De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 08-10-2007, 23:01
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Honda Prelude - 4de generatie - Fujimi - 1/24

En voila, even de Prelude erbij gehaald om eens een projectje tussendoor te doen. Super detailing vreet energie, dus even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt...

Het gaat dus over deze kit. Gekocht op ebay voor een heel faire prijs en ook nog redelijk makkelijk verkijgbaar. Het leuke aan deze kit is dat hij ook met de besturing aan de linkerkant kan gebouwd worden. Er zitten immers 2 verschillende dashboards in.



Ik ben met de kas begonnen. Standaard procedure. Naden wegschuren en een eerste keer de paneellijnen inkrassen, dan in Tamiya grondverf gezet. Daarna weer opschuren en de lijnen verder uitkrassen. Doordat de grondverf er nu opzit, krijg je ook een veel beter zicht op de diepte van je krassen en dat is dus een voordeel. Verder heb ik besloten om het open dak eruit te halen. De kit wordt geleverd met het dak dicht, maar binnenin zijn er wel snijlijnen voorzien.

Excuus voor de foto's, maar rood op een witte achtergrond lustte de sensor precies niet en ik heb niet de tijd genomen om de juiste settings te vinden.







To spuitbus or not to spuitbus... - Zero Paints.
Ik was van plan om deze auto in "Cassis Red" te gaan spuiten, dus de originele Honda kleur. Dus een bus autolak Motip in huis gehaald. Maar het lezen van Sennake's maleuren met de gele Ferrari, vergde wat nader onderzoek. Blijkt dat het soort plastiek van de Prelude sterk overeenkomt kwa samenstelling (op het zicht en gevoel) met de Ferrari. Dat van die ezel indachtig, dus maar op zoek naar een alternatief. Ook hier kwam Zero Paints op de radar te voorschijn. Immers, als je de juiste fabriekscode kent, mengen ze de kleur voor jou. Ideaal! Zo gezegd, zo gedaan, dus een potje Cassis Red, staat nu op de werkbank. Het ruikt hetzelfde als de Motip en de kleur komt verdacht dicht in de buurt. Dat beloofd.



Zoals gezegd, we zijn weer vertrokken.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_01.jpg
Views:	2092
Size:	126.4 KB
ID:	7719   Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_02.jpg
Views:	610
Size:	72.8 KB
ID:	7720   Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_03.jpg
Views:	697
Size:	74.4 KB
ID:	7721   Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_04.jpg
Views:	585
Size:	68.3 KB
ID:	7722   Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_05.jpg
Views:	2053
Size:	76.4 KB
ID:	7723  


Last edited by Guido; 05-01-2009 at 23:05.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-10-2007, 06:44
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Allé, alweer eentje die met autolakken gaat spuiten. You won't regret it!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #3  
Old 09-10-2007, 08:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Allé, alweer eentje die met autolakken gaat spuiten. You won't regret it!
Gaat spuiten? Mijn eerste model dat ik met autolak heb gespoten was in 1990...
Reply With Quote
  #4  
Old 09-10-2007, 12:36
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
... Zo gezegd, zo gedaan, dus een potje Cassis Red, staat nu op de werkbank. Het ruikt hetzelfde als ...
Cassis misschien ?

Regards,
555
Reply With Quote
  #5  
Old 09-10-2007, 18:31
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by HF_INTEGRALE View Post
Cassis misschien ?

Regards,
555
de quote van het jaar

maar lach er niet te veel mee want ik weet dat er drukinkten zijn die wanneer je er over wrijft een bepaalde geur verspreiden.
Het zou wel een extra dimensie geven aan de hobby
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #6  
Old 09-10-2007, 21:14
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Geurtjesinkt... Ik weet er alles van. Jaarlijks komen er een paar briefjes en tekeningen met een toffe geur bij me binnen van lieve (??) leerlingen. (lees: leerlinges die proberen hun meester te verleiden om zo op een goed blaadje te staan...) Vreemd, jongens gebruiken dat zo goed als nooit...

ok, back on topic nu, mijn excuses
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #7  
Old 09-10-2007, 22:18
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Bon , als ze beginnen tetteren en afdwalen is het de hoogste tijd voor een nieuwe update.

Niet in de 307 thread, maar wel in deze ga ik de eerste ervaringen met Zero Paints neertikken. Misschien dat ik later er een aparte thread aan ga wijden "hoe werken met Zero Paints" bijvoorbeeld.

In ieder geval, de Prelude was klaar om zijn definitieve grondlaag te krijgen, alvorens dan morgen de eerste laklaag te krijgen. Immers op het flesje staat vermeld: Stofvrij na 5 à 10 minuten, sporen vrij na 30 minuten, schuurbaar na 1 uur. Dus dat was het plan. Weldegelijk was..., want het ging mis...

Eerst het busje goed opschudden. Er zit een bolletje in, dus dat helpt. De plastic flesjes zijn mat doorzichtig, waardoor je nog juist kan zien of alles goed genoeg opgeschud is. Dan overgieten in de airbrush pot, airbrush pot op het pistool, badger 150 in aanslag en compressor aan. Eerst toch nog even proberen op een proefstukje en dat gaat zeer goed. Verf komt er gelijkmatig uit, zonder horten of stoten.

OK, de Prelude dan maar. Langzaam aan de grondlaag opbouwen over gans de auto, maar wat is dat... Het oppervlak begint eruit te zien als een zandoppervlakte... oh damn, hoe kan dat nu? Een reactie met de primer die er al op stond? Het zal toch niet waar zijn zeker... Wat nu? Twijfel en radeloosheid alom. Aaaargh, idioot, compressor staat op 1,7 bar! Gij se kieken! Verdekke toch, zou het dat zijn? Druk verlaagd naar de goeie ouwe waarde 0,8bar en dan maar de achterspoiler en het schuifdak proberen. Als het hier ook nog mis gaat, ga ik postzegels verzamelen... Terwijl ik de auto aan de kant zet en de 2 andere onderdelen erbij neem, zie ik al al mijn kits op ebay staan en mezelf door een albummetje met postzegels bladeren. Verdoemme toch... "even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... ", wtf...

Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen. Dat is een heel pak minder, want nu moet ik terug aan de bak om die dingen voor de 2de keer te corrigeren. Met de witte primer vielen die niet zo op en was ik in de veronderstelling dat het goed was. Jammer, maar wel goed natuurlijk dat de fouten nu aan het licht komen. Per slot van rekening dient primer daar natuurlijk ook voor. Niet enkel om een body voor te bereiden maar ook om dit soort dingen te tackelen.

Verdict:
Ik ben zeer tevreden over deze primer van Zero Paints. Zoveel is nu wel duidelijk. Dat het initieel misging was mijn eigen stomme fout en lag zeker niet aan de primer zelf. Integendeel, door de goeie eigenschappen, ben ik in staat geweest om de fout zelfs nog dezelfde avond te herstellen. Mooi is dat en veelbelovend voor de eigenlijke kleur.

Oh ja, en voor de gieren onder jullie. Mijn kits gaan voorlopig nog niet op ebay terechtkomen. En de locale postzegelclub mag zich ook gelukkig prijzen...



Zo ziet de Prelude er nu uit. Hier en daar moet er nog even bijgewerkt worden, waarna op de doorgeschuurde plekken nog wat primer zal bijgezet worden.





Enkele pijnlijke fouten met blauwe pijltjes aangeduid. Deze moeten opnieuw gerepareerd worden.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_06.jpg
Views:	476
Size:	63.6 KB
ID:	7728   Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_07.jpg
Views:	481
Size:	88.1 KB
ID:	7729   Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_08.jpg
Views:	474
Size:	78.8 KB
ID:	7730   Click image for larger version

Name:	prelude_4th_gen_09.jpg
Views:	454
Size:	65.6 KB
ID:	7731  

Last edited by Guido; 09-10-2007 at 22:26.
Reply With Quote
  #8  
Old 10-10-2007, 05:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Een geluk bij een ongeluk, en vooral: we weten nu dat Zero paints van zeer goede kwaliteit zijn (althans, de primer toch al). Ik heb idd zelden zo'n mooi glad oppervlak gezien dat in primer stond.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 10-10-2007, 06:02
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

een vat, een vat, een vat

Ik kan alleen maar beamen wat je hier neerpent, nl. met lage druk rustig opbouwen. Nadeel dat je zelf al ondervonden hebt is dat je door het feit dat je dun spuit sommige details (die je liever niet ziet ) gaat zien die je normaal met een bus wegspuit. Dat je veel kan rechttrekken met een simpele schuurbeurt, tja je zal zo nog wel van die dingen ontdekken waarvan je denkt "dit krijg ik nooit meer goed", bedenk dan dat dit soort lak en primer heel vergevensgezind is en je niet veel "exotische" toestanden nodig hebt om een gaaf bodyke te verkrijgen

een kleine opmerking die ik toch wil maken is ivm de druk. 0.8 bar is voor U de ideale druk. Voor iemand anders kan het iets meer of iets minder zijn. Alles is reeds verdund maw testen is de boodschap. Ik wou het even zeggen zodat er later niemand moet komen zagen van de druk is niet goed .
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #10  
Old 10-10-2007, 07:01
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
... 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen....
Bon ... snapt ge nu waarom ik al jaren met auto producten spuit? Uw verhaal over moeilijk toegangkelijk klopt gedeeltelijk, maar ... voor deze kwaliteit rij ik graag naar de carrosier (Zero paints was mij onbekend).
Toch enkele opmerkingen ...

- schuren met 3200 water. Akkoord, een strakke en vooral gladde primer is wat je wil, maar ... 3200? Het gevaar bestaat dat je weinig hechting gaat krijgen bij het aanbrengen van de volgende laag. Niet zo'n probleem als je bij één kleur blijft, maar als je meerdere kleuren gaat spuiten en over de vorige kleuren gaat afplakken durft dit wel een risico zijn. Je hebt immers weinig groeven in de primer dus ook mindere hechting. Misschien dat deze lak zich anders gedraagd ... ik ben dus benieuwd. Ik schuur altijd met 800 of 1000 water omdat ik met 2400 ooit eens fratsen gehad heb bij het afplakken.

- een Badger 150 is nu niet bepaald het pistool dat je wil blijven gebruiken (lees wel BLIJVEN - in de toekomst dus) voor dit soort dingen. Je hebt inderdaad een probleem met een zanderig oppervlak en je omschrijft zelf de juiste analyse. Door dat dit lakken zijn die snel drogen (en vooral de primer) drogen ze ook al een deel in de lucht bij het 'transport' van pistool naar oppervlak. Dus ... je krijgt een opbouw van drogere lagen, dus kunnen de lagen niet 'nat' in elkaar vloeien. Als ik deze lagen aanbreng doe ik dat met een pistool met een zeer grote nozzle (ik gebruik een oude Tamiya airbrush die ooit met compressor geleverd werd. Compressor weggeslingerd en enkel het pistool overgehouden). Je kan dan natter spuiten waardoor het oppervlak vanzelf al gladder is. Minder schuren, dat wel, maar zeker ook een meer gelijkmatigere opbouw.

- als je in de toekomst nog eens kleine foutjes vindt zoals putjes in plamuur, foutjes in boordjes, ..., probeer dan eens een beetje primer in een potje/dekseltje/bekertje te doen. Laat dit enkele minuten in uw verwarmde spuitcabine staan ( ) totdat de primer ietsje minder vloeibaar wordt en breng dat dan op die plaats aan met een penseel. Zo kan je bijna plamuur schilderen. Dat verhindert dat je opnieuw de airbrush moet bovenhalen, reinigen, ... en werkt minstens even goed.

Je zal zien ... deze producten zijn fantastisch (ook al ken ik Zero Paints niet maar het zijn auto lakken zoals Dupont, Sikkens, ...) en je gaat ontdekken dat een iets andere manier van werken tot fantastische resultaten gaat leiden.

Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom?
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 10-10-2007 at 07:04.
Reply With Quote
  #11  
Old 10-10-2007, 09:01
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Bon ... snapt ge nu waarom ik al jaren met auto producten spuit? Uw verhaal over moeilijk toegangkelijk klopt gedeeltelijk, maar ... voor deze kwaliteit rij ik graag naar de carrosier (Zero paints was mij onbekend).
Thanks voor de opmerkingen, maar onthoudt wel dat ik al meer dan 10 jaar van dichtbij of veraf met autolakken ben bezig geweest. Dat van diene carrossier is natuurlijk in theorie allemaal zeer mooi, maar de praktijk was anders bij mij. Dat vertel ik nog wel eens in detail hoe dat ging. Belangrijk is, is dat er nu een goed alternatief lijkt te bestaan - waardoor alle hindernissen voor regelmatig "autolak" gebruik van de baan zijn.

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom?
Het verhaal begon met een Motip spuitbus. Dan Sennakes plastic problemen op een gelijksoortige plastic. Toen Sennake dat voorkreeg stond de Prelude al in Tamiya Primer met de bedoeling om later Motip kleur te krijgen. Daarna is het plan gewijzigd en kwam Zero Paints op de proppen. Wat hier in enkele dagen de revue is gepasseerd, heeft zich afgespeeld over enkele weken tot een maand.

En zoals al eerder gezegd. Ik schuur eerst de naden weg, zet dan een eerste primer(grond)laag en ga dan opnieuw aan de slag met schuren en uitkrassen. Zeker bij het uitkrassen is de aanwezigheid van een grondlaag erg hulpvol omdat je beter de dieptes kan zien.

En zoals elders al aangehaald. De Zero Paints heb ik gekocht, niet omdat ze hot zijn - ge weet wel, ik heb ze maar ik gebruik ze niet - wel omdat ik op zoek was naar een alternatief voor iets wat "brol" is. Brol tussen aanhalingstekens omdat het niet noodzakelijk brol is, maar mij al veel te veel kopzorgen heeft bezorgd voor iets wat eigenlijk plezant zou moeten zijn. Wellicht ook omdat ik dat verleden van airbrush met mij meedraag. Laat ik zeggen "airbrush"-gepreconditioneerd...

Reply With Quote
  #12  
Old 10-10-2007, 09:21
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
... ik schuur eerst de naden weg, zet dan een eerste primer(grond)laag en ga dan opnieuw aan de slag met schuren en uitkrassen. Zeker bij het uitkrassen is de aanwezigheid van een grondlaag erg hulpvol omdat je beter de dieptes kan zien ...
Kijk zie, zo doe ik dat dus niet! Maar ... ge hebt verdorie een punt. Met de primer is het uitkrassen van de naden beter in te schatten! Thanks mate!

Ook al is Zero Paints niet goedkoop (ik zou zelfs durven zeggen duur), ge zijt in ieder geval van de rommel van verdunnen, ... af en alle kleuren zijn te krijgen. Blijkbaar biedt de modelbouwmarkt dan toch iets op gebied van lakken waar ik voor te vinden ben.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vernis hoe die is qua glans, hardheid, structuur, ... Als ge mijn vernis pistool wilt lenen laat ge maar iets weten.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #13  
Old 10-10-2007, 11:23
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Als mede-Honda fan, zal ik deze bouw met vele interesse volgen!
Succes nog met de verdere werkzaamheden!
Reply With Quote
  #14  
Old 10-10-2007, 11:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Kijk zie, zo doe ik dat dus niet! Maar ... ge hebt verdorie een punt. Met de primer is het uitkrassen van de naden beter in te schatten! Thanks mate!


Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ook al is Zero Paints niet goedkoop (ik zou zelfs durven zeggen duur), ge zijt in ieder geval van de rommel van verdunnen, ... af en alle kleuren zijn te krijgen. Blijkbaar biedt de modelbouwmarkt dan toch iets op gebied van lakken waar ik voor te vinden ben.
Definieer mij duur. Een potje kost, pak een beet, 6 à 7 euro. Ik modelbouwspuitbus kost hetzelfde of ietsje meer. Wat volgt is nog te verifiëren, maar in principe zou je met een potje zero paints, 2 standaard automodellen (geen trucks enz.) moeten kunnen spuiten. Of je met een modelbouwspuitbus 2 modellen kunt doen is twijfelachtig. OK, in vergelijking met andere autolakken is het wellicht duurder, maar daar moet je of een grotere hoeveelheid van gaan kopen, of je moet beginne rijden. In jou typische geval kan dat opgaan, zeker akkoord, maar voor de anderen is het toch een interessante prijsvergelijking denk ik.

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vernis hoe die is qua glans, hardheid, structuur, ... Als ge mijn vernis pistool wilt lenen laat ge maar iets weten.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen zero paints vernis gekocht heb nog niet, omdat ik nog een grote bus motip staan heb. Plan was zowiezo om die te decanteren en dan te gebruiken en aangezien er bij zero duidelijk vermeld staat dat Motip en consoorten veilig zijn, vond ik het zonde om de buis te laten verkommeren.
Reply With Quote
  #15  
Old 10-10-2007, 11:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by CarRerA View Post
Als mede-Honda fan, zal ik deze bouw met vele interesse volgen!
Succes nog met de verdere werkzaamheden!
Allez, da's goed. Verwacht nog maar enkele leuke projecten in de toekomst, want ik heb er nog enkele andere op stapel staan.

Hier kan je al een kijkje nemen.

http://www.guidohaesevoets.net/myhon...da_models.html
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.