De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 08-12-2007, 22:34
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Modelbouwtips: Hoe verdun je veel te dikke clear parts?

Mijn probleem was 3-ledig: de voorruit van een model in opbouw bleek :
- meer dan 1 milimeter dik te zijn. Op zich is dat meestal geen probleem vermits je het model op een bepaald ogenblik dicht bouwt, maar in mijn geval moest het een cabrio worden ...
- niet te passen in het meegeleverde frame, dat wél goed paste op de body. Dus moest de ruit een beetje verbogen worden,
- de ruit was te groot voor het frame, en moest dus worden verzaagd in de juiste vorm.

Alle 3 de problemen vragen in feite om dezelfde oplossing: bijschuren tot het wel goed is. Maar mag je dat zomaar met een clear part? Wanneer je een fout maakt is het onherroepelijk gedaan met je model.
Het antwoord is: ja, waarom niet? Ik heb het net uitgetest op een onderdeel uit de scrapbox. Zo doe je het:

1. De situatie vlak vóór de ingreep: dit onderdeel meet 0,97 mm. We gaan proberen dat tot de helft te herleiden zonder aan kwaliteit in te boeten.


2. Hetzelfde onderdeel na een aanvaring met water en schuurpapier grit 600. Ik heb aan beide kanten van het onderdeel evenveel materiaal weggeschuurd. Zonder al te veel druk te zetten op het einde van de schuurbeurt, om te diepe krassen te vermijden en een zo egaal als mogelijk oppervlak te creëren.


3. Zoals je kan zien is er heel wat materiaal weggehaald: 0,47 mm!


4. Dan begint het egaliseren en polijsten van het oppervlak. De meest ruwe bramen worden weggehaald met schuurpapier 1000 wet and dry.


5. Daarna dezelfde oefening met 2000 wet and dry, steeds met zéér lichte druk op het schuurpapier om té diepe krassen zoveel mogelijk te vermijden.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC04731.JPG
Views:	1284
Size:	92.0 KB
ID:	8408   Click image for larger version

Name:	DSC04733.JPG
Views:	1215
Size:	70.1 KB
ID:	8409   Click image for larger version

Name:	DSC04736.JPG
Views:	1336
Size:	90.7 KB
ID:	8410   Click image for larger version

Name:	DSC04737.JPG
Views:	1288
Size:	156.3 KB
ID:	8411   Click image for larger version

Name:	DSC04738.JPG
Views:	1286
Size:	124.0 KB
ID:	8412  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 08-12-2007 at 22:37.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-12-2007, 22:39
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
6. We gaan verder met grit 3600:


7. Met grit 4000:


8. Met grit 6000:


9. Met grit 8000:


10. Met grit 12000:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC04739.JPG
Views:	1254
Size:	120.2 KB
ID:	8413   Click image for larger version

Name:	DSC04740.JPG
Views:	1258
Size:	124.8 KB
ID:	8414   Click image for larger version

Name:	DSC04741.JPG
Views:	1230
Size:	124.1 KB
ID:	8415   Click image for larger version

Name:	DSC04742.JPG
Views:	1231
Size:	154.5 KB
ID:	8416   Click image for larger version

Name:	DSC04743.JPG
Views:	1219
Size:	135.0 KB
ID:	8417  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 08-12-2007 at 22:43.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-12-2007, 22:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
11. Dan nog een behandeling met compound, de Fine:


12. en last but not least nog een compoundje Finish er over heen:


13. Het resultaat is dit: een mooi clear onderdeel dat niet hoeft onder te doen voor de standaard meegeleverde onderdelen. De doorzichtigheid is best OK en de vervorming is zelfs minder groot dan tevoren doordat het oppervlak nu beter ge-egaliseerd is.


14. En een meting van het onderdeel toont aan dat de hele na-behandeling nog eens 0,01 mm aan materiaal heeft weggehaald. We hebben het onderdeel letterlijk gehalveerd in dikte.


Eveneens te onthouden uit deze tutorial: krassen op clear parts zijn niet langer meer een excuus om een model in de vuilbak te kieperen.
Bouw ze!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC04744.JPG
Views:	1271
Size:	136.1 KB
ID:	8418   Click image for larger version

Name:	DSC04745.JPG
Views:	1208
Size:	136.3 KB
ID:	8419   Click image for larger version

Name:	DSC04746.JPG
Views:	1225
Size:	79.0 KB
ID:	8420   Click image for larger version

Name:	DSC04747.JPG
Views:	1229
Size:	98.3 KB
ID:	8421  
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 08-12-2007 at 22:53.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-12-2007, 23:19
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Da's heel mooi, duidelijk en erg overzichtelijk uitgelegd.

Ik heb deze thread dan ook toegevoegd aan ons algemeen overzicht:

Hints en Tips
Reply With Quote
  #5  
Old 09-12-2007, 14:09
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 417
waar haal ik die grit's ?


ik was al blij als een kind dat ik 2000 had !
Reply With Quote
  #6  
Old 09-12-2007, 16:39
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Bedankt Dominique voor de demo ikzelf wist niet dat dit kon met clear parts.
Grts Vinnie.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-12-2007, 21:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Clubman View Post
waar haal ik die grit's ?


ik was al blij als een kind dat ik 2000 had !
Micro Mesh heeft een setje met die dingen. Het is niet echt schuurpapier, eerder doekjes met een oppervlak dat vergelijkbaar is met schuurpapier. Het is zelfs wasbaar! Gewoon in de wasmachine flikkeren en het hele gedoe is weer proper!
Te koop in de betere modelbouwzaak of makkelijk te vinden in internet-winkels.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 10-12-2007, 10:37
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Hehe...

IK zie hier vooral topgewichtsbesparing in! Goed om te weten!

G.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 10-12-2007, 19:33
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Hehe...

IK zie hier vooral topgewichtsbesparing in! Goed om te weten!

G.
Héé, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar wel opletten dat ge uw bedrijfsgeheimen niet té veel openbaar maakt. Als ge ze al op een forum publiceert...
Maar ge kunt natuurlijk altijd nog de concurrentie een proces aandoen als ze het ook toepassen. Gelijk de grote jongens bij de FIA
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.