De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 02-05-2008, 23:59
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Lotus Super Seven Series II - Tamiya - 1/24 - Ref. 24046

Het volgende model dat op mijn werkbank is beland is de Lotus Super Seven Series II. Een sportwagen pur sang. Oorspronkelijk gebaseerd op het concept van de Austin 7, heeft Mr. Chapman zijn eigen interpretatie aan het idee gegeven, en zo ontstond deze Lotus na een doorontwikkeling van de Lotus Mk. VI. Geen compromissen in deze wagen, enkel hetgeen nodig is om hem te laten doen wat een sportwagen moet doen: efficient zijn en basta.


De méér dan behoorlijke prestaties worden niet uit een dikke V8 gepuurd, maar uit een "piepklein" 1,3L 4 cylindertje van 83 PK bij 6000 RPM. Het feit dat het wagentje weinig weegt, geeft een zeer positieve KG/PK verhouding. Voeg daar een efficiente ophanging en een directe stuurinrcihting aan toe, en je krijgt gegarandeerd een hoop rijplezier. Ook al omdat de wagen zo eenvoudig is opgebouwd, kon de prijs laag gehouden worden, zodat hij voor een breed publiek toegankelijk werd.
Pittig detail hier: omdat in de jaren '50 een zeer hoge tax werd geheven op nieuwe wagens, besloot Lotus deze wagen ook in kitvorm aan te bieden, waardoor deze taxen zo goed als volledig konden worden omzeild. Een nieuwe Lotus Super Seven kostte oorspronkelijk 1.036 pond, waarvan 346 pond taxen, een kit kostte slechts 526 pond, met zo goed als geen tax. Die kits konden trouwens in een mum van tijd geassembleerd worden, zonder gebruik te maken van speciaal gereedschap, zonder voorafgaande technische kennis van de bouwer. Het idee werd zo populair dat er snel meer kits werden verkocht dan geassembleerde wagens, en dat talrijke firma's deze kits vandaag nog steeds verkopen / vervaardigen.

Naar de kit nu: je krijgt maar een kleine doos. En wanneer je ze opentrekt zou je de neiging hebben om te zeggen: "Is het dat maar"? Weinig onderdelen op het eerste zicht, en heel weinig body parts als je het vergelijkt met andere auto-kits van Tamiya. Maar dit is natuurlijk ook een heel kleine wagen met enkel een buizen frame en 2 paar spatborden als carrosserie. Zodus...
Wanneer je de sprues een beetje begint te bestuderen dan moet je toch toegeven dat deze kit ondanks zijn leeftijd toch een hoge standaard heeft.
Alles is aanwezig om er een mooi model van te maken, en de onderdelen zijn mooi gegoten.

OK, we zijn begonnen met de carrosserie. Het wordt een blauwe wagen, kleur is Tamiya X3 Royal Blue. We beginnen met een mistcoat. De eerste mistlaag heeft enkel de bedoeling om de opstaande randjes en dieperliggende spleetjes met kleur te vullen, zodat achteraf geen witte randjes meer zichtbaar zullen zijn.




Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC05845.JPG
Views:	1027
Size:	203.5 KB
ID:	10759   Click image for larger version

Name:	DSC05861.JPG
Views:	821
Size:	241.6 KB
ID:	10760   Click image for larger version

Name:	DSC05862.JPG
Views:	928
Size:	235.1 KB
ID:	10761   Click image for larger version

Name:	DSC05863.JPG
Views:	855
Size:	240.9 KB
ID:	10762   Click image for larger version

Name:	DSC05864.JPG
Views:	847
Size:	228.3 KB
ID:	10763  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:35.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-05-2008, 00:05
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dan volgt een 2e mistlaag, ditmaal om het volledige model van een beetje kleur te voorzien. Het is nog niet nodig om een mooie laag verf te leggen, enkel een aanhechting voor de natte laag te voorzien.






Dat mag dan even opzij om te laten uitdrogen, in afwachting van de eerste natte laag verf.
We verleggen onze aandacht dus maar op andere onderdelen. Het stuurwiel werd met penseel geverfd. Het heeft nog een beetje "diepte" nodig, maar zo zal het er uiteindelijk moeten uitzien:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC05867.JPG
Views:	805
Size:	221.4 KB
ID:	10764   Click image for larger version

Name:	DSC05868.JPG
Views:	773
Size:	227.4 KB
ID:	10765   Click image for larger version

Name:	DSC05869.JPG
Views:	786
Size:	229.6 KB
ID:	10766   Click image for larger version

Name:	DSC05870.JPG
Views:	724
Size:	224.0 KB
ID:	10767   Click image for larger version

Name:	DSC05917.JPG
Views:	829
Size:	98.8 KB
ID:	10768  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:39.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-05-2008, 00:11
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Verder nog de stuurinrichting:


De velgen kregen een laagje Testors chroom, aangebracht met de airbrush. De wielmoeren moeten nog zwart gemaakt worden:


En de motor werd ook voor het grootste deel geassembleerd:






Edit: html tags corrected.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC05922.JPG
Views:	747
Size:	98.5 KB
ID:	10769   Click image for larger version

Name:	DSC05919.JPG
Views:	795
Size:	121.2 KB
ID:	10770   Click image for larger version

Name:	DSC05927.JPG
Views:	766
Size:	113.4 KB
ID:	10771   Click image for larger version

Name:	DSC05928.JPG
Views:	726
Size:	110.9 KB
ID:	10772   Click image for larger version

Name:	DSC05929.JPG
Views:	802
Size:	114.2 KB
ID:	10773  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:42.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-05-2008, 00:19
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
en dit is dan hoe de body er uit ziet na 2 wetcoats met Tamiya X3 Royal Blue en een laag 2K vernis:




De onderkant en binnenkant van de body moet in mat aluminium blijven. Ik had eerst gedacht om de rest af te plakken, en alles te spuiten, maar toen dacht ik bij mezelf: "waarom geen BMF? Let's try this out..."
Ik ben dus met de onderkant begonnen met het bekleden in BMF. Wanneer dat af zal zijn, zullen we de binnenkant van het interieur verven, en dan de vloerpanelen ook met BMF bekleden.
We zullen we zien wat het effect is. Als het mislukt kan het nog altijd verwijderd worden.


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC05913.JPG
Views:	847
Size:	124.8 KB
ID:	10774   Click image for larger version

Name:	DSC05914.JPG
Views:	803
Size:	127.1 KB
ID:	10775   Click image for larger version

Name:	DSC05915.JPG
Views:	773
Size:	131.7 KB
ID:	10776   Click image for larger version

Name:	DSC05916.JPG
Views:	859
Size:	133.4 KB
ID:	10777  
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 16-08-2008 at 23:46.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-05-2008, 00:23
Pinto Pinto is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: Zonhoven
Posts: 49
Dit is dus echt mijn ding van auto en zal ik dus zeker volgen. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar racing green vind ik dit ook een schoon kleurtje. Ben eens benieuwd naar het resultaat. Veel succes
Reply With Quote
  #6  
Old 04-05-2008, 11:11
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Leuk wagentje. Mijn eerste herinnering hieraan was 2 van die dingen op de snelweg in de stromende regen zonder kap.... Neem je 'm mee naar de volgende meeting? Ben wel benieuwd naar de kleur in het echt.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #7  
Old 04-05-2008, 12:46
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Wat een mooie How-to-spray uitleg !! Zou je die niet bij tips en tricks kunnen zetten?
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #8  
Old 04-05-2008, 13:00
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Wat een mooie How-to-spray uitleg !! Zou je die niet bij tips en tricks kunnen zetten?
here you go: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 04-05-2008, 23:24
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Weer een legendarisch oudje dat je gaat bouwen Dominique en het begin mag best gezien worden.
Ik heb echter 2 vraagjes:
- betreft de sinkholes aan de binnenkant van de spatborden; ik neem aan dat je er niet veel meer van ziet na het spuitwerk, maar had je ze niet beter eerst glad geschuurd?
- betreft het stuurwiel; had je niet beter de gaten in de spaken opengewerkt, of moeten ze toe zijn?
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-05-2008, 15:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
- betreft de sinkholes aan de binnenkant van de spatborden; ik neem aan dat je er niet veel meer van ziet na het spuitwerk, maar had je ze niet beter eerst glad geschuurd?
- betreft het stuurwiel; had je niet beter de gaten in de spaken opengewerkt, of moeten ze toe zijn?
Great minds think alike...

Eerst even zeggen dat een Super 7, Lotus of Caterham, altijd mijn aandacht heeft, in eender welke vorm.

Johny's vragen dan:
- De sinkmarks. Achteraan denk ik niet dat ze zichtbaar zullen zijn, maar vooraan misschien wel...
- Bij het stuurwiel zou ik ook de gaten open gemaakt hebben. Dit zijn immers de kleine details die een model meerwaarde geven. Details zoals ik ze zelf graag toevoeg. Kleine dingetjes hier en daar zonder onmiddellijk de grote middelen boven te halen. "Klein maar fijn".

Nog een bijkomend iets:
- Voor de alu onderkant zou ik zeker ook BMF gebruikt hebben, dus dat is prima, maar ik zou wel de te bekleden onderdelen eerst wat opgeschuurd hebben, zodanig dat de alu er strak uitziet. Nu is het precies wat gebroebeld door de onderliggende structuur.

Voor de rest: I'm tuned.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-05-2008, 19:28
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Great minds think alike...

Eerst even zeggen dat een Super 7, Lotus of Caterham, altijd mijn aandacht heeft, in eender welke vorm.

Johny's vragen dan:
- De sinkmarks. Achteraan denk ik niet dat ze zichtbaar zullen zijn, maar vooraan misschien wel...
- Bij het stuurwiel zou ik ook de gaten open gemaakt hebben. Dit zijn immers de kleine details die een model meerwaarde geven. Details zoals ik ze zelf graag toevoeg. Kleine dingetjes hier en daar zonder onmiddellijk de grote middelen boven te halen. "Klein maar fijn".
De sinkmarks: daar ga je nog bitter weinig van merken omwille van 2 redenen: de achterkant werd over het algemeen mat zwart gespoten, dus dat moet nog gebeuren, en ten tweede komt de ophanging er nog in. Zodoende neem ik hier genoegen mee. Het zal later blijken of ik juist heb gegokt.
Het stuurwiel: tja, dat komt in 137 verschillende uitvoeringen, zelfs de originele Lotus van toen kreeg verschillende modellen ingebouwd volgens beschikbaarheid en wensen van de klant (jaja, toen al!). Maar de opmerking is terecht. Ik zal eens zien of er wat van te maken valt.

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Nog een bijkomend iets:
- Voor de alu onderkant zou ik zeker ook BMF gebruikt hebben, dus dat is prima, maar ik zou wel de te bekleden onderdelen eerst wat opgeschuurd hebben, zodanig dat de alu er strak uitziet. Nu is het precies wat gebroebeld door de onderliggende structuur.
Dat heb ik mezelf ook al beklaagd.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-05-2008, 23:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Bij het stuurwiel zou ik ook de gaten open gemaakt hebben. Dit zijn immers de kleine details die een model meerwaarde geven. Details zoals ik ze zelf graag toevoeg. Kleine dingetjes hier en daar zonder onmiddellijk de grote middelen boven te halen. "Klein maar fijn".
Het kan perfect hoor. Ik heb een aantal jaren geleden ook deze Super 7 gebouwd en het stuur zag er toen zo uit:



De fotokwaliteit is wel niet zo schitterend, maar je ziet wat ik bedoel eh: gaten werden uitgeboord en het hout werd nagebootst met smoke over een bruine grondlaag.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lotus_15.jpg
Views:	1038
Size:	44.4 KB
ID:	9992  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 05-05-2008, 23:14
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
(zucht) De nachtmerrie van iedere modelbouwer op de Paddock: Sennake heeft het model al gebouwd. Stroop dan uw mouwen al maar op, want het zal verdoemd goed moeten zijn om daar tegen op te kunnen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 06-05-2008, 08:13
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
(zucht) De nachtmerrie van iedere modelbouwer op de Paddock: Sennake heeft het model al gebouwd. Stroop dan uw mouwen al maar op, want het zal verdoemd goed moeten zijn om daar tegen op te kunnen.
Ik zat net hetzelfde te denken... sterkte
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #15  
Old 06-05-2008, 11:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
(zucht) De nachtmerrie van iedere modelbouwer op de Paddock: Sennake heeft het model al gebouwd. Stroop dan uw mouwen al maar op, want het zal verdoemd goed moeten zijn om daar tegen op te kunnen.
Ah, waarom denk je dat ik Honda's ben beginnen bouwen...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.