De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 09-04-2009, 20:25
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
diffusergate

Quote:
Kimi Raikkonen says the FIA's ruling on the diffuser regulations ahead of the Chinese Grand Prix will have 'an enormous impact' on the outcome of this season's title battle.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74353
Tuurlijk want Brawn wint omdat ze die diffuser hebben. Ik denk dat niet op regenbanden rijden in droog weer ook wel geholpen heeft bij brawn en de andere teams

Reply With Quote
Old 12-04-2009, 10:59
Superdiesel's Avatar
Superdiesel Superdiesel is offline
De Paddock Regular

Misschien niet echt ter zake, maar waarom altijd die "poort"??

Ik lees hier op dit forum al "Liegate" en "difussergate". Nog niet zo heel lang geleden hadden we "stepneygate".....

Wat heeft die poort daar in godsnaam toch mee te maken?
Reply With Quote
Old 12-04-2009, 11:34
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

heeft niks met een poort te maken, al die -gates verwijzen naar het Watergate-schandaal. Zie ook: nipplegate.
Old 12-04-2009, 17:44
Superdiesel's Avatar
Superdiesel Superdiesel is offline
De Paddock Regular

Maar eigenlijk heeft Watergate er niets mee te maken en word er dus telkens nodeloos bijgesleurd....
Reply With Quote
Old 12-04-2009, 18:25
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green

'Gate' geeft in dit geval 'schandaal' aan (zo heb ik het iig steeds opgenomen), dus er wordt vooral naar die term gerefereerd.

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
Old 12-04-2009, 18:54
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Quote:
Watergate started it, spawning a lazy media practice where every minor dispute is elevated to something more serious simply by adding 'gate' to the main subject's name.
Bron: http://www.independent.co.uk/news/me...te-495821.html

Een artikeltje met verschillende "gates" die aantonen dat een aantal journalisten te lui is om een originele titel te bedenken.

Terug on-topic: Waar de meesten verwachten dat de diffusers legaal verklaard zullen worden, zegt Ferrari personeelslid Byrne nu dat de diffuser illegaal is. Hij haalt hier een artikel uit het FIA regelboek aan dat zegt dat alle onderdelen van het bodywork niet van onderaan zichtbaar mogen zijn.

We moeten nog wachten tot dinsdag voor het resultaat. Ik ben zeer benieuwd.
Old 12-04-2009, 19:01
Raceboy's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Ottooke View Post

Terug on-topic: Waar de meesten verwachten dat de diffusers legaal verklaard zullen worden, zegt Ferrari personeelslid Byrne nu dat de diffuser illegaal is. Hij haalt hier een artikel uit het FIA regelboek aan dat zegt dat alle onderdelen van het bodywork niet van onderaan zichtbaar mogen zijn.

Reply With Quote
Old 15-04-2009, 11:41
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Ottooke View Post

Byrne heeft het dus fout, de diffusors zijn zopas goed gekeurd.

http://www.sporza.be/cm/sporza.be/au...nd_F1/1.507313
Old 15-04-2009, 14:20
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

Nu wordt het interessant. Button kan de volgende races zijn voorsprong uitbouwen totdat de topteams (Ferrari, McLaren, BMW) op de proppen komen met hun dubbeldekker.
Reply With Quote
Old 15-04-2009, 16:29
Raceboy's Avatar
Administrator

ferrari en red bull hebben nu een enorm probleem. Zij moeten heel de achterkant van hun wagen aanpassen.

Reply With Quote
Old 15-04-2009, 20:17
Tjello's Avatar
Tjello Tjello is offline
De Paddock Rookie

Het zou niet echt slim zijn om nu pas te beginnen met het ontwerp ervan, ik las ergens dat Newey nu begon aan het ontwerp van een dubbeldekker. Toen ik het las schrok ik me een ongeluk.
Het zal toch niet zo zijn dat niemand in de tussentijd alvast met het ontwerp ervan begonnen is 'just in case'. Ben benieuwd hoe snel de andere teams de ontwerpen van de diffusers aanpassen.
Toen ik het interview met Brawn las op autosport.com moest ik terugdenken aan het moment dat Schumacher in de pits over de finish heen reed en erna zijn stop'n'go penalty pas nam. Ik meen me te herinneren dat Brawn hier ook achter zat. Zou ie dan zo goed de regels weten te interpreteren ?
Old 15-04-2009, 21:11
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular

Ik ben toch ook wel blij dat de diffusers zijn goedgekeurd. Het is gewoon een zoveelste voorbeel dat als ge in F1 bij de snelsten wilt zijn, dat je dan de reglementen heel diep moet uitspitten en hier inventief mee om moet springen.

Jammer voor de 7 niet-diffuser teams, maar dan moet de FIA zijn reglementen maar duiderlijk opstellen ...

Enja, enkele teams zoals McLaren en BMW waren ondertussen al bezig met het ontwerpen van een nieuwe diffuser en alle aanverwante onderdelen. 't Zal toch nog wel even duren voor dat onder de wagen hangt én vooral ook voordeel oplevert.
Ik hoop alleen, voor de sport, dat die teams nu niet alle aandacht aan die diffusers schenken, de geplande doorontwikkelingen moeten ook zeker blijven plaatsvinden, anders gaat die nieuwe diffuser hen niet dichter brengen dan ze nu al zitten.

Ik kijk alweer vol spanning uit naar zondag, Jenson mag dan wel beide races gewonnen hebben, onklopbaar is hij nog lang niet. Toyota, Red Bull, Ferrari, en af en toe Williams en BMW, zie ik toch zeker in staat om mee te strijden voor de zeges in de volgende races.
Old 15-04-2009, 21:36
Avalon's Avatar
Avalon Avalon is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Tjello View Post
Toen ik het interview met Brawn las op autosport.com moest ik terugdenken aan het moment dat Schumacher in de pits over de finish heen reed en erna zijn stop'n'go penalty pas nam. Ik meen me te herinneren dat Brawn hier ook achter zat. Zou ie dan zo goed de regels weten te interpreteren ?
Dacht wel dat het andersom was (in de laatste ronde kwam hij binnengereden voor z'n stop-and-go, waarna hij in de pits "over" de finish ging).

Toen was er een regel dat men bij het krijgen van een pit penalty (stop-and-go of drive-thru) deze straf binnen een 10-tal ronden na de melding van de koersdirectie moest gaan uitzitten. Schumacher kreeg de straf nogal laat in de wedstrijd, waardoor Brawn dankbaar van deze loophole gebruik maakte.

Ik denk wel dat de regels daarna aangepast zijn om een zelfde scenario te vermijden. 'k Weet wel niet precies hoe men het regelement heeft gewijzigd... Misschien iets in de aard van een time-penalty (plus-minus 30 seconde, bijvoordbeeld) die na de finish wordt toegevoegd? Of de straf meteen gaan uitzitten?

Iemand anders die wat meer duidelijk kan brengen?
Reply With Quote
Old 15-04-2009, 23:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Vanaf nu mag je wanneer je het woord diffusor gebruikt ook gewoon "doos" zeggen. In het artikel op de site van Sporza staat er immers te lezen:

Quote:
De diffusor is een doos onder de auto, die de luchtstroom verbetert. De meeste teams hebben een enkele diffusor.
Wat dus ook betekent dat wanneer je doos bedoelt, je ook diffusor mag zeggen. Iets in de trend van: "Amai, precies een oude diffusor daar aan de toog!"

Door naar iets serieuzere commentaar dan. Het kon bijna niet anders dan dat de diffusors moesten goedgekeurd worden. Het is toch nog altijd zo dat wanneer iets niet verboden is, het toegelaten is? Zeker in een wereld waar tot op het hardst van de snee gevochten wordt en waar belangen zo groot zijn als de dag lang is op de 21ste juni op het Noordelijke halfrond.

Goeie zaak. Ben echt content met die beslissing.
Reply With Quote
Old 15-04-2009, 23:44
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green

Quote:
Originally Posted by Avalon View Post
'k Weet wel niet precies hoe men het regelement heeft gewijzigd... Misschien iets in de aard van een time-penalty (plus-minus 30 seconde, bijvoordbeeld) die na de finish wordt toegevoegd? Of de straf meteen gaan uitzitten?
Vorig jaar kreeg Hamilton toch zo'n time-penalty na de race aan z'n broek...

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules