De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > BSOT/ Belcar Sprint & Belcar Sprint Historic
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 31-07-2003, 09:52
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Race 4

Met deze open ik plechtig de nieuwe thread, waar binnenkort alle avonturen van onze 4de race op zullen verschijnen.(deze zullen kort en bondig zijn...)
We zijn reeds goed bezig, vandaag donderdag 31/07 staat de wagen nog steeds bij de tuner QM DEVELOPMENTS te GULLEGEM nog vol met electronische fouten...(sensors welke niet werken enz...) dus zonder te kunnen uitproberen op de training rechtstreeks de race in ! 't zal weer dik in orde zijn!

DOEI
LUC
GM RACING
Reply With Quote
  #2  
Old 31-07-2003, 10:14
bart VDB bart VDB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Location: Booischot
Posts: 350
Luc,
Je hebt er precies niet veel moed in.
Met deze zou ik zeggen. Hou de moed erin en het zal zondag wel lukken!!!
Reply With Quote
  #3  
Old 31-07-2003, 10:49
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Beste Bart,
Met deze vervloek ik alle motortuners (zonder uitzonderingen, anders moeten ze me maar het tegendeel bewijzen!), ze zijn allemaal dezelfden...ze weten en kunnen alles beter dan hun concurenten (ze breken zelfs elkaar af tot op het bot...) tot ze zelf tot een resultaat moeten komen... ola, dan is't héél wat minder.
Ook zelfs al staat de wagen daar een maand (!), ze schieten maar op gang de laatste dagen en dan liefst in een periode van vakantie waarin de meeste toeleveranciers gesloten zijn!
Het gaat zelfs zover dat ze gewoon hun telefoon soms niet meer opnemen zodra ze op het display zien wie hun belt!!!, dus de ontelbare autoverplaatsingen naar Gullegem moet ik er maar bij nemen om gewoon te vragen naar de evolutie van de wagen... (ongeveer 85 km heen en terug)
Wij moeten maar zien dat we (vet!) betalen en met vet bedoel ik héél vet!
Het is om moedeloos te worden... ben ik nu echt een alleenstaand geval, of hoe zit dat ?
Ze hebben gewoon ons ganse seizoen naar de kl... gemaakt, net zoals die andere pipo tuner welke we verleden jaar hadden.
Ze maken zelfs dat we belachelijk overkomen tegenover onze sponsors welke steeds onze negatieve verslagen moeten lezen, ik vrees dat we volgend jaar enkele sponsors zullen kwijt zijn....
Sorry, dit moest er bij mij even uit, dit lucht mij een beetje op...


Doei
LUC
GM RACING
Reply With Quote
  #4  
Old 31-07-2003, 11:25
bart VDB bart VDB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Location: Booischot
Posts: 350
Luc,

In ben er zeker van dat jij geen alleenstaand geval bent.
Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt, maar op kleinere schaal.
Wij deden onze motor binnen bij een gerenomeerd man in de autosport wereld, trouwens een hele goede kennis van mij. Hij ging de motor maken tot een +/- 180 PK, en nog betrouwbaar ook, voegde hij eraan toe. Hier konden wij mee leven voor een 1800 CC. In januari de motor binnen. Race 1: geen motor te zien.
Een originele motor gekocht ergens vlug, deze 'nagekeken' en zo vertrokken met een standaard motor, we wilden race 1 niet missen.
Dan joepie motor klaar. Amai 180 PK dat zou nogal eens iets geven. Wat bleek bij de tuner , na het maken van een 'nieuwe computer' 145 PK en minder koppel als een originele motor, dit op 3, ja 3 dagen voor de race. Wat bleek, zoals ik hier eerder ook al gemeld heb, de verkeerde nokkenas. Na veel heen en weer rijden en gebel bleek dit precies nog onze fout te zijn ook. Wij zijn toch de tuners niet, denk ik.
Zo dus race 2 gereden. Met de verkeerde nokkenas. Teveel lawaai en geen vermogen, maar toch uitgereden, weliswaar ook nog op 3 cylinders.(zie vorige treads).
Toen werd Uw dienaar behoorlijk kwaad. Jawel, onze motor terug uitgebouwd (ook al voor de 3 keer toen) en terug weg voor de juiste nokkens en afstelling. Dit bleef ook weer duren tot 4 dagen voor de race. Nog even langer en we hadden terug met de originele motor moeten rijden. Ik heb toen met vanalles gedreigd en dit heeft blijkbaar toch effect gehad.
De motor kwam terug 3 dagen voor race 3, met 162 PK. Ik werd dit dus ook zo moe dat we nu met deze motor maar rijden. Ik heb geen goesting om dit alles te blijven meemaken. Maar dan , zoals je zegt, het is NOOIT hun fout en zij weten van niets. Andere mensen afbreken kunnen zij wel goed. Het heeft niet veel gescheeld of mijn dagelijkse mecanicien van de zaak had hem een stamp onder zijn ... gegeven. Deze man is reeds 30 jaar!!! mecanieker en ze zegden tegen hem dat hij geen mas kon leggen. Dus dit gaat ook zeer ver.
Nu vraagt de tuner wel regelmatig hoe het gaat met ons en vorige koers was hij in Zolder. Hij weet dat ik in zijn buurt veel volk ken en er geen probleem van maak deze 'slechte' service te vertellen aan diegenen die het aanbelangt.
Luc, jij en ik hebben ook een zaak. Als wij onze klanten zo behandelen zijn wij binnen het jaar failliet.
In de Tuning-wereld blijkt dit dus normaal.
Wij rijden privé (zonder sponsors), maar met deze manier van handelen geraakt ons budget ook op, reken maar.
Maar wij kunnen rijden en spreken onszelf moed in door de fun die we beleven aan het rijden.
Reply With Quote
  #5  
Old 31-07-2003, 11:46
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Beste Bart,
Innige deelneming en.... HOERA!!! ik ben niet alleen in het racewereldje met stress en frustraties.
Inderdaad Bart, moesten wij onze eigen klanten zo behandelen gaan wij regelrecht in faling!!!
Met deze zou ik aan bezoekers (renstallen) willen vragen: JULLIE ERVARINGEN MET TUNERS, HOE VERLOPEN DIE?? SPUUG HET ER MAAR UIT DAT ZE HET EENS VOELEN DAT WE NIET LANGER AKKOORD ZIJN OM ALS PLUIMVEE
(NADRUK OP: PLUIM) BEHANDELD TE WORDEN !


DOEI
LUC
GM RACING
Reply With Quote
  #6  
Old 31-07-2003, 15:16
Roel Roel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2002
Location: TURNHOUT
Posts: 162
@ Bart en Luc, ik zou toch zeker niet alle tuners over dezelfde kam scheren, in elke branche heb je kwakzalvers en serieuze mensen, maar door zo'n uitspraken te doen ga je ook de serieuze tuners tegen je in het harnas jagen. Mijn raad, probeer die problemen intern met jullie respectievelijke tuners op te lossen of zoek gewoon een andere en maak schriftelijke afspraken, dat gaat jullie veel miserie besparen en nog veel meer fun geven op circuit.
Reply With Quote
  #7  
Old 31-07-2003, 15:52
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Beste Roel,

Je kan gelijk hebben, maar in m'n 6 jarige raceactiviteiten, (zonder van de voorheen 7 jaar 2takt cart ervaringen te spreken...) heb ik in de autosport reeds 4 motortuners aangesproken en overal hetzelfde bovenbeschreven probleem gehad met dit verschil dat de ene het nog beter kan uitleggen dan de andere.
Met deze mijn excuses aan de tuners welke het wel goed menen en correct te werk gaan, maar ik persoonlijk ken er geen....
Zelfs QM DEVELOPMENTS doet zijn best (of denkt dat hij zijn best doet...) op zijn manier maar waarom in godsnaam op 3 dagen voor de race aan de auto beginnen werken en een hoop onverwachtse problemen meemaken....ik zweer je indien ik hartlijder was lag ik al lang op intensieve... (om niet in herhaling te vallen verleden jaar 16 x in & uitbouw motor, dit jaar reeds 14 x ! = dit normaal ?)
Er wordt ons kostbare tijd afgenomen om zelf het routine werk te verrichten aan de wagen, wij hebben een cardan welke vet verliest, remschijf welke gebarsten is, kortom de wagen heeft een volledige check-up nodig en we krijgen geen kans om dit te doen...nog zoiets, trainingen op donderdag wa is da?, nooit geweest dit jaar, we zijn natuurtalent piloten pff....trainingen!
schriftelijke afspraken zijn niet te maken met die mannen,wij zijn maar een amateurteamke, weet je...
Zoals Bart zegt in zijn antwoord...het enige wat serieuze vorderingen maakt is het slinken van ons racebudget...enne met het verspeelde budget had ik al een dikke BMW M3 kunnen hebben (weliswaar 2de hands..)

DOEI
LUC
GM RACING
Reply With Quote
  #8  
Old 31-07-2003, 16:55
Roel Roel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2002
Location: TURNHOUT
Posts: 162
Luc, ik zit al 15 jaar in het wereldje, weet dus echt wel waarover ik praat. Ik kan je gerust via PM of mail tuners geven die volgens mij wel degelijk werk verrichten.
Reply With Quote
  #9  
Old 31-07-2003, 17:25
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Beste Roel,
bedankt voor je aanbod, ik hou het zeker achter de hand, maar je begrijpt wel dat ik verder moet met dit bedrijf....
Ironisch genoeg kreeg ik 15 minuten geleden een foontje van de tuner (omdat ik reeds 4 x zonder antwoord op z'n gsm gebeld had...), de motor draait...maar er is toch weer toevallig net een overdrukklep van de oliepomp welke blijft hangen en overdreven oliedruk geeft, dus carterpannetje terug eraf... je ziet, de wagen hebben we de eerste dagen nog niet terug, that's the story of my fucking racing life...

Doei
Luc
Reply With Quote
  #10  
Old 31-07-2003, 17:54
bart VDB bart VDB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Location: Booischot
Posts: 350
Roel,

Ik wil zeker niet alle tuners in een slecht daglicht stellen. Daarom dat ik bewust geen namen gebruik en zoals ik verteld heb de namen enkel bekend maak aan diegenen die het aanbelangt.
Ik heb ook reeds negen jaar te maken met tuners, weliswaar de langste periode ook in de 2-takt karting, maar toch één opmerking welke steeds terugkeert; hoe je het ook draait of keert:
Hoe meer 'centen' je hebt en hoe meer je er uitgeeft, hoe vlugger en hoe beter ze je helpen. Zij hebben alles in de hand. In mijn karting periode veel tuners gehad, zelfs motoren opgestuurd naar Italie: hoe meer ik betaalde hoe beter ze gingen. Niet veel betalen en ze gingen veel minder goed.
Nu met de wagen hebben wij het probleem 'eerlijk' aan onze tuner megedeeld. Hij draaide wel met z'n ogen van wat gebeurd er hier allemaal. Dit had hij nog nooit meegemaakt.Iemand die zich hun fouten openlijk vertelde,en dan nog mensen met maar een R19.Ik vind het niet normaal dat je een prijs afspreekt (en behoorlijk wat:maar we hebben nooit over de prijs gediscussieerd). En je moet niet zeggen: die daar of ginder is goedkoper want het is overal hetzelfde)en je iets krijgt wat helemaal niet draait of waar je 10 minuten mee kan rijden.Of dit nu een Porche is of een geit maakt niet uit.
Telkens je daar komt moet je betalen, wat ook de afspraak is. De eerste die mij een bedrag op papier zet en effectief zegt: zoveel PK heeft je wagen en hij blijft rijden (zonder zelf fouten te maken natuurlijk) die gaat massa's werk krijgen en mag onze wagen 'tunen'.
Alsof dit allemaal nog niet erg genoeg is, moet je telkens alles opnieuw terug in en uitbouwen, en dit wordt je ,zoals Luc zegt ,ook vlug moe
MAAR ik scheer dus niet alle tuners over één kam. Diegenen die tevreden zijn over hun tuner , zoveel te beter, en houden zo.
Hier werd een mening gevraagd en dit is mijn mening hierover. Indien ik morgen wel mensen ontmoet waar ik zeer tevreden over ben zal ik dit ook meedelen.
Ik vind dat dit wel mag verteld worden opdat mensen die overwegen te beginnen met welke vorm van autosport ook hierover geinformeerd worden en hier dus conclusies kunnen uit trekken en een beetje uit hun doppen zien.
Reply With Quote
  #11  
Old 31-07-2003, 18:20
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Beste Bart,
da is't sé, ik heb mij misschien te drastisch uitgedrukt ...ik ben nogal impulsief met de gevoelens van het moment welke wel "vereeuwigd" staan op deze thread, maar het is de waarheid zoals ik ze beleef en voel op dit moment van het schrijven (misschien 10 x nadenken vooralleer ik iets schrijf ?), ontegensprekelijk zullen er wel serieuze types onder de tuners zijn...
QM DEVELOPMENTS is in zekere zin ook wel goed, ik ben er ook heen gegaan op aanraden van..., maar met mij heeft hij naar zijn zeggen de grootste pech van z'n leven, nog nooit meegemaakt !!! ??
Als ik nu toevallig zou winnen zondag met die motor, zal natuurlijk in de euforie van de overwinning alles in het niets verdwijnen en zal ik eerlijk en in alle fierheid de tuner bedanken voor zijn prachtig werk en de spons vegen en lachen met het gebeurde....maar nu kan ik echt niet lachen

Doei
Luc
GM RACING
Reply With Quote
  #12  
Old 31-07-2003, 18:22
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 2,158
Den besten tuner woont in Eksaarde ( bij Lokeren ). Zijn naam : Dhr. Standaard. Hij tuned motoren van 185 naar 185 pk voor de prijs van 0 €.
Weet je wat het grote voordeel er van is : hij draait, draait en blijft draaien, de onze nu reeds meer dan 80 uren zonder enige revisie.
Blijkbaar, en dat heeft de 24 van Francorchamps ook bewezen, heb je niet altijd de snelste auto nodig om goede resultaten neer te zetten.

Betrouwbaarheid boven alles.
Eigenlijk hetzelfde als een vrouw : je hebt toch liever ook een lang spel dan een korte hevige
Reply With Quote
  #13  
Old 31-07-2003, 18:40
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Beste Driesco,
100% gelijk, maar je moet eerst dat vermogen hebben standaard, ik wou een clio cup wagen kopen nieuw af fabriek, voorbehouden aan de cup...kreeg ik te horen, dan maar een voorbijgestreefde Megane gekocht, er reste mij niets anders dan deze te doen evolueren.
Het is een streven (van mij persoonlijk) om iets te verbeteren waar mogelijk, toen ik de wagen zag van Gunther Raus (ook Megane) welke 1'46" kon draaien wou ik ook die versie van motor: 230 pk, het budget was er dus waarom niet?
Nu driesco wens ik jullie het allerbeste met die motor maar 80 uur "vollenbak" zonder revisie...je riskeerd veel!
Er zullen wel enkele paarden doodliggen maar dat merk je niet omdat het langzaam aan gaat, je kan het best merken aan tegenstrevers waar je vroeger in één adem overging nu moet werken.
Nu niet kwaad zijn op mij moest je motor nu juist kapot gaan in de race,hé
Wat dat laatste betreft, dit hangt af van de gemoedsstemming....
Doei
Luc
GM RACING
Reply With Quote
  #14  
Old 31-07-2003, 18:50
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 2,158
Het zwakken punt van de Clio zit hem niet in de motor, die is volgens mij nog nooit opengeweest ( 106 uur racen ) maar wel in de sequentiële boite. Die heeft af en toe een druppeltje olie nodig, nie te veel natuurlijk.
Wat ik wel ondervonden heb de laatste race is dat de powershift van de boite af en toe dienst weigerde, vooral in 4 en 5de.
Als we ontkoppelen hebben we dat probleem natuurlijk niet.

Een probleem waar alle clio's mee te kampen hebben zijn de draagarmen, maar die zijn nu vastgelast, dus dat probleem kunnen we ook al niet meer hebben.

Wat betreft dat voorbijsteken. Begin van het seizoen tijden van 1.55, nu 1.51. Raar maar waar, maar onze Clio gaat sneller naarmate hij meer uren gereden heeft.
Ik begin te denken dat het de piloten zijn die iets sneller worden, maar daar ben ik dan ook niet 100% zeker van.

Het grootste probleem waar iedereen binnen ons team schrik van heeft : Driesco zit zowel tijdens de race als de chrono's op de limiet te rijden, en hij gaat steeds sneller. Hoe lang gaat het nog duren voor hij de muur ingaat.
Blijkbaar bestaat er een weddenschap om onder de 1.51 te gaan met de Clio en dat gaan ze dit weekend proberen voor een etenje

Als dat maar goed afloopt
Reply With Quote
  #15  
Old 31-07-2003, 18:57
GM RACING GM RACING is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: 15 LEGEN HEIRWEG - 9890 ASPER
Posts: 499
Beste Driesco,
Van 1'55" naar 1'51 misschien teveel speling op de wielen ?
Opgepast! de muren durven soms gevaarlijk oversteken.

Doei
Luc
GM RACING
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.