|
|
||||
|
||||
Morris Mini Cooper 1275S Mk I - Tamiya - 1/24 - Ref. 24039
Tussen de andere werkzaamheden door heb ik deze alvast even terzijde genomen. Dit kitje werd in 2006 verloot via de tombola op de laatste Paddock-meeting. Ik kan dus moeilijk anders dan deze WIP online brengen, dacht ik zo.
We hebben dus een niet meer zo nieuwe kit, met als onderwerp de alombekende Morris Mini in zijn eerste uitvoering. Een merkwaardige kleine auto mag je wel zeggen: de ingenieurs hadden de grootste moeite om 4 volwassenen een volwaardige zitplaats te bezorgen in een auto van deze afmetingen. Met nieuwe technieken rond ophanging, motorimplanting en het feit dat de versnellingsbak in het karter van de motor werd ingeplant, konden ze 80% van de totale lengte van de auto gebruiken als passagiersruimte. De Mini trok dus al van in het begin van zijn carriere in 1959 veel aandacht, en was meteen een commercieel succes. Het wordt een out-of-the-box build, dus je hoeft geen rare toestanden te verwachten. Gewoon straight-forward bouwen dus. Ik ben al begonnen met de motor, ophanging en stuurinrichting:
|
||||
|
||||
Verder staat de bodemplaat in de kleur. De overall kleur wordt donkergroen, met dus een wit dak erop.
Het zwart werd gespoten, groen en grijs werd met het penseel aangebracht.
|
||||
|
||||
De panellines werden uitgekrast vooraleer de body in zijn basiskleur werd gezet: Groen X5.
Ik heb voor de eerste maal (jaja!) mijn airbrush gebruikt voor het spuiten van een body. Na 2 mistcoats en 2 wet coats werden 2 lagen Gunze vernis gespoten (recht uit de bus deze keer). De vernis staat nu uit te harden en dan kan het appelsieneffect weggepolierd worden. Dat appelsieneffect ziet op de foto's wel een beetje dramatischer uit dan in werkelijkheid, maar het heeft wel degelijk een behandeling nodig. Tot binnenkort voor een update.
|
||||
|
||||
Nog een update mbt onze kleine hier:
de motor is nu ingebouwd, en hij heeft de nodige attributen aangebouwd gekregen. Alleen de carburatoren moeten er nog op komen. Ik heb het blok bewust behandeld met smoke. Daardoor krijgt het een "zweterig" uiterlijk zoals in die tijd wel gebruikelijk was bij de meeste types motoren.
|
||||
|
||||
Dan kijken we eens naar de onderkant. Dat is nu zo goed als volledig afgewerkt, alleen is het wat te proper naar mijn goesting. Ik moet er nog eens over denken hoe ik dat kan aanpakken. Het mag niet overdreven vuil zijn, alleen een natuurlijke weergave van een proper onderhouden, maar gebruikt wagentje.
De uitlaat heb ik ook met smoke aangepakt, en dan met mat vernis overspoten om dat blinkende van de smoke weg te werken. De handleiding gaf trouwens aan dat de knalpot X8-"lemon yellow" moest worden, maar dat vond ik van het goeie teveel, dus dat heb ik maar in een zéér dun laagje gespoten. Nu moet het interieur aangepakt worden.
|
||||
|
||||
Da's properkes gebouwd. Suggestie voor de onderkant: je kan lichtjes dry-brushen met lichtbruin, wat grijs/zilver en enkele tikjes wit.
|
|
||||
|
||||
We naderen stilaan de voltooiing. Het chassis, motorcompartiment en interieur zijn nu afgewerkt. Misschien moet hier en daar nog wat gedrybrushed worden, maar dat komt nog wel.
We richten onze aandacht nu naar de buitenkant. Tot later!
|
||||
|
||||
Het model is nu (op het dak na) gesloten. Dat heeft écht wel wat voeten in de aarde gehad. Niet simpel! Het is de eerste keer dat ik zoveel last had om een Tamiyamodel te laten passen.
Na een poging of twintig (dat mag letterlijk genomen worden) is het eindelijk gelukt om het min of meer toonbaar te maken. Bij al dat passen en mikken zijn natuurlijk een aantal dingen misgelopen (onderdelen braken af of kwamen scheef te staan, schilfertjes verf die afspringen, ...) wat regelmatig een welgemeende krachtterm deed weerklinken. Het feit dat je dan van echtgenote en dochters (terecht) te horen krijgt dat een hobby echt wel rustgevend werkt, helpt ook niet echt op dat moment. Enfin, hier zijn een paar piccies:
|
||||
|
||||
Dit moet wel 1 van de minst gelezen threads zijn in een heeel lange tijd, en eigenlijk is dat volkomen onterecht. 't is een leuk modelletje geworden!
|
|
||||
|
||||
Thanks mate!
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Ik heb hem gisteren van dichtbij mogen bekijken en ondanks de moeilijkheden die je gehad hebt tijdens het bouwen is het toch een sgoon modelleke geworden.
|