|
#1
|
||||
|
||||
Ford Thunderbird - 1957 - AMT/ERTL - 1/24
Nog een projectje tussen alle andere door: deze Ford Tunderbird was de eerste in een lange reeks modellen. De 'Bird' gold als een echte trendsetter en het was bij uitstek de "stoefkar" van die tijd.
De kit komt van AMT/ERTL en dat is er jammer genoeg weer aan te zien. Ik zou zelfs durven beweren dat dit de tweede episode is in de reeks "Don't try this at home", recentelijk in het leven geroepen door Sennake. Enfin, ik heb weer niet willen luisteren, en ben er toch aan begonnen. Zoals we gewoon zijn bij dit soort kits is er enorm veel flash, sinkmarks, ejection pin marks en allerhande prul die er niet moet zijn. Je bent echt een hele tijd bezig met het schoonmaken van de onderdelen. Het probleem is soms zelf zodanig groot dat je niet meer zeker bent of je nu in de flash, dan wel in het onderdeel aan het snijden bent. Langs de andere kant kan je met deze ene kit verschillende versies bouwen: de cabrio metdak naar beneden, of gesloten. Je kan de hardtop installeren, de bumperextensies met optionele externe reservewielhouder, kiezen tussen 2 soorten velgen en je kan zelfs een licht customized versie bouwen. Allemaal uit 1 kit! De scrapbox zal rap gevuld zijn. Zoals gewoonlijk ga ik voor de eerste versie, zonder de opties, recht uit fabriek. Het wordt een zwarte uitvoering met rood interieur. Ik ga hem met gesloten motorkap bouwen, zodat ik niet te veel aandacht heb besteed aan de motor. By the way: die "strepen" die je ziet in de lak zijn geen ghost-lines, maar het is de weerspiegeling van de tegeltjes in onze keuken.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 21-10-2007 at 18:31. |
#2
|
||||
|
||||
Het chassis komt als 1 onderdeel. Je moet dus zelf de details naar boven brengen als je die wil aanbrengen. Ik heb me voorlopig beperkt tot de uitlaten. Misschien dat ik later nog een beetje details laat uitkomen, ik moet er nog eens over nadenken.
__________________
Groetjes, Domi. |
#3
|
||||
|
||||
Dit is dan de motor. Ik heb er bewust niet te veel details aangebracht omdat (zoals hierboven aangehaald) de motorkap fixed en gesloten wordt gemonteerd. Ik ga misschien de toorn van de liefhebbers van amerikaanse bakken over mij heen krijgen, maar ik blijf het toch een eigenaardig zicht vinden, die gelakte motorblokken.
__________________
Groetjes, Domi. |
#4
|
||||
|
||||
Leuk begin van een kit die we helemaal niet vaak te zien krijgen, laat staan in gebouwde toestand. Heb je de lak rechtstreeks op de kas gespoten, of zit er een grondlaagje onder?
"Curb-side" bouw ik dit soort van dingen ook het liefste. Gewoon motorkap dicht en met de nodige aandacht aan de buitenkant ook een leuk modelletje. De details van de onderkant kan je er dan nog altijd uitlichten met wat droogborstellarij - niets dat je niet weet natuurlijk. Prettige verderzetting! |
#5
|
||||
|
||||
De kas werd uiteraard volgens de regels van de kunst behandeld:
1. panellines (die zo goed als onbestaande waren) zo ver als mogelijk uitgediept. Ik gebruik meestal de punt van een mesje hiervoor. Dat mesje houd ik dan ondersteboven en ik kras met de achterkant van het mesje de panellines uit. 2. Alles mooi gladjes schuren en bijwerken waar nodig. 3. Dubbele laag Tamiya grijze primer. 1e dunne laag om foutjes te zoeken, 2e laag iets dikker ("om te hebben" ). 4. Lichtjes opschuren met 2000 grit. 5. Mistlaag in zwarte lak met de airbrush. 6. 2e mistlaag met de airbrush. 7. Lichtjes opschuren met 2000 grit. 8. 1e wetlaag gezet rechtstreeks uit de spuitbus. 9. Lichtjes opschuren met 3600 grit. 10. 2e wetlaag gezet rechtstreeks uit de spuitbus. 11. Lichtjes opschuren met 6000, 8000 en 12000 grit. 12. Opblinken met compound (eerst coarse en dan fine). Schuren gebeurt per definitie met water (ALTIJD). Vernis zit er niet op deze keer. Er komen geen decals op de kas, en de vernis zou geen diepere glans garanderen, daarom laat ik hem zo.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 21-10-2007 at 20:43. |
#6
|
||||
|
||||
De voorbumper werd onder handen genomen. Daar stond een heel mooie en solide laag chroom op, maar het onderdeel was dan weer niet mooi gegoten. Ook zat het op een nogal ongelukkige (maar robuuste) manier aan de sprue vast en moest er dus wat aan gekuist worden. Voeg er nog wat flash aan toe en je besluit staat vast: het moet worden ontdaan van alle chroom, opkuisen en opnieuw verchromen met Alclad.
Ik heb dan maar van de gelegenheid geprofiteerd om te proberen om de onderliggende delen van de siergrille in het zwart te zetten. Kwestie van te kijken wat het effect zou zijn in een later stadium. Maar omdat de grille eigenlijk wat diepte mist is dat niet gelukt. Ik heb dan besloten om ook dat deel van het onderdeel te verwijderen en te vervangen door mesh. OK, het bleekwater in ermee. Een uurtje later heb je dan een volledig gekuist onderdeel. Flash verwijderd, beetje uitgevlakt waar nodig en klaar is kees. Dan heb ik de grille uitgefreest, er op lettend dat de bevestigingsplaat aan de achterkant van het onderdeel niet verloren mocht gaan. Dus moest ik die schuin afvijlen. Op de foto zie je dat die wel héél dun is geworden ter hoogte van de aanhechting, dus heb ik langs de onderkant met wat putty verstevigd. Ik heb een foto bijgevoegd met de mesh die ik zal gebruiken, dus heb je al een idee van wat het zal worden. De dryfit zegt dat het allemaal wel snor komt. De voorbumperheeft ondertussen al een eerste keer een dun laagje black base gekregen als onderlaag voor de Alclad. Die mag dus een dag of 3 drogen vooraleer ik een 2e laag zal zetten.
__________________
Groetjes, Domi. |
#7
|
||||
|
||||
Dan het interieur. Het heeft een laag rood gehad, en dat is dus behalve wat drybrushen zo goed als klaar. Ik heb echter besloten om eindelijk dat flockingmateriaal dat ik al bijna 2 jaar geleden heb aangeschaft eens te gebruiken.
De truc is simpel: witte lijm aanbrengen op het oppervlak dat je wil flocken, en dan het poeder rijkelijk uitstrooien. Je drukt een beetje aan met een penseel en that's it. Het teveel vang je weer op om later te recupereren. Waarom witte lijm? Wel om dezelfde reden als bij het verlijmen van clear parts: de lijm droogt doorzichtig op, en hij is heel makkelijk te verwijderen moest je al eens wat morsen. Nu mag alles uitharden, en dan borstelen we nog eens over die flocking om het loszittende materiaal te verwijderen, en we hebben een mooi tapijtvloertje.
__________________
Groetjes, Domi. |
#8
|
||||
|
||||
Ik herhaal, dit gaat een leuk modelletje worden!
|
#9
|
||||
|
||||
Ola Pola! Grote detailleringswerken in uitvoering!
Goe bezig maat! Ziet er vreed goed uit! |
#10
|
||||
|
||||
Ik kan Guido en Sennake alleen maar bijtreden:
Goe bezig, maatje en uw matten zien er goed uit.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#11
|
||||
|
||||
Altijd leuk om volgen de topics van Dominique.
Gaan dus dit ook met interesse volgen. |
#12
|
||||
|
||||
Ik ben benieuwd hoe de flocking gaat zijn. Voor de rest ... goe bezig!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#13
|
||||
|
||||
Mmm, en ik dacht dat deze thread alleen door mijzelf werd gelezen?
Merci manne!! Zeg euh, wat is de eigenlijk de beste manier om whitewalls te schilderen op de banden? Heeft Nismo een tip misschien?
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 29-10-2007 at 18:39. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Awel, tis omdat gij het zijt, ik zal mijn geheim werktuig eens laten zien dat ik gebruikt heb bij het maken van mijn white-walls op het kevertje. Door dit te gebruiken kan men dit resultaat krijgen
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#15
|
||||
|
||||
Ziede wel dat er een truc voor moest bestaan. Merci Nismo, gij zijt den beste.
__________________
Groetjes, Domi. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|