![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Ford GT40 - Trumpeter + KA models - 1/12
Dit wordt voor mij een primeur.Ik ga me voor het eerst aan een WIP wagen.Eigenlijk is het een dubbele primeur,want voor het eerst begin ik aan een model in schaal 1/12.Normaal hou ik me meestal bezig met modelletjes in schaal 1/43,een wereld van verschil.
Dit project ben ik al een tijdje geleden begonnen,maar gezien de hoeveelheid werk hieraan,kan het nog een tijdje duren alvorens deze Ford afgewerkt geraakt. Het gaat dus om deze bouwdoos. Even ter illustratie het verschil tussen de 1/43,1/24 en 1/12 GT40 De versie die ik gekozen heb om te bouwen is de gele wagen van Whitmore-Gardner die in 1966 reeds na 6 uur aan de kant stond in de 24u van Le Mans,maar die ik toch een opvallende verschijning vond. Bijkomend heb ik nog de transkit van KA-Models aangeschaft,en de decalset voor de hierboven vernoemde gele GT 40 van BBK, en we kunnen eraan beginnen,maar dat is voor heel binnenkort... |
#2
|
||||
|
||||
Het eerste werkje aan de GT40 is het uitboren van de rivetten,die in een later stadium vervangen worden.
De chrome-onderdelen werden in de ovenreiniger gegooid,want die chromelaag is wel heeel dik aangebracht.En dan het moment om de carrosserie in de grondverf te zetten.Enige voorzichtigheid is hier toch van de orde,want naar ik vernomen heb(oa.van ons aller Sennake) is de plastic welke Trumpeter gebruikt wel heel zacht.Ik heb de primer gebruikt die me door Pedro van Rennaissance werd aangeraden en die zij ook gebruiken (want dit zijn toch profs,nietwaar).Deze is bij hen te verkrijgen,net zoals diverse andere kleuren.Welk merk deze verf is weet ik niet zeker,maar ik vermoed Standox of Glassurit; automotive verf ,dus Dan de kleurlaag (ook van bij Rennaissance). Een van de grote voordelen van deze auto-verven is de snelle droogtijd,en grote sterkte van de verf.Als er zich eventueel stofjes of lopers zouden inzitten,laten die zich heel gemakkelijk uitschuren.Maar deze carrosserie gaat toch even aan de kant,want de motor moet aangepakt worden... |
#3
|
||||
|
||||
Goed bezig.
Dat geel kleurtje heeft wel iets. Staat eigenlijk ook nog op mijn verlanglijstje. |
#4
|
|||
|
|||
Heb deze vandaag in het "echt" gezien in Tienen.
Prachtig lakwerk, zo blinken dat die deed. Wordt deze verf aangebracht met de airbrush of spuitbus ? Kijk al reikhalzend uit naar het vervolg van deze build. Groeten, Mark |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Hier een foto nadat ik de decals aangebracht heb en vernist heb.De foto is al enkele maanden oud en werd genomen tijdens een paar zonnestraaltjes deze winter,dus is niet van de beste kwaliteit.Trouwens,ik denk dat ik binnenkort toch wel eens kosten ga doen en me eindelijk eens een deftig fototoestel ga aanschaffen,want ik weet dat de kwaliteit beter kan. |
#6
|
||||
|
||||
Nu dat de carrosserie kan gaan rusten beginnen we met de bouw van de motor.
Wat opvalt is dat Trumpeter geen verdeelkap (delco),of bougiekabels voorziet,terwijl er wel gaatjes voorzien zijn in de motor voor de kabels.Hier bracht Guy redding.Hij bezorgde me een verdeelkap van een Cosworth-motor op 1/12e,die ik vervolgens afgegoten heb in resin.Misschien niet helemaal correct,maar beter als niks,niewaar. De motor in de primer zetten.... Het motorblok heb ik in blauw gespoten,en de rest (versnellingsbak,karter,enz..) in diverse tinten aluminium van testors, trouwens verkrijgbaar bij Dominique (en je steunt er De Paddock nog mee ook). Dan mij eens goed laten gaan met het verweren en vuilmaken van de motor.Voor mij een eerste keer,want ik ben er geen kei in.Hiervoor heb ik verdunde olieverf gebruikt (burnt sienna,raw umber). Het volgende waar aan gewerkt zal worden zijn de uitlaten,en de reeds eerder genoemde bougiekabels en delco.... |
#7
|
||||
|
||||
Jawadde. Zeer knap werk man. Ik had deze vorige vrijdag al mogen bekijken op de meeting maar met een bouwverslag zie je de stappen.
Lesley |
#8
|
||||
|
||||
#9
|
||||
|
||||
De uitlaten dus.Hierover heb ik ook al diverse slechte berichten gehoord (de white-metal uitlaten die bij de KA-models transkit bij geleverd zijn).Ze zouden slecht passen,maar we wagen het er toch op,want ze zien er toch niet slecht uit.
Eerst ze in zwart spuiten, En dan weer de metalizers van Testors gebruikt,met een jus van olieverf. En dan de uitlaten gemonteerd.Wel de juiste volgorde gerespecteerd,want anders kreeg ik deze er nooit op.Er moest inderdaad wat aangepast worden,maar toch minder dan ik verwacht had. Het chassis heb ik ondertussen ik mat-zwart gespoten, En de motor is voorlopig gemonteerd om te kijken of het past... Er moeten nog enkele onderdelen geverfd,en gemonteerd worden (zoals de carburator,en de bescherming er rond in chrome spuiten),zodat de motor stilletjes aan vorm krijgt |
#10
|
||||
|
||||
Het motorgedeelte mag even rusten. De achter-ophanging zou er nu moeten aangebracht worden,maar daar ben ik nog niet goed uit hoe dit aangepakt moet worden.Waarschijnlijk ga ik enkele onderdelen vervangen door aluminium en messingstukken,want het ziet er toch maar summier uit.
Daarom even de aandacht richten naar het dashboard. De ringen van de instrumenten en de knoppen worden vervangen,deels door onderdelen uit de transkit,en deels zelfgemaakt. Ik heb me namelijk onlangs een draaibankje aangeschaft (bedankt trouwens,Tom),en wil wel eens weten of ik er iets mee kan aanvangen. Het is de bedoeling om de zogenaamde klokken in aluminium te draaien,omdat bij de GT40 deze prominent aanwezig waren.De foto-etch ringen van de transkit zijn hiervoor onbruikbaar,omdat ze gewoon veel te dun uitvallen. Na een ongeveer een uurtje dit resultaat. Het dashboard zelf heb ik ondertussen met de gekende Tenco-spuitbus onder handen genomen. Origineel waren de dashboards meestal in leder,maar aangezien het interieur voornamelijk zwart moet komen,besloot ik om wat structuur aan te brengen. De gedraaide stukken even op hun plaats leggen om een voorlopig beeld te krijgen. Het volgende wat moet gebeuren is het aanbrengen van de wijzerplaten,schakelaars,zekeringen enz.... |
#11
|
||||
|
||||
Goei poeier !!!
![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#12
|
||||
|
||||
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#13
|
||||
|
||||
#14
|
||||
|
||||
Dashboard van de GT 40 deel 2:
Zoals gezegd moeten de wijzerplaten aangebracht worden.Hiervoor gebruiken we de foto-etch onderdelen van de transkit.Eerst zwart verven (liefst met autolak,voor de stevigheid),dan lichtjes schuren zodat alleen de bovenliggende cijfers en letters zichtbaar worden.Dan aanbrengen in de gedraaide stukken. De wijzers van de instrumenten werden apart in foto-etch voorzien door KA-Models,wat,na wat gepriegel,een realistisch resultaat geeft.De lensjes zijn gemaakt van 2 componentenlijm.Ook de schakelaars zitten in de transkit,net als de zekeringen. En na wat geklieder met diverse transparante verfjes,dit resultaat. Als laatste heb ik nog wat kabeltjes aangebracht die her en der door de cockpit lopen,en ook de bijschriften bij de schakelaars. Hiervoor heb ik het gekende Dymo-lettertype gebruikt,waar ik decals van gedrukt heb.Geen idee of ze die Dymostickertjes indertijd reeds gebruikte,maar ik heb ze wel al regelmatig tegen gekomen op foto's van gerestaureerde GT 40's,en het leek me wel wat hebben. Het dashboard moet nu enkel een stuur krijgen,en is klaar.Zodoende gaan we onze aandacht weer naar achteren leggen,meer bepaald de ophanging en dergelijke.Het voordeel van deze kit vind ik trouwens dat je aan diverse onderdelen tegelijkertijd kan werken,zodat het geen sleur wordt.Dit past perfect bij mijn bijwijlen chaotische manier van bouwen.Ik hoop dat jullie nog kunnen volgen ![]() |
#15
|
||||
|
||||
En weer een toetsenbord wat verzopen is hier....
![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 21 (0 members and 21 guests) | |
|
|