![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Subaru Impreza P2000 - 2001 Rally Oz - Possum Bourne - Tamiya - 1/24
Ondanks dat ik al met 2 modellen bezig ben (de Evo IX en de WRX) ben ik toch alvast aan een nieuwe begonnen. Wederom betreft het een wagen van de Nieuw-Zeelander "Possum" Bourne en wel de Subaru P2000 waarmee hij de Rally Australia startte in 2001. Ik zeg express "startte" omdat hij op de 2e dag moest opgeven met motorproblemen. Op dat moment was hij al behoorlijk teruggevallen in het klassement na een olie-lek en een lekke band op de eerste dag. Hier een foto van de betreffende wagen:
De basis voor dit model wordt een van de Impreza's van Tamiya en wel deze: De oplettende lezer zal zich inmiddels misschien afvragen "Dit is toch helemaal geen P2000???" En dat is correct, maar daar is een oplossing voor: Studio27 heeft een transkit om een "gewone" WRC om te bouwen naar een P2000. Helaas is deze transkit al jaren uit produktie en bijna niet te vinden. Ik heb het geluk gehad er toch nog 1 op eBay te vinden en te winnen. Maar ja, daar zit je dan met een zeer dure transkit waarvan je er eigenlijk 2 zou willen hebben... Gelukkig hebben we binnen de Paddock leden die hier een antwoord op hebben; afgieten in resin ![]() Ook van Studio27 komt het decalsetje voor deze uitvoering: Vervolgens heb ik geinventariseerd wat er allemaal "verbouwd" moet worden om de kit om te bouwen naar een P2000: - Verhogen van de ophanging (de kit is een asfalt versie) - Rolkooi aanpassen - inbouwen luchtgaten in motorkap - inbouwen nieuwe voorkant - mud-flaps toevoegen. - Wat kleine interieurwijzigingen - overige dingen die ik nog tegen ga komen..... ![]() Wat verder opviel bij het bekijken van referentiefoto's en (onboard)video(!) is dat deze wagen, in tegenstelling tot de fabrieks-P2000's, geen "flappy pedal gear shift" heeft, maar een sequentiële pook. Het lijkt er dus op dat Prodrive de wagens ge-downgrade heeft voor ze de deur uit te doen.... Overigens heb ik ook nu weer het geluk dat ik toegang heb tot een 1:1 exemplaar van een wagen die ik bouw ![]() Ik heb al enig werk verricht aan de body; de foto's later in deel 2.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#2
|
||||
|
||||
Verder met deel 2...
De gaten in de motorkap werden gemaakt en een gedeelte van de voorbumper werd uitgezaagd. De groene lijnen geven aan waar er gezaagd is. Vervolgens werden de nieuwe onderdelen geplaatst (hier alleen nog dryfit). En de originele radiator werd uitgezaagd. De foto laat tevens zien hoe de nieuwe radiator geplaatst gaat worden. Tijdens de meeting van maart(!) zag de body er al zo uit (het gaat dan dus om de body aan de linkerzijde). Hier waren de nieuwe onderdelen dus al ingebouwd en de aanwezige naden opgevuld en vlakgeschuurd. Om oneffenheden beter te kunnen zien was de neus ook al voorzien van primer. Sindsdien is de hele body geschuurd (ook de "snelsluitingen" op de motorkap werden weggeschuurd) en heeft het een primer-jasje gekregen. Daarna is er 555 Rally Blue van Zero-Paint gespoten gevolgd door blanke lak welke ook al opgeschuurd is. Het resultaat is dan dit:
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#3
|
||||
|
||||
Mooi werk Tim!
Tom |
#4
|
||||
|
||||
Ook hier wordt het betere knip- en plakwerk gedemonstreerd!
Keep 'em coming! ![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#5
|
||||
|
||||
Zeg dat wel Tim een mooie livery deze. Blijf hem zeker en vast van kortbij volgen. Alvast een dikke duim met het tot nu verrichte werken.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Last edited by vinnie; 13-06-2009 at 11:34. |
#6
|
||||
|
||||
Eigenlijk ooit al eens OOB gebouwd?
![]() Knappe start alweer, ben benieuwd !!
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#8
|
||||
|
||||
Ola, ola, hé, sebiet no koffekoeke for you hé.
Ik lig dan misschien wat stil momenteel, maar ben wel degelijk op enkele OOB's aan het broeden. ![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
Zeker wel, de 1994 Impreza die ik eind vorig jaar bouwde was OOB (zie hier).
En je bent niet de enige! Ik ben nog aan het kijken welke auto ik OOB ga bouwen hierna (of gelijk met de huidige projecten als "afleiding"). Dat wordt waarschijnlijk een 2001 Focus of een 1993 Legacy.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#10
|
||||
|
||||
Verder met het niet-OOB bouwen dan maar
![]() Omdat de basiskit een asfalt uitvoering is en ik een gravel uitvoering nodig heb, is de zaag in de ophanging gezet. De foto hieronder toont de achterophanging, maar de voorwielophanging ligt ook al in stukken ![]() De groene lijnen geven aan langs waar ik onderdelen doorgezaagd heb. Overigens kwam ik er ook nog achter dat de voorste remschijven veel te groot zijn om in de gravel-velgen te passen, dus daar moet ik ook nog wat op bedenken ![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#11
|
||||
|
||||
Waarom heb je de safari versie niet genomen?
|
#12
|
||||
|
||||
Omdat ik die niet (meer) heb liggen
![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#13
|
||||
|
||||
Dan heb ik niets gezegd.
Ik blijf hem allesinds volgen.Hoop ooit zelf eens een P2000 te kunnen maken... |
#14
|
||||
|
||||
Tijd voor een update.
Bij het passen van de voorwielophanging bleek dat de asfalt-remschijven nooit in de gravel-velgen zouden gaan passen.... Ik heb dat als volgt aangepast (zie ook de foto hieronder, nummers komen overeen met de tekst). 1. Verwijder de remklauw van de schijf (langs de groen lijn) en haal de buitenste "ring" van de remschijf weg (langs de rode stippellijn). 2. Je houdt dan 2 aparte delen over. In de remklauw is nog een groef gemaakt waar de schijf mooi in past zodat het wat steviger in elkaar zit. 3. Na wat schuurwerk aan met name de klauw bleek alles te passen in de velg. De PE komt uit het setje van SMS en doet het geheel weer lijken op een remschijf. Verder heb ik de firewall aangepast. Het betreffende onderdeel sloot de achterbak volledig af van binnenuit. Echter in de P2000 was deze afsluiting niet meer aanwezig.... dus die is hier weggezaagd (langs de rode lijnen). En tenslotte ben ik begonnen aan de nieuwe pedal-box. In tegenstelling tot de '99 versie waar de pedalen opgehangen waren, staan ze in de P2000 op de grond. De pedalen zelf komen op het opstaande gedeelte te staan. En in de auto ziet dat er als volgt uit:
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#15
|
||||
|
||||
Go go go Tim alweer een mega update van de veranderingen die je tot nu toe teweegbracht maar ik vraag mij af waar haal jij al dien info.
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|