|
#1
|
||||
|
||||
Lotus Super Seven Series II - Tamiya - 1/24 - Ref. 24046
Het volgende model dat op mijn werkbank is beland is de Lotus Super Seven Series II. Een sportwagen pur sang. Oorspronkelijk gebaseerd op het concept van de Austin 7, heeft Mr. Chapman zijn eigen interpretatie aan het idee gegeven, en zo ontstond deze Lotus na een doorontwikkeling van de Lotus Mk. VI. Geen compromissen in deze wagen, enkel hetgeen nodig is om hem te laten doen wat een sportwagen moet doen: efficient zijn en basta.
De méér dan behoorlijke prestaties worden niet uit een dikke V8 gepuurd, maar uit een "piepklein" 1,3L 4 cylindertje van 83 PK bij 6000 RPM. Het feit dat het wagentje weinig weegt, geeft een zeer positieve KG/PK verhouding. Voeg daar een efficiente ophanging en een directe stuurinrcihting aan toe, en je krijgt gegarandeerd een hoop rijplezier. Ook al omdat de wagen zo eenvoudig is opgebouwd, kon de prijs laag gehouden worden, zodat hij voor een breed publiek toegankelijk werd. Pittig detail hier: omdat in de jaren '50 een zeer hoge tax werd geheven op nieuwe wagens, besloot Lotus deze wagen ook in kitvorm aan te bieden, waardoor deze taxen zo goed als volledig konden worden omzeild. Een nieuwe Lotus Super Seven kostte oorspronkelijk 1.036 pond, waarvan 346 pond taxen, een kit kostte slechts 526 pond, met zo goed als geen tax. Die kits konden trouwens in een mum van tijd geassembleerd worden, zonder gebruik te maken van speciaal gereedschap, zonder voorafgaande technische kennis van de bouwer. Het idee werd zo populair dat er snel meer kits werden verkocht dan geassembleerde wagens, en dat talrijke firma's deze kits vandaag nog steeds verkopen / vervaardigen. Naar de kit nu: je krijgt maar een kleine doos. En wanneer je ze opentrekt zou je de neiging hebben om te zeggen: "Is het dat maar"? Weinig onderdelen op het eerste zicht, en heel weinig body parts als je het vergelijkt met andere auto-kits van Tamiya. Maar dit is natuurlijk ook een heel kleine wagen met enkel een buizen frame en 2 paar spatborden als carrosserie. Zodus... Wanneer je de sprues een beetje begint te bestuderen dan moet je toch toegeven dat deze kit ondanks zijn leeftijd toch een hoge standaard heeft. Alles is aanwezig om er een mooi model van te maken, en de onderdelen zijn mooi gegoten. OK, we zijn begonnen met de carrosserie. Het wordt een blauwe wagen, kleur is Tamiya X3 Royal Blue. We beginnen met een mistcoat. De eerste mistlaag heeft enkel de bedoeling om de opstaande randjes en dieperliggende spleetjes met kleur te vullen, zodat achteraf geen witte randjes meer zichtbaar zullen zijn.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:35. |
#2
|
||||
|
||||
Dan volgt een 2e mistlaag, ditmaal om het volledige model van een beetje kleur te voorzien. Het is nog niet nodig om een mooie laag verf te leggen, enkel een aanhechting voor de natte laag te voorzien.
Dat mag dan even opzij om te laten uitdrogen, in afwachting van de eerste natte laag verf. We verleggen onze aandacht dus maar op andere onderdelen. Het stuurwiel werd met penseel geverfd. Het heeft nog een beetje "diepte" nodig, maar zo zal het er uiteindelijk moeten uitzien:
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:39. |
#3
|
||||
|
||||
Verder nog de stuurinrichting:
De velgen kregen een laagje Testors chroom, aangebracht met de airbrush. De wielmoeren moeten nog zwart gemaakt worden: En de motor werd ook voor het grootste deel geassembleerd: Edit: html tags corrected.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:42. |
#4
|
||||
|
||||
en dit is dan hoe de body er uit ziet na 2 wetcoats met Tamiya X3 Royal Blue en een laag 2K vernis:
De onderkant en binnenkant van de body moet in mat aluminium blijven. Ik had eerst gedacht om de rest af te plakken, en alles te spuiten, maar toen dacht ik bij mezelf: "waarom geen BMF? Let's try this out..." Ik ben dus met de onderkant begonnen met het bekleden in BMF. Wanneer dat af zal zijn, zullen we de binnenkant van het interieur verven, en dan de vloerpanelen ook met BMF bekleden. We zullen we zien wat het effect is. Als het mislukt kan het nog altijd verwijderd worden.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:46. |
#5
|
|||
|
|||
Dit is dus echt mijn ding van auto en zal ik dus zeker volgen. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar racing green vind ik dit ook een schoon kleurtje. Ben eens benieuwd naar het resultaat. Veel succes
__________________
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?H1A |
#6
|
||||
|
||||
Leuk wagentje. Mijn eerste herinnering hieraan was 2 van die dingen op de snelweg in de stromende regen zonder kap.... Neem je 'm mee naar de volgende meeting? Ben wel benieuwd naar de kleur in het echt.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#7
|
||||
|
||||
Wat een mooie How-to-spray uitleg !! Zou je die niet bij tips en tricks kunnen zetten?
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Groetjes, Domi. |
#9
|
||||
|
||||
Weer een legendarisch oudje dat je gaat bouwen Dominique en het begin mag best gezien worden.
Ik heb echter 2 vraagjes: - betreft de sinkholes aan de binnenkant van de spatborden; ik neem aan dat je er niet veel meer van ziet na het spuitwerk, maar had je ze niet beter eerst glad geschuurd? - betreft het stuurwiel; had je niet beter de gaten in de spaken opengewerkt, of moeten ze toe zijn?
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Eerst even zeggen dat een Super 7, Lotus of Caterham, altijd mijn aandacht heeft, in eender welke vorm. Johny's vragen dan: - De sinkmarks. Achteraan denk ik niet dat ze zichtbaar zullen zijn, maar vooraan misschien wel... - Bij het stuurwiel zou ik ook de gaten open gemaakt hebben. Dit zijn immers de kleine details die een model meerwaarde geven. Details zoals ik ze zelf graag toevoeg. Kleine dingetjes hier en daar zonder onmiddellijk de grote middelen boven te halen. "Klein maar fijn". Nog een bijkomend iets: - Voor de alu onderkant zou ik zeker ook BMF gebruikt hebben, dus dat is prima, maar ik zou wel de te bekleden onderdelen eerst wat opgeschuurd hebben, zodanig dat de alu er strak uitziet. Nu is het precies wat gebroebeld door de onderliggende structuur. Voor de rest: I'm tuned. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Het stuurwiel: tja, dat komt in 137 verschillende uitvoeringen, zelfs de originele Lotus van toen kreeg verschillende modellen ingebouwd volgens beschikbaarheid en wensen van de klant (jaja, toen al!). Maar de opmerking is terecht. Ik zal eens zien of er wat van te maken valt. Quote:
__________________
Groetjes, Domi. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
De fotokwaliteit is wel niet zo schitterend, maar je ziet wat ik bedoel eh: gaten werden uitgeboord en het hout werd nagebootst met smoke over een bruine grondlaag. |
#13
|
||||
|
||||
(zucht) De nachtmerrie van iedere modelbouwer op de Paddock: Sennake heeft het model al gebouwd. Stroop dan uw mouwen al maar op, want het zal verdoemd goed moeten zijn om daar tegen op te kunnen.
__________________
Groetjes, Domi. |
#14
|
||||
|
||||
Ik zat net hetzelfde te denken... sterkte
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#15
|
||||
|
||||
Ah, waarom denk je dat ik Honda's ben beginnen bouwen...
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|