De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 03-11-2009, 08:45
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Dunlop British Open in België

NIEUW SPRINT-KAMPIOENSCHAP IN 2010?

Als het van de constructeurs en de piloten afhangt krijgen we in 2010 opnieuw een volwaardig sprint-kampioenschap voor de kiezen geschoven. Een nieuw concept, waarbij de deelnemende merken vragende partij zijn en waarbij fun en spektakel de belangrijkste kenmerken zullen zijn. Een voorlopige kalender alsook sportief en technisch reglement zullen eerstdaags door de Vlaamse Autosport Federatie aan de RACB worden voorgelegd.
Om definitief groen licht te krijgen is het inderdaad nog even wachten op de goedkeuring van de RACB. Maar dat België behoefte heeft aan een nieuw spint kampioenschap is duidelijk, zeker nu er geen zekerheid meer bestaat aangaande de Renault Clio Cup in 2010. Komt daarbij dat met de nieuwe Belcar Endurance Cup en de BTCS de lat voor de beginnende piloten en teams op een behoorlijk hoog niveau ligt. Hier wil de Dunlop British Open een alternatief bieden.
De Dunlop British Open staat open voor alle wagens welke in UK gebouwd worden of waar een Engelse achtergrond van terug te vinden is.
Tevens werd er bij de opbouw van het concept zeer nauw op toegekeken dat deze Dunlop British Open op geen enkele manier concurrentieel kan worden met de bestaande nationale kampioenschappen, en dat de factor Fun en spektakel passen in het concept van Speedworld Promotion. “Dit was inderdaad één van de meest belangrijke facetten alvorens we over de cup zelf zijn beginnen denken. Hans Van de Ven en ik hebben een prima relatie en dat moet zo blijven. De RACB was op zoek naar een leuk sprint kampioenschap om zo de grote A-weekends wat meer afwisseling te geven tussen Belcar en BTCS”, aldus Dries Heyman. De echte reden om deze cup te organiseren moeten we echter zoeken in de Engelse fabrieken. “De Engelse wagens zijn inderdaad altijd wel iets speciaals. Hun super PK/gewichtsverhouding zet meerdere organisatoren dikwijls voor het voldongen feit dat ze dit type wagens dienen te weigeren. De Radical, Lotus Super 7, Westfield Aerorace 210 en Caterham zijn stuk voor stuk snelle Engelse pijlen waar geen enkele organisator raad mee weet.
“Klopt”, gaat Heyman verder. “Die mannen willen racewagens verkopen maar kunnen bijna nergens terecht. Honderden mensen in België hebben zo wel ergens een Engelse racewagen staan of dromen er van zich er één aan te schaffen. Maar als het gebruik zich beperkt tot een tripje in het weekend en verder veel opblink-werk, dan is de lol er snel af. De markt om met deze wagens te racen op circuit is echt ongekend groot en dat blijkt ook uit de talloze aanvragen die reeds binnen komen bij Westfield. Ik ben er mij ten volle van bewust dat de RACB een kritische blik zal werpen op het feit dat we Saker en Ginetta op de lijst met toegelaten wagens hebben staan, maar beide merken willen gewoon proberen meer marktaandeel te verwerven op de Belgische markt. De Saker heeft in de Belcar Endurance Cup 2010 geen enkele schijn van een kans tegen de andere krachtigere opgewassen GT’s, GT3’s en GT4’s. De Ginetta G50 in full spec. GT4 configuratie zal niet toegelaten worden in de Dunlop British Open, enkel een aangepaste klantenversie. Uiteindelijk geeft deze opstapformule de eigenaars van de wagens de mogelijkheid om later door te groeien naar bv de Belcar Endurance Cup, of, kunnen de eigenaars de wagens verhuren tijdens de raceweekends dat we niet samen rijden”
Het doel van de Dunlop British Open is in eerste instantie het grote publiek kennis te laten maken met de diverse Engelse merken en hun types. Als doelgroep hebben we de beginnende piloten voor ogen, voornamelijk te vinden binnen de bedrijven. In dat opzicht is het ook de bedoeling in de paddock een gemoedelijke sfeer te creëren waar niet alleen de hele familie terecht kan, maar waar er ook, net als op een golf-terrein, informele business-contacten kunnen gelegd worden.
De wagens, bijna allen straat-gehomologeerd, kunnen zo aangekocht worden en ingezet in de Dunlop British Open. Een tripje in de week, een wedstrijdje in het weekend. Maar ook Leasing-formules of zelfs volledige “arrive and drive” formules zullen worden aangeboden. Kortom, dé formule om volgend jaar het Belgische race-landschap de nodige extra kruiding te bezorgen, zowel voor piloot als toeschouwer.
Nu enkel nog wachten op het groene licht van de federaties, en de pret kan beginnen!

Voorlopige aangevraagde kalender 2010

Maart (nog te bepalen) Pers & trainingdags 240 min
April 9, 10, 11 Kick Off Zolder 3 x 20’
May 15,16 X-Day 3 x 20’
June 3, 4, 5, 6 12 Heures de Spa Francorchamps 3 x 20’
Juli 16,17,18 Zolder Super League 3 x 20’
August 18, 19, 21, 22 24 Hours of Zolder Zolder 3 x 20’
September 11, 12 Truck GP 3 x 20’
Oktober 23,24 Finale Race Assen 3 x 20’
Januari 2011/ 20,21,22,23 2010 Miles of Dakar (open wedstrijd)

Voorlopige toegelaten merken & types

Saker Sports Car GT
Sprint
Westfield Aerorace 170
Aerorace 210
Sport 2000
Sport Turbo
Ginetta G40
G50
Ultima GT
Caterham 1.6 Ford Sigma
Superlight 1.6 Sigma
Superlight R300
Superlight R400
Superlight R500
Lotus 2-Eleven
Exige
Elise
Evora
Europa
Radical SR4 Clubsport
PR6 Prosport
SR3 RS
Scotty’s GT

Gechronometreerde vrije training op zaterdag als laatste 20’ van de dag. Vb. van 17.40 tot 18.00
Zondag 2 wedstrijden van 20’
Tijdens 24H Zolder, 1 Gechronometreerde vrije training op woensdag voor start van de verplichte nachttraining 24H, 2 wedstrijden van 20’ op zaterdag waarvan 1 na de warm up deelnemers 24H + 1 net voor vorming startgrid 24H
Bij de Dunlop British Open zijn de deelnemers niet verplicht deel te nemen aan de gechronometreerde vrije trainingen.
Startopstelling van de 1ste manche 1ste wedstrijdweekend gebeurd door middel van chrono’s tijdens pers- & trainingsdag . Startopstelling van de 2de manche 1ste wedstrijdweekend door middel van uitslag 1ste manche. Startopstelling van de volgende wedstrijden steeds op basis van de posities in de daarvoor verreden wedstrijd. Briefing zal plaats vinden op de dag van de wedstrijden.

Voor alle inlichtingen:
Organisatie: Belgian Race Invest – Dries Heyman (+32 474/95.23.86 – info@dunlop-british-open.com)
Marketing & promotie: Transporama Austria GmbH (info@transporama.be)

Last edited by BSOT; 03-11-2009 at 08:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-11-2009, 10:25
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Reply With Quote
  #3  
Old 13-11-2009, 14:00
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 417
Oudere Ginetta's ook ?
Een G27 bvb.

En wat met auto's die te jong zijn voor de Historic maar te oud voor de andere kampioenschappen ?

Of vallen die (weer) buiten elke (sprint) categorie ?
Reply With Quote
  #4  
Old 30-11-2009, 11:53
RKG RKG is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2007
Location: Tongeren
Posts: 1,127
Ondertussen al goedgekeurd door RACB?
__________________
www.krisgilissen.net
Reply With Quote
  #5  
Old 30-11-2009, 13:30
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Quote:
Originally Posted by RKG View Post
Ondertussen al goedgekeurd door RACB?
Hopelijk vandaag meer nieuws!! Vorige week woensdag was directoir dus...
Reply With Quote
  #6  
Old 09-03-2010, 23:52
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Uiteindelijk in een iets andere vorm maar laten we hopen dat we mooie startvelden voorbij zien komen:

Quote:
Met de Dunlop Special Open Trophy (DSOT) komen de organisatoren tegemoet aan hoofdzakelijk twee noden die door vele rijders en teams de voorbije jaren naar voor werden geschoven. Enerzijds was er de vraag naar een open sprintkampioenschap, buiten het kader van een nationale merkencup en anderzijds beschikken velen over wagens welke niet toegelaten zijn in de huidige bestaande nationale kampioenschappen Omloop.

http://www.autosport.be/news/2010/03...rophyIsEenFeit
M.b.t. RACB en/of VAS/ASAF, ze hebben nog steeds geen klasse of serie weten op te starten waar de echte debutant/starter zijn debuut kan maken op een circuit. Het huidige beleid van deze organisaties is geen positief teken voor de toekomst.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-03-2010, 10:39
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Ried - Austria
Posts: 589
Er is toch wel wat mooi volk aangemeld voor de testdag op donderdag 11 maart. Zo haalt Saker Belgium meteen het zware geschut boven: Marc Duez en Michael Dekeersmaecker tekenen present met een Saker Sprint .
Reply With Quote
  #8  
Old 10-03-2010, 11:31
RKG RKG is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2007
Location: Tongeren
Posts: 1,127
Ik vind het jammer dat er alleen wagens mogen meedoen die niet toegelaten zijn tot de belcar/btcs. Dit voor concurrentie.

Met andere woorden, x-aantal wagens die vroeger de sprint cup reden, mogen nu niet meedoen in het nieuwe kampioenschap. Terwijl er toch een wezenlijk verschil is tussen een wedstrijd van 20min en min 125min. Dan is dat toch niet echt concurrentie.
__________________
www.krisgilissen.net
Reply With Quote
  #9  
Old 31-03-2010, 22:45
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Met de Ultima zullen Dylan en ikzelf meerijden in de Dunlop Special Open Trophy. Tijdens sprintraces kan deze laagvlieger nog best zijn mannetje staan”.

persbabbel Belgium Racing
Mooie aanwinst! Kan die ouwe Belcar Mini van Qvick ook van stal gehaald worden?

Quote:
Quote:
Originally Posted by RKG View Post
Ik vind het jammer dat er alleen wagens mogen meedoen die niet toegelaten zijn tot de belcar/btcs. Dit voor concurrentie.

Met andere woorden, x-aantal wagens die vroeger de sprint cup reden, mogen nu niet meedoen in het nieuwe kampioenschap. Terwijl er toch een wezenlijk verschil is tussen een wedstrijd van 20min en min 125min. Dan is dat toch niet echt concurrentie.
Dat is toch gewoon een bewijs van RACB/Speedworld dat ze totaal niet beseffen waar ze mee bezig zijn. Als ze dit concept als concurrentie zien dan snappen ze er werkelijk geen hol van.

Sterker nog, stel nu dat het wel concurrentie is. Dan is het nog veel erger gesteld met RACB/Speedworld. Welke ondernemer/zakenman is nu bang voor concurrentie? Als je gelooft in je eigen produkt/concept, waarom ben je dan bang voor concurrentie?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 31-03-2010 at 22:51.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.