De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 02-05-2003, 16:03
BMW Beliën's Avatar
BMW Beliën BMW Beliën is offline
De Paddock Rookie

Ik ben geen voorprater voor de Mini's maar wilde alleen maar mijn opinie geven over hoe ik in de praktijk de zaken ervaar.
Prijzen van de onderdelen?:
http://www.minicooperchallenge.com/PrijslijstNL.htm
op deze site vind je de prijzen van alle onderdelen. Ik heb bij andere Cup-merken nog nooit zo een lijsten gevonden die door iedereen geraadpleegd kunnen worden.
Natuurlijk ben ik niet echt op de hoogte van wat een slick van een Clio kost. Maar als je wil kan de banden van een mini na één wedstrijddag nog altijd verkopen als tweedehands. Dat is duidelijk het geval niet met die van een Clio of Yaris.
Remmen en rondentijden:
-De remmen van de MINI Cooper S Club Sport zijn geen raceremmen. Het zijn originele schijven en beugels met performante remblokken en een extra luchtkoelingssysteem naar de voorste remmen toe. De beroepstestpiloten, Corthals en Kumpen, formuleerden daarom de volgende raad: om snelle rondetijden neer te zetten, en oververhitting te vermijden (en dus ook ongevallen) is het belangrijk vroeger te beginnen remmen dan met een echt race-systeem.
-Ook de banden zijn geen echte racebanden zoals op de Yaris en en de Clio, waardoor ze ook al minder snel kunnen rijden.
-De Racekarkas: De mini is een standaardwagen en is dus minder sterk, stijf dan die van de Clio die speciaal opgebouwd is om te racen.
-Gewicht: Het gewicht van een Mini zonder piloot moet 1140 kg bedragen, bij een Yaris is dat 920 kg met piloot. Zoal +- een verschil van 300 kg, of 4pk/100kg meer voor de Yaris.

En nog de volgende opmerking: Bij het begin van de Clio Cup in 2001 hadden er al vele problemen met de motor na 1 of 2 wedstrijden, vraag maar aan Kelly Jamers, en ook vorig raceweekend heb ik bij de verschillende teams gezien dat er kapotte motoren waren. Hoeveel versnellingsbakken en steekassen zijn er al kapot gereden op de Clio's, laat staan te spreken over de brokken die er gemaakt worden. Met het New Race Festival waren er maar 7 ongeschonden Clio's in het gesloten wagenpark, volgens Danny Dubois maar 3.
Voor zover ik weet is er nog niet 1 Mini die motorproblemen heeft en maar dat zal de toekomst wel uitwijzen. Ook de remmen en banden van een Clio of de Yaris zullen vervangen moeten worden na een wedstrijddag, zeker in Francorchamps.
Bij de Mazda MX-5, ook een standaardwagen hebben we 3 jaar met dezelfde motor gereden zonder veel problemen en moesten we ook elke race nieuwe blokken en banden steken.
Dan vraag ik mij af welke Cup dan beterkoop is?
http://belien.tripod.com
Reply With Quote
Old 02-05-2003, 19:01
Autosport.be's Avatar
Autosport.be Autosport.be is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by BMW Beliën
Ik ben geen voorprater voor de Mini's maar wilde alleen maar mijn opinie geven over hoe ik in de praktijk de zaken ervaar.
Prijzen van de onderdelen?:
http://www.minicooperchallenge.com/PrijslijstNL.htm
op deze site vind je de prijzen van alle onderdelen. Ik heb bij andere Cup-merken nog nooit zo een lijsten gevonden die door iedereen geraadpleegd kunnen worden.
Natuurlijk ben ik niet echt op de hoogte van wat een slick van een Clio kost. Maar als je wil kan de banden van een mini na één wedstrijddag nog altijd verkopen als tweedehands. Dat is duidelijk het geval niet met die van een Clio of Yaris.
Remmen en rondentijden:
-De remmen van de MINI Cooper S Club Sport zijn geen raceremmen. Het zijn originele schijven en beugels met performante remblokken en een extra luchtkoelingssysteem naar de voorste remmen toe. De beroepstestpiloten, Corthals en Kumpen, formuleerden daarom de volgende raad: om snelle rondetijden neer te zetten, en oververhitting te vermijden (en dus ook ongevallen) is het belangrijk vroeger te beginnen remmen dan met een echt race-systeem.
-Ook de banden zijn geen echte racebanden zoals op de Yaris en en de Clio, waardoor ze ook al minder snel kunnen rijden.
-De Racekarkas: De mini is een standaardwagen en is dus minder sterk, stijf dan die van de Clio die speciaal opgebouwd is om te racen.
-Gewicht: Het gewicht van een Mini zonder piloot moet 1140 kg bedragen, bij een Yaris is dat 920 kg met piloot. Zoal +- een verschil van 300 kg, of 4pk/100kg meer voor de Yaris.

En nog de volgende opmerking: Bij het begin van de Clio Cup in 2001 hadden er al vele problemen met de motor na 1 of 2 wedstrijden, vraag maar aan Kelly Jamers, en ook vorig raceweekend heb ik bij de verschillende teams gezien dat er kapotte motoren waren. Hoeveel versnellingsbakken en steekassen zijn er al kapot gereden op de Clio's, laat staan te spreken over de brokken die er gemaakt worden. Met het New Race Festival waren er maar 7 ongeschonden Clio's in het gesloten wagenpark, volgens Danny Dubois maar 3.
Voor zover ik weet is er nog niet 1 Mini die motorproblemen heeft en maar dat zal de toekomst wel uitwijzen. Ook de remmen en banden van een Clio of de Yaris zullen vervangen moeten worden na een wedstrijddag, zeker in Francorchamps.
Bij de Mazda MX-5, ook een standaardwagen hebben we 3 jaar met dezelfde motor gereden zonder veel problemen en moesten we ook elke race nieuwe blokken en banden steken.
Dan vraag ik mij af welke Cup dan beterkoop is?
Ik kan niet meepraten over Clio en Mini, maar des te meer over Yaris, en ik vraag me toch af waar je die "informatie" haalt betreffende slijtage.

In de Yaris Cup doe je gemiddeld meer dan 2 wedstrijden met een setje banden. Het is zelfs zo dat een set met één wedstrijd in de wielen sneller is dan een nieuwe.

Idem voor de remmen. In Zolder gaan de voorste remblokken 2 volledige meetings mee, voor Francorchamps minimaal 3 meetings. Voor de achterste is dat 3, respectievelijk 5.

Schijven gaan minimaal 2 seizoenen mee!

Motorproblemen zijn in de Yaris Cup zeldzaam.

De prijzen van alle onderdelen zijn algemeen bekend, zijnde:

- set remblokken vooraan : 84,28 EUR
- set remblokken achteraan : 76,65 EUR
- set banden (4) : 340,00 EUR

7 meetings (4xZ+3xF) kosten dus in totaal : 1.596,- EUR

(enkel banden en remmen gerekend dus)

Voor de Mini (1 set remblokken per meeting + 1 set banden per 2 meetings)

Totaal voor 7 meetings = 7.196 EUR (slik!)
Reply With Quote
Old 03-05-2003, 11:58
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Ik snap eigenlijk niet goed waarom iedereen zo blijft doordrammen over die remmen, banden en budgetten. Met de remmen is niets mis. Om een voorbeeld te geven: Patrick Smets en Wim Lumbeek hebben met één set remblokken zowel de vrije training, de kwalifs, de races op zondag gereden. Bovendien hebben ze er nadien nog eens DRIE UUR (wat neerkomt op een race-weekend) mee gereden tijdens een test en niet tegen een slakkengangetje... In totaal zijn er dus eigenlijk twee race-weeknends met die blokken gereden! Met de banden net hetzelfde. Het is perfect mogelijk om daar twee weekends mee te rijden. Het zal dan wel niet voor de eerste plaats zijn dat je dan rijdt. Wil je dit wel dan moet je daar op voorhand rekening mee houden bij het opstellen van je budget. Je bent immers met autoSPORT bezig en dat kost een hoop geld!

En je moet heus geen toppiloot zijn om te schitteren in de challenge. Grifnée, die door het winnen van een wedstrijd van de proxiclub in de cup terechtkwam en nauwelijks met de wagens had gereden voor het weekend, raasde in de wedstrijd van een plaats ergens in de dertig naar de negende...
Reply With Quote
Old 03-05-2003, 18:07
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast

Beste Stijn,

Ook ik heb een brief geschreven naar MINI met opmerkingen, goede zaken, dingen die kunnen veranderen, enz...

Als je een budget hebt van om en bij de 20.000 euro dan ga je daarvan uit dat je toekomst voor een seizoentje. Als ik dan de factuur krijg na de eerste race ( zonder iets kapot te rijden, zonder werkuren die we krijgen van Eric De Schepper ) en je moet 4160 euro betalen dan is dat wel veel geld.
Waarschijnlijk ben ik één van de enige die aan de noodrem hangt want 7 races x 4160 euro en je staat voor de 24H van Zolder nog met 15 aan de start. Natuurlijk verdedig je BMW, het is je werkgever, maar je kan toch niet alles goedpraten. Jullie spreken uit naam van een garage die de stukken maar te nemen heeft want zowel de Guest wagens als die van Haane zullen wel naar MINI gefactureerd worden. No hard feelings, maar het was een cup waar iedereen aan kon en mocht deelnemen voor een democratische prijs.

Deze morgen kreeg ik het klassement en het bijhorende prijzengeld. Wie gaat er mee lopen, juist ja de toppers en de guestpiloten. Gratis komen rijden en nog met het geld gaan lopen ook. Spijtig toch als je jonge mensen wil motiveren om deel te nemen aan een beginnende cup.

Stoppen met kosten maken aan de remmen van de Mini en grotere AP schijven steken met bijhorende remblokken. Een kleine investering die je binnen de kortste keren terug verdient hebt via de blokken.

Miniken opmaken voor de TC 2004 denk ik
Reply With Quote
Old 03-05-2003, 19:39
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Driesco
Beste Stijn,

Natuurlijk verdedig je BMW, het is je werkgever, maar je kan toch niet alles goedpraten. Jullie spreken uit naam van een garage die de stukken maar te nemen heeft want zowel de Guest wagens als die van Haane zullen wel naar MINI gefactureerd worden. No hard feelings, maar het was een cup waar iedereen aan kon en mocht deelnemen voor een democratische prijs.

Noch BMW, noch Mini is mijn werkgever. En de stukken voor het nemen hebben??? Yeah right! De auto van Haane en Smets-Lumbeek hebben niets met Mini Belgium te maken en die rekeningen worden dus niet gefactureerd aan Mini Hoe kom je er toch bij?
Reply With Quote
Old 03-05-2003, 20:26
BMW Beliën's Avatar
De Paddock Rookie

Ik kan het mij voorstellen dat het voor een beginnende rijder niet zo evident is om zo een faktuur te krijgen en zeker als je nog geen brokken hebt gemaakt. Maar als je de volgende wedstrijden meerijdt dan zal die faktuur wel dalen.
Natuurlijk doen er nu nog veel gastpiloten mee bij de verschillende teams, maar dat zal wel verdwijnen naarmate het seizoen vordert. Zoals ik al zei in een vorige post, betere piloten hebben zo een nieuwe wagen sneller en beter afgesteld dan de mindere goden. Sommige teams nodigen dan ook ervaren rijders uit, om de wagen goed en snel afgesteld te krijgen en dat voor het prijzengeld dat ze winnen in de races. Maar dat komt dan ten goede van de eigen piloten die de volgende races zullen rijden met die auto. Dus Diesco, als je slim bent nodig je een testpiloot uit om je mini af te stellen, dat betaald zich dubbel en dik terug in de volgende wedstrijden.
Vooraan rijden in een nieuwe Cup geeft ook extra publiciteit en zeker als er een bekende naam met jou auto rijdt. Maar na enkele wedstrijden vermindert die aandacht en zullen de grote namen van alleen achterwege blijven. Die ervaring heb ik ook gehad met de toenmalige Mazda MX-5 trophy.
Tenslotte, een nieuwe Cup, een nieuwe wagen, een nieuwe organisatie, dat vraagt om een beetje tijd, nodig om de kinderziektes eruit te halen.
Want met het New Race Festival was het mooi weer, maar waar moeten we gaan werken als het regent in Francorchamps. De Yariscup heeft daar mooie tentjes voor voorzien, maar dat heb ik bij de Mini's ook nog niet gezien.
Dus wacht nog enkele wedstrijden dan zullen er wel maatregelen genomen worden.
Reply With Quote
Old 04-05-2003, 00:27
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by BMW Beliën
Ik kan het mij voorstellen dat het voor een beginnende rijder niet zo evident is om zo een faktuur te krijgen en zeker als je nog geen brokken hebt gemaakt. Maar als je de volgende wedstrijden meerijdt dan zal die faktuur wel dalen.
Natuurlijk doen er nu nog veel gastpiloten mee bij de verschillende teams, maar dat zal wel verdwijnen naarmate het seizoen vordert. Zoals ik al zei in een vorige post, betere piloten hebben zo een nieuwe wagen sneller en beter afgesteld dan de mindere goden. Sommige teams nodigen dan ook ervaren rijders uit, om de wagen goed en snel afgesteld te krijgen en dat voor het prijzengeld dat ze winnen in de races. Maar dat komt dan ten goede van de eigen piloten die de volgende races zullen rijden met die auto. Dus Diesco, als je slim bent nodig je een testpiloot uit om je mini af te stellen, dat betaald zich dubbel en dik terug in de volgende wedstrijden.
Vooraan rijden in een nieuwe Cup geeft ook extra publiciteit en zeker als er een bekende naam met jou auto rijdt. Maar na enkele wedstrijden vermindert die aandacht en zullen de grote namen van alleen achterwege blijven. Die ervaring heb ik ook gehad met de toenmalige Mazda MX-5 trophy.
Tenslotte, een nieuwe Cup, een nieuwe wagen, een nieuwe organisatie, dat vraagt om een beetje tijd, nodig om de kinderziektes eruit te halen.
Want met het New Race Festival was het mooi weer, maar waar moeten we gaan werken als het regent in Francorchamps. De Yariscup heeft daar mooie tentjes voor voorzien, maar dat heb ik bij de Mini's ook nog niet gezien.
Dus wacht nog enkele wedstrijden dan zullen er wel maatregelen genomen worden.
Sorry maar volgens mij is die mini van Driesco perfect afgesteld maar als het beestje niet meewil...
Als je rekent dat de remplaquetten van een mini meer kosten dan van een Porsche Rs, sorry maar dan ben je niet goed bezig! De bedoeling was om een goedkope manier van racen aan te bieden en niet iets dat duurder is dan de Belcar. In dit geval geef ik Driesco 100% gelijk! Dit is geen goedkope cup meer maar een prestige paardje van BMW dat ferm uit de hand is gelopen! Driesco houdt zich nog in maar meer dan de helft van het veld is aan het klagen. Die remmen zijn geen zak waard en kosten te veel, voor die prijs kan ik zelfs betere banden leveren... Het enige wat ik positief vond was de tent maar dit is niet de essentie van het racen, toch!
Old 04-05-2003, 10:12
Megane Megane is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Bart.Vandecavey
Het enige wat ik positief vond was de tent maar dit is niet de essentie van het racen, toch!
Blijkbaar voor de Mini challege is de tent het belangrijkste, en de piloten betalen dat showke toch even.
De fabrikant pak uit op kosten van de piloten, en ook links en rechts zal er wel wat meegeprofiteerd worden zekers.
Hoe kan zo een mini anders zo duur zijn.
Reply With Quote
Old 04-05-2003, 11:04
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular

Het loopt kwa kosten inderdaad wel de spuigaten uit als ik dit zo lees. Als BMW zo doordoet hebben ze volgend jaar nog maar 5 wagens in koers.
Reply With Quote
Old 04-05-2003, 11:42
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast

Weet je wat leuk is aan een forum als deze hier. Je gaat ervan uit dat slechts enkelen dit lezen, maar dan start je een thread, die eens goed in de markt logt en iedereen vliegt erop. Ongeveer 5 teams die met de Mini rijden mailden me ivm. info die zij ondervonden tijdens het weekend. MINI zelf krijgt ook input van vele teams.

En eigenlijk zonder dat we het zelf beseffen zijn we de organisatoren aan het helpen de kleine puntjes te verbeteren. De MINI Challenge is voor mij een leuke sfeer aan het worden door de reacties van iedereen. Het is een beetje aan de dure kant, maar dat zal wel beteren. Dan gaan we toch gewoon nog een tandje bijsteken voor wat extra sponsoring.

Hans en de mensen van MINI kan je eigenlijk weinig of niets verwijten, alles is nieuw en voor een groot deel hebben zij niet de prijzen van bepaalde zaken naar voor geschoven.

Ik blijf bij mijn 2 minpunten van in het begin : te dure prijzen voor banden en remmen, maar voor de rest 200% fun.
Een band zou je moeten kunnen kopen voor 150 euro incl.btw en de prijs van de remmen zou ik de buurt moeten komen van die van Ferrodo.

Die tentjes ? We gaan toch gewoon 7 races voor zonnig weer !
Reply With Quote
Old 04-05-2003, 12:12
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Je zou er echt serieus van verschieten wie dit forum allemaal leest... Zelfs enkele Duitsers brengen regelmatig een bezoekje aan depaddock.

Terug naar de Mini nu. Het zal inderdaad niet allemaal rozegeur en maneschijn zijn, maar dat is nu éénmaal eigen aan een nieuw concept. De organisatie en de mensen verantwoordelijk voor het technische aspect hebben volgens mij niet liever dat er langs de kant van de teams en de piloten verbeteringen worden aangebracht. Zolang zij niets horen denken zij dat er niets aan de hand is. Vanaf dat zij ettelijke malen dezelfde klachten en gebreken horen zullen ze wel in gang schieten en samen met de teams zoeken naar een oplossing. Alleen het vraagt tijd om de passende oplossing te vinden en dan nadien alle teams gelijktijdig alle onderdelen te leveren.

Voorbeeld: een echt race-remsysteem met andere schijven, blokken en klauwen monteren. Klinkt vrij eenvoudig maar dat is het niet: ook de velgen moeten bvb blijven passen...

Voor de rest heb ik er dus niets met de Mini CC te maken eh
Reply With Quote
Old 04-05-2003, 14:33
BMW Beliën's Avatar
De Paddock Rookie

Zeven races zonnig weer? Dat is toch iets te optimistisch, hé Driesco. Toch zeker voor dit Belgenlandje en de pispot die Francorchamps toch is.
De mensen van Mini beseffen maar goed genoeg dat er zaken zijn die moeten veranderen, zoals de remmen en de banden. Natuurlijk was het ook hun bedoeling niet om een dure of elite Cup te creëren. Remblokken en banden zouden toch voor het minstens enkele meetings moeten meegaan om een goedkope en democratische Cup te garanderen. De banden zullen dat ook wel doen maar er is natuurlijk altijd voordeel voor die rijders die met nieuwe banden zullen rijden. Waardoor de andere genoodzaakt worden om ook nieuwe banden te gebruiken, als je wil winnen tenminste. Dat speelt in het voordeel van de teams die er financiëel beter voorstaan, hoe goedkoop de banden dan ook gemaakt worden.
Reply With Quote
Old 06-05-2003, 20:59
buruno buruno is offline
De Paddock Rookie

Al die discussies over de remmen, etc. Ik vond de races eigenlijk gewoon niet interessant en niet leuk om naar te kijken. Ik hoop dat daar verbetering inkomt.
Reply With Quote
Old 06-05-2003, 22:20
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by buruno
Ik vond de races eigenlijk gewoon niet interessant en niet leuk om naar te kijken. Ik hoop dat daar verbetering inkomt.
Voila das de essentie, de races zelf, en da was idd gene vette
Reply With Quote
Old 07-05-2003, 11:10
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

tja, maar wat is gene vette?

de clio cup en yaris zijn spectaculair omdat er af en toe eens een crashke in gebeurt! volgens mij rijden ze nu nog wat voorzichtig allemaal maar zeker in francorchamps krijg je een spannende koers aangezien de slipstream daar heel belangrijk is!

het eerste raceweekend heeft iedereen zich nog kunnen inhouden en was voor velen een leren kennen van de wagen, naarmate het seizoen vordert en iedereen zijn machien beter en beter leert kennen, zal er meer op de limiet gereden worden en zullen er volgens mij spannendere races volgen!

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules