De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 03-03-2002, 06:35
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Australië: Race ==> het verslag

Van de *damp*track van in de warm up is geen sprake meer. De baan is kurkdroog. Ideaal voor een spannende race.

Bij de start al direct sensatie. De beide Ferrari's komen niet zo goed weg en daardoor krijgt Ralf Schumacher de kans om tussen beide Ferrari's te duiken. Direct zit hij in de slipstream van Rubens. Wat volgt is een monstercrash waarbij Ralf als het ware over de auto van Barrichello vliegt. In de scrimage die volgt wordt direct de helft van het veld vernietigt. Onder normale omstandigheden zou je een restart verwachten bij zo een auto-kerkhof. De koersdirectie besluit echter om het op te lossen dmv van een safety car. Hierdoor zijn alle gecrashten ineens 'out of the race'.

Na 5 ronden is er een restart. Montoya maakt vlakt na de restart een foutje, en verliest een plaats aan Schumacher. Coulthard is ondertussen gaan vliegen. Trulli is 2e maar staat onder grote druk van Schumacher. Even later bezwijkt hij onder deze druk en crasht in de muur. De safety car opnieuw buiten en de nieuwe stand. 1e Coulthard 2e Schumacher 3e Montoya.

Bij de restart stuurt Coulthard zijn McLaren het gras in. Schumi eventjes de ideale lijn kwijt en plaats op de rechte lijn kwijt aan Montoya die leider wordt. Lang duurt het echter niet want Schumacher is duidelijk de snelste. Nog 3 ronden kan Montoya het volhouden (vooral te danken aan de sterkere BMW-motor op de rechte lijn). Als het niet op de rechte lijn kan denkt schumacher, dan maar in het infield. Met een bijzonder knap manoeuver pakt hij Montoya in Brabham.

Hierdoor is de race gereden. Wat volgt is een dominante Schumacher, een sublieme Ferrari, McLaren en Williams die vechten om de 2e plaats. Door de crash van Villeneuve en een aantal technische uitvaller's (oa. Coulthard) komen er slechts een acht-tal auto's aan de aankomst. Dit leidt tot deze ongewone uitslag.

Quote:
P. No Driver Team - Engine Tyres Gaps/Laps Average Stops
1. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1h35'36"792 193.011 Km/h 1
2. 6 MONTOYA Williams BMW M + 0'18"628 192.387 Km/h 1
3. 4 RAIKKONEN McLaren Mercedes M + 0'25"067 192.172 Km/h 2
4. 16 IRVINE Jaguar Cosworth M 1 lap(s) 1
5. 23 WEBBER Minardi Asiatech M 2 lap(s) 1
6. 24 SALO Toyota M 2 lap(s) 2
7. 22 YOONG Minardi Asiatech M 3 lap(s) 1
8. 17 DE LA ROSA Jaguar Cosworth M 5 lap(s) 2
airco
__________________

Last edited by airco; 03-03-2002 at 06:51.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-03-2002, 06:49
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
De conclusies:

Veel conclusies vallen er niet te trekken. Half het veld heeft immers maar 400 meter meegereden. Toch een poging:
  • Ferrari is NOG dominanter dan vorig seizoen. Schumacher heeft deze race nooit op de limiet van zijn kunnen moeten rijden
  • McLaren en Williams kunnen zich voor dit seizoen misschien concentreren op de 2e plaats bij de constructeurs. Tenzij ze echter plotseling 1,5 seconden kunnen tevoorschijn toveren.
  • Minardi haalt zijn eerste punten (sinds 1999) als ik me niet vergis. Webber maakt een prachtig debuut.
  • F1 was de laatste jaren zo zelden als nu. De voorbije jaren was de concurrentie nog min of meer de evenknie van ferrari. Schumacher en betrouwbaarheid maakten toen het verschil. NU is buiten deze 2 factoren er ook nog pure snelheid erbij gekomen. Er moet dringend meer concurrentie komen voor Ferrari, want de F1 wordt ongeloofelijk saai op deze manier. Er moeten al massa-crashes gebeuren om even wat spectakel te krijgen.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 03-03-2002, 06:56
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Ivm met de massa-crash in het begin. Ik heb eventjes met mijne video gespeeld.

Normaal zou je zowieso zeggen dat Ralf hier een mega-blunder begaat door veel te kort te slipstreamen, later te remmen, en alle druk op voorvleugel kwijt waardoor hij Rubens Barrichello langs achter ramt. Als je echter de richtingsveranderingen van Barrichello telt (afwijken van rijlijn) dan tel ik er minstens 2. De start was dus weer het klassieke van links naar rechts gezwiep om toch maar je plaats te houden. Hierdoor kreeg Ralf wel bijzonder weinig keuze. Ik weet niet wat jullie van dit manoeuver vinden, maar volgens mij gaat Rubens Barrichello hier in de fout.

dit is de reactie van Barrichello:
Quote:
"Well I think it’s what we’ve seen from the video really – if I wasn’t there I don’t think Ralf would even have made the corner," said a gloomy Barrichello. "Normally you expect someone just to know that a car in front will brake, and I even braked as late as possible for the corner to try to avoid any incident like that. It was a scary moment but I was ready to jump into the spare car and I think it’s unacceptable that they didn’t restart the race with half the cars stopped out on track."
airco
__________________

Last edited by airco; 03-03-2002 at 07:06.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-03-2002, 07:00
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
foto's van de crash vindt je hier.










merk vooral hoe Barrichello zijn kop intrekt op de 3e foto. En voor diegenen die niet wisten hoe een F1 er onderaan uitziet. zo dus.

airco
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 03-03-2002, 07:19
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Wat de richtingsveranderingen betreft denk ik, als ik de herhalingen goed bekeken heb, dat Ralf evenveel van zijn lijn afwijkt. Hij rijdt idd niet aan de leiding, maar men kan zich ook de vraag stellen of hij geen gevaar betekent voor de andere concurenten.
Ralf verklaart (op de Duitse RTL) trouwens dat niet de richtingsveranderingen van Barrichello het probleem waren, maar wel het feit de Barrichello, na zijn tweede richtingsverandering, vroeger remde dan Ralf.
Over de richtingsveranderingen is in het verleden al heel wat te doen geweest, moeten we nu gaan afvragen wanner men wag remmen.

De reden van het niet herstarten kennen we allemaal. Ik vind het echter reuze-jammer voor de teams, piloten, publiek en TV-kijkers dat men de race verderzet met slechts de helft van het veld.

C U
Reply With Quote
  #6  
Old 03-03-2002, 09:39
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Ik heb nog niets gezien, alleen gehoord dat MS won.

Maar ik heb ook iets over de crash gehoord èn vooral hier gezien dat MINARDI 2 PUNTEN BINNENRIJFT!! 't Is feest. En ook al een punt voor Toyota.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 03-03-2002, 10:11
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889


WOOOh0000 !


Noem je dit een saaie race ? Mega-startcrash (veroorzaakt door Barrichello en Heidfeld) waarin de helft van mijn pronostiek het laat afweten, knappe duels tussen Montoya en Schumacher, Schumacher en Trulli en een SCHITTERENDE 5de plaars voor ozzie Mark Webber ! Die beelden van Webber deden me stukken meer plezier dan Schumacher die als eerste over de streep kwam (met een oude wagen de concurrentie op een hoopje rijden....)

F1 kan mooi zijn. Mooie start van 2002. Laten we hopen dat de volgende races evenveel spektakel bieden !


Plus:
*Ferrari. Vreselijk dominant. Wie houdt Schumacher van z'n 5de af ?
*Montoya: Kon in de mate van het mogelijke mooi weerstand bieden aan Schumacher.
*Raikkonen: Schitterend begin van de Fin in de McLaren.
*WEBBER: WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
*Toyota: Ze horen erbij.
*Irvine: Zo'n geluk gaat Jaguar wel niet blijven hebben...

Min:
*Barrichello: reed de start bijna op z'n Schumachers; de anderen dwingen in de remmen te gaan.
*Heidfeld: Veroorzaakte de puinhoop na de Barrichello/R.Schumacher crash.
*Arrows: Deed me denken aan de grap met de Stewarts in '99. Beide wagens blijven op de grid plakken. Jos moet zich idd kapotgelachen hebben achter z'n TV.
*Jordan: Het hele weekend een onbetrouwbare wagen. Fisico kon de startcrash niet ontwijken, Sato parkeerde z'n Jordan in de pitbox
*Coulthard: Reed toch net ietsje teveel naast dan op de baan. Betrouwbaarheid bij McLaren zit ook nog niet snor. Coulthard gaat moeten oppassen met Raikkonen.
*Trulli: Beetje druk van Schumacher en hopla, van de baan af..
*Villeneuve: kans op punten verknoeit door crash


Dan ten slotte ook een plus én een min aan Lammens en Goossens. Het commentaar was best goed (buiten de vele verkleinwoordjes van Goossens (geconctreerde 'gezichtje''van Schumacher, 'pakketje') en het duizend keer herhalen van het 'onverhoopt succes' van Minardi)
een GROOT MINPUNT is het niet uitzenden van de persconferentie na de race. Op z'n rtbf's dus.

Lammens wist wel nog aan te kondigen dat donderdag een F1-magazine wordt opgestart op Canvas 'over de lijn', waarin ze de race samenvatten en ook een reportage maken over het feit dat er weinig Belgen in de F1 raken. Ben benieuwd.

In ieder geval. F1 in 2002. Meer van dat !

Finish
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-03-2002, 10:23
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Op RTBF dacht Saelens dat er iets moest zijn stuk gegaan op de wagen van Trulli. Nu ze allemaal over traction control beschikken, zou hij wel eens gelijk kunnen hebben.

Nu ik de beelden zag, meen ik toch dat Barrichello hier de meeste schuld treft, ook al moet (in het dagelijks verkeer) de achterligger altijd kunnen remmen.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 03-03-2002, 10:45
Sway Bar's Avatar
Sway Bar Sway Bar is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2002
Location: Oostkamp
Posts: 218
Die mega chrash kon vermeden worden... Rubens ging toch wel een paar keer ferm in de verdedeging.
tja en dan iedereen op elkaar, zeeeeeeeeer jammer dat de race niet werd gestopt, en neen ik weet niet waarom??
( kon zijn dat ze het hebben gezegd, maar den tv stond nogal stil omdat ouders nog aan het slapen waren )

Chrashes zie ik dus nooit graag, dat is niet racen en zeker niet zo'n chrash, 13 auto's maar over na T1.

Maar anders wel mooie stukken gezien tussen Montoya en Schumacher en Trulli... maar is al gezegd

Was een boeiende race, tot wanneer Schumi voorbij Montoya was stond de plaatsen 1,2 en 3 al vast... ( toch nog druk door Raikkonen op Montoya)
gelukkig hebben ze ook veel de andere rijders getoond en die waren nog wel leuk aan het vechten voor punten.
Alleszins GEEN saaie race!

Commentaar vond ik goed, misschien missen ze nog de finesse.
Wat wel goed is eindelijk een race van het begin tot het einde zonder reclame en jammer dat er geen persconferentie was.
Kheb niet meer verder gekeken op itv maar naar bed gegaan, misschien daarom dat ik niet weet waarom ze de race hebben laten doorgaan.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-03-2002, 11:14
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Feitelijk kan je aan de hand van dit eerste raceweekend bijna geen besluit nemen over de verhoudingen. Okay, Ferrari is weer een klasse apart, dat staat vast.
Maar de kwalificaties waren na een halfuur gedaan, de race zat er voor de helft van het veld al op na de eerste bocht...

Start van het seizoen in Maleisië (met 12 teams ? )
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-03-2002, 11:26
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ik denk toch ook dat er iets scheelde aan Trulli's Renault. Hij begint vrij laat in de bocht te spinnen, wanneer het kritieke punt (gas erop dus) volgens mij toch al voorbij is. Misschien de tractie-controle?
Race begon zeer spectaculair, jammer dat er niet veel wagens overschoten. Maar ja, dat is zo'n race-incident; kweet niet of dat ge daar één persoon als 'de schuldige' kan aanduiden. Goed van Raikkonen dat hij zich daar uit gered heeft, en dan naar een derde plaats
Schoon gevecht tussen Montoya en Schumacher, maar daarna was de race in feite over. Toch liever wat meer spanning voor de volgende races.
Toch goed dat Minardi voor Toyota blijft. Zoals Salo zich verremde, khad zoiets eerder van Yoong verwacht
Reply With Quote
  #12  
Old 03-03-2002, 11:36
thecrowd thecrowd is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2001
Location: Oostkamp
Posts: 18
Ik vraag me af of ze nu daadwerkelijk de groeven van de banden zullen meten. Bij de pitstop van Montoya stond hij op slicks bij het binnenkomen. Zie maar hoeveel verschil tussen de banden van Schumi en Montoya.


Al bij al een leuke wedstrijd, veel onboard vieuws!!!
Het volk die uit zn dak ging toen Webber 2 puntjes nam voor eigen publiek maakte het een goeie sfeer daar.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-03-2002, 11:41
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Het probleem van Coulthard zou blijkbaar een kapotte versnellingsbak zijn. Terugschakelen ging niet echt meer. Vandaar zijn problemen in de remzones. Uiteindelijk zat hij vast in 6de.
Reply With Quote
  #14  
Old 03-03-2002, 11:46
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
De zwarte vlag van Bernoldi vind ik wel om met te lachen; eventjes snel in de reservewagen springen terwijl de race volop bezig is

zijn ze bij Arrows dan echt zo dom ?
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #15  
Old 03-03-2002, 11:50
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium
Posts: 787
Hier mijn bescheiden mening:

-Barri verprutst de race voor teveel andere piloten
- Waarom in godsnaam werd de race niet stopgezet om een herstart te krijgen met zo goed als alle piloten terug op de grid?
-Dikke pluim voor Weber voor z'n prestatie in de Minardi
-Dikke pluim voor Trulli, hij kreeg mij een keer of 3 recht uit m'n stoel toen hij de Schumi achter zich hield (eindelijk geen mak "ga maar voorbij, je bent toch sneller dan ik" gedoe)
-Duim omhoog voor Schumi voor de manier waarop hij Monti voorbijging. Die tweede stond serieus scherp, en je zag dat hij zich niet zomaar zou gewonnen geven...
-Duim omhoog voor Arrows, die Jos de Boss waarschijnlijk "de" lachbui van z'n leven gegeven hebben...
-Duim naar beneden voor Jaguar. Dikkie, grijp eens in , want het wordt belachelijk...

Al bij al was het een saaie bedoening. De domme beslissing om de safetycar ronden buiten te laten ipv een herstart was de eerste. De Schumi die zonder probs weer domineert (doet natuurlijk niets af aan zijn prestatie) Een Mercedes, met waarschijnlijk de grootste bedreiging voor Schumi erin, die de geest geeft. Enfin...
Dan de commentaar. Ik hoorde hier in feite nog maar weinig meningen, maar ik ergerde er mij blauw aan. Als Trulli er af ging, werd er van een fout vd piloot gesproken, terwijl volgens mij de tractioncontol niet naar behoren functioneerde...Als Coulthard, toen de pacecar binnenging het gras opging, sprak men van een flater vd piloot, terwijl het duidelijk was dat er wel een "storing" aan de wagen oorzaak moest zijn. Er waren nog enkele situaties waarbij ik dacht, "pffff, zouden ze niet beter zwijgen ipv van onzin uit te kramen..." Alhoewel, nee, dat mag ik ook niet zeggen want op andere momenten waren er sekondelange stiltes, tijdens dewelke ongetwijfeld interessante informatie betreffende de aan de gang zijnde race kon gegeven worden.
Op naar Maleisië (zou er een kwalificatie op de RTB te zien zijn?)

Ps: Volgens mij gaat Max Mosley, bij de volgende keer dat een wagen airborne wordt, het valscherm verplichten! Hoe hij daar nog niet eerder aan dacht...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.