![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Honda Civic - 6de generatie - Fujimi - 1/24 - Another dead end street
Omdat ik het Mica Zilver van Zero Paints eerst wilde uitgetest hebben op een model, alvorens het op de 307WRC te zetten, heb ik er dan maar even deze Civic als slachtoffer/testkonijn uitgekozen. Kit is niet te duur en nog redelijk vlot te vinden, dus als het misgaat is er geen man overboord. Ik wil nl. wel eens weten of ook deze Fujimi kit ism Zero Paints dezelfde "ghost line ziekte" heeft als de Prelude.
Omdat het me voornamelijk te doen is om te zien of het Mica Zilver geschikt is qua kleur, pigment enz. zal deze recht uit de doos gebouwd worden, zonder enige aanpassing. Ondertussen werd de body geschuurd, lijnen uitgekrast enz. De kit biedt de mogelijkheid om met een open dak gebouwd te worden. De inkepingen voor het uitsnijden zitten er aan de binnenkant in. Ik ga dit niet doen, te veel tijd enz. Ik vrees echter dat dit dak voor de ghost lines zou kunnen zorgen, dus ik besluit om het dak met extra veel aandacht tijdens het schuren voor te bereiden. De grondlaag zit er hier al op. Opgeschuurd met 3200 en klaar om de kleur over zich heen te krijgen. Van het schuifdak is niets te zien. So far, so good. ![]() Van het schuifdak is niets te zien! Yes! Wat met wel wat kopbrekens bezorgd heeft is de bevestiging van de dakspoiler. Hier was geen enkele bevestigingslip of -punt voor voorzien. Met secondenlijm kwam het ding zelfs na een dag los en met gewone modelbouwlijm durfde ik niet goed. Uiteindelijk heb ik in zowel de rand van het dak als van de spoiler, 2 bevestigingspunten gemaakt. Deze zie je nog een heel klein beetje als je goed kijkt, maar eens ingekleurd op het einde, ga je er (hopelijk) niks meer van zien. En ander hardnekkig iets was de linkerbuitenspiegel. 3x afgebroken. Gelijmd met secondenlijm, krak eraf. Dan een bevestigingspinnetje gemaakt van plastic rod (het originele was afgebroken), gelijmd met secondenlijm, krak eraf - rod smolt precies gewoon. Hele handeling herhaalt maar gelijmd met gewone modelbouwlijm, krak eraf. Nu is het genoeg!! ![]() So far, so good. ![]() Last edited by Guido; 25-10-2007 at 23:47. |
#2
|
||||
|
||||
Omdat ik toch met matzwarte enamel aan de gang was bij de Prelude, heb ik ook dit chassis en interieur al meegespoten. Kwestie dat het in 1 ruk meekon. De motor en uitlaat werden eerst echter in staalkleur gezet. Hier moet ik nog deftig wat aan dry-brushen. Maar dat komt later wel.
Het interieur zoals het er nu uitziet. Heel lichtjes gedrybrusht met Alu! ![]() Last edited by Guido; 25-10-2007 at 23:45. |
#3
|
||||
|
||||
Succes Guido, hopelijk ietsje minder tegenslag als bij de prelude.
|
#4
|
||||
|
||||
Erg veelbelovende start! Keep up the spirit!
|
#5
|
|||
|
|||
mooie start Guido, 't zal wel goed komen deze keer
![]() uw lijmprobleem: 2-componentenlijm ????
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb deze ook gebouwd, allez een broertje ervan. Remember de gele SupraBazar rallywagen... De spoiler gaf me ook problemen maar aangezien het in twee kleuren was, kon ik hem er achteraf op plaatsen. Dan heb je ook de steun van het raam dat eronder moet. Hier dus geen grote clearpartsdeel maar het achterraam is afzonderlijk te monteren (niet eenvoudig)
Het probleem van secondenlijm heb ik ook. Reden hiervan zou zijn dat de gewone versie te hard droogt waardoor het zo gemakkelijk afkraakt. Ik las ergens op modelbrouwers dat je beter de gel gebruikt??? Ik heb hier niet meteen ervaring mee. De gewone modelbouwlijmen zijn natuurlijk nog steeds de beste maar zij doen het plastiek net smelten he... Grtzzzz
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
En ondertussen staat het Mica Zilver er ook op.
Bevindingen: - Deze Zero Paints is een zalige kleur om te spuiten. Eerst dun laagje gespoten als opbouw, daarna een nattere laag gezet. 10 minuten later: droog! - Schuurfoutjes blijven gewoon zichtbaar, dus de grondlaag moet perfect liggen. Schuren met een 1000? Niet goed genoeg (naar mijn smaak). Terug naar mijn 3200 dus. - In dit stadium kan ik nog niet beoordelen of deze kleur geschikt is voor de 307, gezien er nog geen vernis overheen zit. Maar zoals het er nu naar uitziet twijfel ik er toch aan. Echter, waar ik wat bang voor was, is ook hier gebeurd. Ghost lines daar waar de naden aan de binnenkant van het schuifdak zitten. Weliswaar niet zo erg als bij de Prelude, maar ze zijn er wel. Tijdens het spuiten was er overigens niets van de zien. Wellicht dat ze niet zo diep zijn ingetrokken omdat de temperatuur in de spuitcabine niet meer zo hoog is (nu nog 30°C). Op de foto is het niet zo heel goed te zien, maar als je wat piert, dan kan je wel een iets donkerdere lijn ontwaren. En dit is de boosdoender... Over de oplossing ben ik nog niet zeker. Er was wel al een eerdere uitleg ivm soortgelijke fenomenen, maar ik denk dat ik de naden aan de onderkant ga opvullen met 2 compo putty, deze dan goed laten uiharden, de buitenkant bijschuren en opnieuw spuiten. We'll see. Last edited by Guido; 26-10-2007 at 20:29. |
#9
|
||||
|
||||
Tmag wel eens gaan stoppen zeker dat ongeluk...
Wel eerste prijs in volhouding ![]() |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb er even mijn Civic bijgenomen. Ook ik had het dak niet opengewerkt. Langs binnen heb ik die gleuven opgevuld met putty. De wagen werd gespoten met DupliColor/Motip. De Ghostlines zijn zichtbaar vanuit een bepaalde hoek. Voor mij was dat geen ramp maar ben wel benieuwd want ik heb nog zo'n Civic liggen om een Tsjechische versie van te maken...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#11
|
||||
|
||||
*** Zucht ***
Om de naad aan de binnenkant goed op te vullen, lees, voldoende stevigheid te geven om inzinken verder te vermijden, heb ik sprue (van de kit) genomen en deze op de dikte van de naad getrokken. Daarna de sprue in de naad gelijmd en aan de kant gezet om te drogen. Eens hard, 2 componenten putty erover heen en dat alles opnieuw laten uitharden. Aan de buitenkant werd de ghost line nu nog wat prominenter zichtbaar, en dus ook daar 2 compo putty overheen.
Alles netjes uitgehard, schuurpapier in aanslag en vertrokken waren we. Maar, maar, maar, alhoewel ik begon in 1 bepaalde hoek te schuren, voelde ik een zekere zwakte in het dak. Een zwakte die er niet zou mogen zijn... raar. Enfin, we schuren rustig verder tot alles er weer mooi strak uitziet. Hmmm, die beweging in het dak van daarstraks toch nog maar eens controleren. Damn, wat is dat? Het schuifdak beweegd gewoon - lol - niet naar achter, maar op een neer. Niet veel hoor, 10den van een mm, maar voldoende om er weer een naadje in te krijgen. Zucht. Je kan het niet zien op de foto, maar waar de blauwe pijltjes staan, dŕŕr... OK, de rest van de auto is nog intact (op de koffer na, maar daarover later meer) dus is er geen man overboord. Dak er dan maar uit. Wat blijkt, de plastic is rond het schuifdak zo zwak dat ik na 2 tot 3 keer voozichtig krassen er al doorheen zit... Ik heb de foto's - sorry voor de digitale macro kwaliteit - genomen vlak nadat ik het dak eruit gehaald heb. En dienen dekselse spiegel ligt er nu voor de 4de keer af... Krijg nog jeuk van dat ding... ![]() Oh ja, de koffer was ook niet meer intact? Met mijn oogloupe ben ik alles beginnen inspecteren en kon ter hoogte van het weggeschuurde Civic logo, een klein ghost lijntje zien - I'm getting paranoďd, help! ![]() Nooit gedacht dat ik naar Echternach zou moeten voor de uitbreiding van mijn Honda collectie... Ik hoor het me nog zeggen: "Oh, deze wordt makkelijk, schuren, krassen, primen, kleuren, vernissen, klaar! 2 tot 3 weken werk aan, meer niet, easy deal". Mooi niet dus. ![]() Plannen om mee te doen aan eendert welke wedstrijd dit jaar, zijn dus nu definitief opgeborgen en alhoewel ik niet zo'n voetbalfan ben, lopen er toch enkele lijntjes gelijk tussen mijn modelbouwperikelen en STVV voor het ogenblik... ![]() |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Toch wens ik je nog veel succes in de verdere bouwprojecten. |
#13
|
||||
|
||||
Ik wens je in elk geval eens wat meer geluk toe maat. En als je echt eens een modelleke OOB wil bouwen zonder ghostline problemen, neem dan eens een simpel Tamiyake; daar is de plastic in elk geval van een betere kwaliteit, of laat ons zeggen van een andere samenstelling...
|
#14
|
||||
|
||||
Misschien wat psychologische peptalk van Mathijsen overwegen?? Dan kun je makkelijker een wedstrijdje winnen omdat den tegenstander dan veel zenuwachtiger is...
Anyway, Fujimi heeft veel leuke modellen, maar diene plastic is idd veel dunner of anders in kwaliteit en dus moeilijker te bewerken. Hopelijk kan het tij dan eindelijk keren voor je. Murphy hangt daar nu al lang genoeg !!
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Maar Fujimi's plastic is inderdaad van een andere kwalitieit, zoals Loeten zegt, zelfs dunner. Het verschil moet ergens inzitten he. Ofwel breng je als fabrikant veel kits uit en bespaar in de grondstoffen en ofwel breng je er minder uit en kan je wat meer spenderen aan grondstoffen, zoiets misschien. Dat gezegd zijnde, deze Civic en de Prelude zijn de enige 2 Fujimi's die momenteel in mijn Honda straatwagen collectie zitten, dus als ik hier doorheen ben, zal het wat makkelijker moeten gaan. Na deze Fujimi's, nog enkele Tamiya's, opnieuw Civic en Prelude en S800, en een hele batch Hasegawa's - de meeste van de Hasegawa's staan echter nog op ebay en niet bij mij... ![]() ![]() De enige Fujimi's die ik dan nog zou willen bouwen is een Prelude 3rd generation en misschien nog een CRX'je of 2. Dus "OOB-anders-dan-Fujimi" zal zeker geen probleem mogen zijn eens ik hier door uit gesparteld geraak. ![]() Last edited by Guido; 29-10-2007 at 12:07. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|