarin een resin onderdeel gekleefd werd waar de centrale wielmoer op bevestigd zit, en afgedekt met een foto-ets onderdeel dat de spaken perfect nabootst, zijn gemonteerd nadat ik alle onderdelen in de juiste kleur gespoten heb. Leuk hierbij is het onderdeel dat in de kit meegeleverd zit om de foto-ets inserts in vorm te plooien zodat ze niet onnatuurlijk plat zijn maar een natuurlijke bolle vorm vertonen. Ondertussen is ook de body in dezelfde witte Motip autolak gespoten als de spiegels. Nu pas komen de uitgekraste naden mooi uit. De breedte ervan wordt ook al iets kleiner en realistischer door de verflagen. En later komen er nog enkele vernislagen over, dus zullen ze nog nauwer zijn. En natuurlijk kon ik weer niet aan de verleiding weerstaan om eens een snelle dryfit te doen van de onderdelen die tot nu toe klaar zijn, om een idee te krijgen van hoe het model er zal gaan uitzien... |
#4
|
||||
|
||||
De lelijkste van de Porsche GT1's naar mijn mening ...
Amaai, het fabriekske draait weer! Als ge zegt dat ge er 12 per jaar wilt bouwen, zijn er dat dan 12 per jaar of die voor uw klanten niet meegerekend? |
#5
|
||||
|
||||
12 voor mezelf. Het gaat er niet om dat ik er minstens 12 per jaar bouw, maar wel dat ik minstens 12 modellen per jaar van mijn stock weggewerkt krijg.
|
#6
|
||||
|
||||
1. Les goûts et les couleurs ne se discutent pas...
2. Ik had het over één van de mooiste GT's in het algemeen, niet beperkt tot de Porsches dus... 3. Ik vind deze GT vooral zo mooi in combinatie met zijn livery. De "Jever"-Porsches van datzelfde jaar zijn idd al een pak minder attractief... Maar de livery van de fabrieksmachines vind ik echt subliem. Last edited by Sennake; 14-06-2007 at 05:59. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Wat ben ik blij dat dit mijn volgend project niet was, nu heb ik de perfecte handleiding Vorig jaar deze kit nog op de kop kunnen tikken Zeer mooie kit, weinig flash en bramen enkel jammer van die lelijke carbon decals. Maar dat zal geen probleem zijn zeker
__________________
--------------- BSmodels |
#8
|
||||
|
||||
Tiens, ik kan me niet herinneren carbondecals gezien te hebben? Ik ben nu wel niet thuis, maar volgens mij zitten er gewoon geen CF-decals bij mijn kit. Mijn ervaring heeft ook geleerd dat CF-decals op 1/43 weinig zin hebben: als ze op schaal zouden zijn zie je er niets van, en als je de partonen kan zien zijn ze "overschaald". Dus ik denk dat ik met matzwart en semigloss black zal werken waar carbon nagebootst moet worden. Ik zie nog wel.
Last edited by Sennake; 14-06-2007 at 13:32. |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
__________________
--------------- BSmodels |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
|
#11
|
||||
|
||||
If it looks right ... it is right. En daar klemt het schoentje natuurlijk. Zelfs de zogenoemde 1/24ste CF decals zijn buiten schaal. Bij een '2/2 Twil weefsel' (een vlechtstructuur die lijkt alsof de lijnen diagonaal lopen) is de weefdraad meestal 2,5 tot 3mm breed. Ze dat op schaal 1/24, en dan zou je eigenlijk schaal 1/43ste decals moeten gebruiken op een 1/24ste model ...
Dus ... als het er goed uitziet is het juist, maar over dingen die perfect op schaal moeten zijn kunnen we natuurlijk een boompje opzetten. Ik denk dus inderdaad dat semi gloss black al bij al nog niet zo slecht is ... |
#12
|
||||
|
||||
Na 2 dagen decallen heb ik er eindelijk alle livery-decals opstaan. Nu de sponsors nog.
Wat de 2 rode vlekken op de neus van de Porsche betreft, en de 4 rode vlekken op de spiegels, is het zo dat die apart moesten geplaatst worden omdat de nr 26 rode vlekken en nr 25 gele vlekken had ter herkenning tijdens de race. De fluo-rode decals in de kit heb ik echter niet gebruikt en vervangen door fluo-rode verf omdat ik vreesde dat ik de decals niet mooi de rondingen van de spiegels kon laten volgen, zelfs met veel sol. Ze zien er namelijk nogal stug uit. En uiteraard heb ik dan ook de vlekken op de neus met verf gedaan om geen kleurverschil te krijgen. |
#13
|
||||
|
||||
mmmmmmmm, zo zie ik graag 1/43ste bouwen! Lekker strak!
|
#14
|
||||
|
||||
Prachtig decalwerk
|
#15
|
||||
|
||||
Goe bezig, zou ik zo zeggen
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|