|
#1
|
||||
|
||||
Oplossingen vraag 3 en 4
Hier zijn we met de oplossingen van vraag 3 en 4.
Vraag 3 : [list=1][*]Wie is de piloot aan het stuur van deze wagen? Jacky Ickx [*]Wie is de co-piloot? Christian Tarin [*]Om de hoeveelste editie van welke race gaat het hier?11de editie van Parijs Dakar [*]Welk was het behaalde resultaat van dit team? 2de plaats [*]Welke wagen zie je hier aan het werk? (Merk + typebenaming) Peugeot 405 T16 [/list=1] De tip "Daar kan je een kruis over maken" verwees naar de "X" van Jacky Ickx. Maar de vindingrijkheid en fantasie van onze Paddockers is blijkbaar zeer groot, zodat de link ook gelegd werd naar totaal andere dingen, waaraan ikzelf nog niet eens gedacht had. Een bloemlezing : [list=1][*]Tip: "kruis over maken" = Tarin verongelukte in 1991 (2 jaar later)[*]Tip: De copiloot is gestorven tijdens een rallyraid met ickx omdat hij is overleden aan zijn brandwonden toen de wagen uitbrandde.[*]Tarintarintarin (hoorngeschal): als je er een kruis kan over maken, dan doe je dat zo: X (en zijn voornaam is Jacky)[*]Dit team behaalde de 2e plaats (na het fameuze kruis of munt-incident, leuke tip!)[/list=1] Nu zie je waarom we het leuk vinden om de verklaring van de tip erbij te zetten : de resultaten zijn verrassender dan je kan indenken, en toch leiden die "nevenoplossingen" tot een correct resultaat Ari Vatanen won trouwens deze Parijs-Dakar na het fameuze "kruis of munt" incident waarbij Jean Todt beslist had dat zijn 2 teams niet meer tegen elkaar mochten koersen uit schrik dat ze allebei brokken zouden rijden, dus moesten Vatanen en Ickx het pleit beslechten met een toss, die jammer genoeg in het nadeel van Ickx uitviel. Jacky was fair genoeg om zich hieraan te houden. Vatanen mocht winnen en hiermee nam hij revanche voor het jaar ervoor, toen Kankunnen won en Vatanen gediskwalificeerd werd nadat hij te laat aan de start verscheen omdat zijn Peugeot gestolen geweest was en in extremis teruggevonden werd! Vraag 4 :[list=1][*]Wie is de piloot die dit gevaarte bestuurt? Gary Gabelich [*]Waar speelde deze recordpoging zich af? (exacte plaats) Bonneville Salt Flats, USA [*]Wanneer gebeurde dit? (maand en jaartal) Oktober 1970 [*]Hoeveel jaar hield het behaalde record stand? 13 jaar [*]En iets voor de techneuten : welke brandstof werd er gebruikt? Vloeibaar aardgas OF Hydro peroxide [/list=1] De tip verwees naar Gary Gabelich, met al die G's kan je nog kiezen of het naar zijn naam dan wel naar de versnellings-krachten verwijst Wat de juiste datum en de juiste brandstof betreft, hebben we de volgende beslissingen genomen : De exacte datum waarop de FIA de recordpoging officiëel gehomologeerd heeft zou 23 oktober 1970 zijn. Het Blue Flame team is 6 weken ter plaatse geweest en heeft etteloze recordpogingen gedaan, waarbij de eerste keer dat het oude record gebroken werd 16 oktober zou zijn. Maar om een officiëel snelheidsrecord te breken moet je aan verschillende voorwaarden voldoen zoals de snelheid behalen in de 2 richtingen, meer dan 1% van het oude record verbeteren, enz... Omdat er geen discussie zou ontstaan hebben we dus besloten om oktober 1970 als correct antwoord te aanvaarden. Meteen daaraan gekoppeld nemen we zowel 12 als 13 jaar aan als antwoord op de duur van het record : als je afrondt is het 13 jaar, als je echt de dagen telt zijn het er net geen 13... In de hoogste moeilijkheidsgraad zou dit een valstrik kunnen geweest zijn, hier zitten we nog in het begin van de quiz en zijn we "ruim". Dan de brandstof : wij hadden vooropgesteld dat er 2 dingen essentiëel waren in je antwoord : "liquid" (vloeibaar) en "gas". Iedereen die dus iets in de zin van "liquid natural gas" antwoordde had het dus juist. "Aardgas", "gas", "liquid rocket fuel" en aanverwanten zijn maar gedeeltelijk juist en kunnen we dus niet aanvaarden. Maar JJoris heeft zowaar contact opgenomen met het oude Blue Flame team en kwam met deze verbijsterende uitleg : "Ik heb telefonisch gesproken met George Calloway, een jaren lange vriend van Gary Gabelich, hij was samen met Gabelich in het astronauten programma "men to the moon". Zoals bekend werd dit stop gezet door besparingen, Gabelich & Calloway kregen een bureau job aangeboden, maar bedankten en besloten dan maar in de drag racerij verder te gaan. In 1970 was Calloway met Gabelich 6 weken op de "Bonneville Salt Flats" om te helpen, Calloway vertelde me dat ze 19 runs deden boven de 600 Mph. Hun grootste probleem was dat het eigenlijk niet lukte om op 1 dag 2 runs te maken. Verder moesten ze de raket met een Drag-Van met zeer dikke motor (NASCAR) tot 120 Mph duwen, anders geraakten ze maar rond de 400 Mph. Het opgang duwen was nodig om de eerste en meest energie vretende inertia traagheid to overwinnen. Verder door gebrek aan geld voor het rekord, had Gabelich het klaar gekregen dat een oude werkgever nml. de ene of andere gas maatschappij, wou sponseren. Vandaar de naam "Blue Flame", en de voorwaarde was dat ze " liquid natural gas" moesten gebruiken. En nu komt het, met dat gas hebben ze getest, maar ze hadden veel minder, dus te weinig vermogen. En dus gebruikte ze officieel "liquid natural gas" maar eigenlijk gebruikten ze "Hydro Peroxide". George Calloway zegt zelf dat: " I'm as old as dirt", en ik herinner me de juiste datums niet echt. Maar zei dat hij enkele "Mates" die er bij waren zou opzoeken en kontacteren om meer details te vinden. Dit betekent dat iedereen die "waterstofperoxide" als antwoord opgaf ook een correct antwoord gegeven heeft, dat we dan ook goedkeuren. In de overzichtstabel zal je bij je antwoord gewoon "vloeibaar gas" zien staan, maar dat is een trucje van mij om een excel probleem te omzeilen. Hoofdzaak is dat je je punten verdiend hebt. Dat levert volgende rangschikking op (ex-aequo's in willekeurige volgorde) : [list=1][*] Autosport.be : 20[*] Baron : 20[*] Jan : 20[*] HHugo : 20[*] Guy : 20[*] Jjoris : 20[*] Fleabite : 20[*] Bazzie : 20[*] Huudo : 20[*] Ottooke : 20[*] Marshal : 19[*] Dragonfly : 19[*] Swa : 19[*] Lender : 19[*] Sledge : 19[*] The Interceptor : 19[*] Porsche : 19[*] Megane : 19[*] Lotuzzz : 19[*] Raceboy : 19[*] Manu : 19[*] Snelle Japie : 18[*] Vanni : 18[*] Marcel : 18[*] Pompierke : 18[*] Lambo : 18[*] Johan : 17[*] Juha : 17[*] Superdiesel : 16[*] Corvetteboy : 14[*] AlainH : 13[*] Iceman : 13[*] Nox : 10[*] A.J. : 9[*] TiBo : 8[/list=1] Proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 5 en 6! Je kan de tussenstand overigens HIER nog eens op je gemak bekijken. En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen Last edited by Sennake; 21-03-2004 at 13:04. |
#2
|
||||
|
||||
Sennake, ik ga eerlijk spelen: bij vraag 3.3 had ik enkel "de 11de editie" geantwoord, ik was vergeten er "Parijs-Dakar" bij te zetten...
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
just een mot van mijn vrouw gekregen.
Ik heb de vraag niet goed gelezen, de editie was juist maar doodgewoon vergeten erbij te schrijven dat het ging over "Parijs-Dakar". Is het mogelijk om eens krachtig te vloeken op het forum? |
#4
|
||||
|
||||
Oef... alles juist
Gelukkig dat ik met 4.5 er tussen haakjes LNG bij heb gezet, want anders was dat fout (Aardgas) geweest. Het verbaast mij wel dat er Paddockers zijn die wel heel ver gaan om het exact juist te weten, dat vind ik wel knap dat ze dat doen... Ik kan al niet wachten tot binnen twee weken
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb de stand aangepast, en ik hoop dat je nu niet 1 puntje tekort gaat komen bij de eindstand |
#6
|
||||
|
||||
Yes, ik zit nog altijd in de kopgroep. Al een hele prestatie vind ik
Bij vraag 3.3 had ik ook eerst enkel "11e editie" geantwoord maar doordat ik mijn antwoorden niet verstuur tot de dag voor de deadline en af en toe nog eens alles verifieer heb ik toch nog gemerkt dat ik iets vergeten was. Wanneer het moeilijker wordt zal het begrijpend lezen van de vraag veel belangrijker worden. |
#7
|
||||
|
||||
De tips zijn ook altijd heel leuk.
Gary Gabelich geeft geel goed gas gegeven! |
#8
|
||||
|
||||
Bij vraag 3 had ik geen problemen. Alles was duidelijk, alhoewel ik de tip niet snapte.
Vraag 4 gaf wat meer problemen, net omwille van de tip. Gary Gabelich waren al 2 G's. Maar de andere? Geen idee De brandstof dan. Op de site van ThrustSSC had ik hetvolgende weergevonden: Three other men were already planning another rocket-powered car, and they formed Reaction Dynamics Inc. to pursue their goal. With support from the Institute of Gas Technology, they built the slim liquid fuel rocket powered projectile Blue Flame. Unlike solid fuel rockets, liquid fuel rockets have the advantage that they can be actively throttled by the driver to control the amount of thrust produced. The rocket engine, designed specifically for the car, was capable of producing a staggering 58,000 hp for a period of 20 seconds, but for the record attempt it was restricted to 35,000 hp. Dragster ace Gary Gabelich was selected as the driver, and Blue Flame arrived at Bonneville in September 1970. Five weeks later, after a number of problems had been overcome, Gabelich set a new record on 23rd October of 622.407 mph for the mile, and 630.388 mph for the kilometre. Verder op de site vind je bij de statistieken de volledige naam, nl. Reaction Dynamics pressure fed bio-repellant rocket system Mis dus
__________________
|
#9
|
||||
|
||||
Allez, ik ben blij, op mijn verjaardag zit ik nog in de kop groep.
Die Peugeot is volgens mij een Peugeot 405 turbo 16 GR (turbo 16 in t' frans & GR voor Grand Raid), 405 T16 & 405 turbo 16 zijn eigenlijk straat versies. Maar alleez, ik zal maar stoppen met zagen. De Blue Flame is eigenlijk een fantastish verhaal, ik heb ondertussen nog met de mede-eigenaar gesproken (Pete Farnsworth), ik kreeg zijn telefoon van George Calloway, deze vertelde me dat daar dat hij ook oud was het niet meer juist weet. Door verder te zoeken vond ik dan dat de Blue Flame nu in het auto & techniek museum van Sinsheim in Duitsland staat. Zie: www.technik-museum.de/ dan bij Stichwortsuche: Blue Flame = 2 resultaten. Daar staan eigenlijk ook alle antwoorden op vraag 4. Onderandere word hier ook de Liquid Natural Gas & Hydro Peroxide Oxidant bevestigd. Verder zal ik in de toekomst mijn antwoorden toesturen als ik zeker ben. Ik vrees dat ik de oorzaak ben dat we in de toekomst niet meer mogen verbeteren. Sorry voor dit ! ! ! Nu ga ik ng wat verder feesten. Last edited by JJoris; 22-03-2004 at 16:30. |
#10
|
||||
|
||||
Verdoeme
ik kan geloof ik maar tellen tot 10 (vraag 3.3) daarna boer, dame, koning en aas. Stom koe dat ik ben! |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Heerlijk om in dit vroege stadium van alle deelnemers al dergelijke mooie dingen te lezen. De spirit zit er al goed in het begin................wat gaat dat geven bij de laatste vragen?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
|
#13
|
|||
|
|||
Waren deze vragen te moeilijk voor AJ. Of heeft hij het te druk met zijn activiteiten.
|
#14
|
||||
|
||||
Shit, kben ook vergeten bij te schrijven welke editie het was
__________________
visit my website: www.poleposition.vze.com |
#15
|
||||
|
||||
Had alles juist. Waren natuurlijk dan ook niet zoen moeilijke vragen. Ben blij met mijne 19punten
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests) | |
|
|